Yaytrade

Muotiliikkeet taistelevat koronan aiheuttamien ylijäämävarastojen kanssa - ruotsalainen Yaytrade auttaa suomalaisia kauppoja myymään ne pois

Jaa

Premium-merkkeihin keskittynyt second hand -verkkokauppa Yaytrade tarjoaa suomalaisille muotiliikkeille apua ylijäämävarastojen tyhjennyksessä. Konkurssi uhkaa yhä useampaa vaateliikettä. - Meillä on olemassa tähän win-win-ratkaisu, jolla kivijalkakauppojenkin myymättömät tuotteet saadaan kaupattua kansainvälisille kuluttajille, Yaytraden maajohtaja Suvi Roine kertoo.

Suvi Roine, Yaytrade
Suvi Roine, Yaytrade

Ruotsissa vuonna 2017 menestyksekkäästi toimintansa aloittanut Yaytrade-verkkokauppa laajensi toimintaansa ensimmäisenä ulkomaana Suomeen tänä keväänä. Palvelu keskittyy toiminnan alussa kansainvälisiin verkkoystävämyynteihin. Kuluttajille avattava myynti- ja ostopalvelu tulee Suomeen myöhemmin. Taustalla on koronankin aiheuttama kiinnostus second hand -vaatteisiin ja kestävän kehityksen suosimiseen. Uusia liikkeitä perustetaan ympäri maata ja myös nettikauppa käy kuumana. Yaytrade aikoo olla jatkossa suurin toimija ystävämyyntiliiketoiminnassa koko Euroopassa.

Korona kurittaa vaateliikkeitä ja varastointi maksaa

Muotiliikkeistä erityisen koronakurimuksen kohteeksi ovat joutuneet kivijalkakaupat, koska kuluttajien käyminen esimerkiksi kauppakeskuksissa on vähentynyt dramaattisesti.

Koronan takia monet liikkeet ovat joutuneet sulkemaan ovensa, koska vuokrat ovat erittäin korkeita, eivätkä kaikki vuokranantajat ole suostuneet vuokran alennuksiin.

Vähentyneiden kävijämäärien takia kauppojen ylijäämävarastot pullistelevat tavaraa ja juuri tässä tilanteessa Yaytrade haluaa auttaa.

- Olen surullisin mielin seurannut tilannetta. Melkein jokaisessa kauppakeskuksessa näkee viikoittain, että joku kauppa on sulkenut ovensa. Helsingin keskustasta katoaa niin ikään muotiliikkeitä kovaa vauhtia, sanoo Yaytraden maajohtaja Suvi Roine huolestuneena ja jatkaa:

- Mikäli muotiliikkeet eivät saa ylijäämävarastojaan myytyä, niiden varastoiminen maksaa, eivätkä ne ole enää seuraavana sesonkina kuranttia tavaraa.

Filippa K myi ennätyksiä Ruotsissa

Yaytrade on tehnyt kansainvälistä verkkoystäväkauppaa Ruotsissa viime syksystä lähtien.

- Kun myytiin esimerkiksi Filippa K:n näytekappaleita ja ylijäämävarastoa, niin myyntiprosentti oli yli 73 %, joka on aivan huimaa. Jos muotiliikkeellä on hyviä premiumbrändejä, ne myyvät varmasti Yaytradella Suvi Roine uskoo.

Muotibrändeille oma kauppa Yaytradeen

Kuinka myynti sitten käytännössä hoituu?

Yaytrade avaa kumppaniyritykselleen oman myyntikanavan alustalleen www.yaytrade.comiin, joka tavoittaa innokkaita ostajia eri puolilta maailmaa. Yaytrade kuvaa tuotteet tarvittaessa, varastoi ne, tekee myynti-ilmoitukset sekä hoitaa maksuliikenteen ja toimitukset.

- Brändi myy juridisesti itse tuotteet, vaikka me tarjoamme alustan ja hoidamme aivan kaikki käytännön asiat, Roine kertoo.

Yhteyshenkilöt

Suvi Roine
Country Manager
Yaytrade
+358 40 555 3605
suvi.roine@yaytrade.com

Ytrade-konsernin toimitusjohtaja David Knape on myös saatavilla etähaastatteluihin; varaus- ja aikataulutoiveet Suvi Roineen kautta osoitteeseen suvi.roine@yaytrade.com

Kuvat

Suvi Roine, Yaytrade
Suvi Roine, Yaytrade
Lataa
Suvi Roine, Yaytrade
Suvi Roine, Yaytrade
Lataa
Suvi Roine, Yaytrade
Suvi Roine, Yaytrade
Lataa

Tietoja julkaisijasta