Muoviala virkistyy vauhdilla

Suomen muoviteollisuus on nyt hyvässä vedossa. Yritysten yhteenlaskettu tuotevalmistuksen liikevaihto kasvaa noin 3 % vuodessa, enemmän kuin kertaakaan kahteen vuoteen. Pitkä pysähtyneisyyden aika näyttää vaihtuneen hyvään kasvuun.

Muoveja todellakin tarvitaan, moniin käyttötarkoituksiin. Muoviesineiden internet tekee nyt läpimurtoaan. Vientitilaukset ja investoinnit ovat virkistyneet pitkän kuivan kauden jälkeen. Samoin ajoneuvoteollisuuden, telakoiden, rakentamisen ja monen muun asiakasalan tila on kohentunut. Kaikki tarvitsevat nyt uusia laadukkaita muovituotteita.

Muovialan piristyminen näkyy myös työmarkkinoilla. Muovialan työpaikkoja on yleisessä haussa kaksi kertaa enemmän kuin viime vuonna, runsaat 90 työpaikkaa joka kuukausi. Muovialan työttömiä ja lomautettuja on tilastoissa enää 830, kun heitä vuosi sitten oli 1 200. Työllistäviä alan yrityksiä on lähes 500.

Osa muovialan firmoista odottaa vielä parempaa aikaa, eivätkä kaikki selvinneet yli huonojen vuosien. Suomalaisten muovialan yritysten määrä on 2010-luvulla laskenut 4-20 yrityksen vuositahtia. Lopettaneet tai muualle siirtyneet ovat olleet yleensä pieniä yrityksiä.

Koulutus on edelleen avain menestykseen

Muovialalla uhkana on lähivuosina työvoimapula. Alalla on suoraan töissä noin 12 000 ihmistä. Eurooppalaisen tutkimuslaitos Ambrosettin arvion mukaan yksi työpaikka muoviteollisuudessa tuottaa sijaintimaahan välillisesti 2,8 työpaikkaa. Kysyntä luo uutta kysyntää.

Laadukasta muovialan koulutusta tarvitaan jatkossakin Suomessa. On uhka, että maamme pian myllertävä koulutus- ja tutkintouudistus laittaa muovialan koulutuksen täysin matalaksi tai ainakin sekaisin. Uhka on estettävissä.

Koulutus- ja tutkintouudistuksessa Suomesta häviää muun muassa muovialan oma erikoisammattitutkinto (EAT). Se on tärkeä tutkinto, ajokortti uuden linjan tai muotin ylös ajoon. Onneksi Suomessa on edelleen vireitä ja tarvelähtöisiä muovialan kouluttajia.

Muoviteollisuus ry, toimitusjohtaja Vesa Kärhä, puh. 040 559 755, vesa.karha@plastics.fi

PL 4 (Eteläranta 10)

Muoviteollisuus ry on muoviteollisuuden, muovia raaka-aineenaan käyttävien ja sitä jalostavien yritysten yhteenliittymä elinkeino- ja työmarkkinapoliittisissa asioissa.

Komposiittien kiertotalousratkaisu KiMuRaan kaivataan lisää yrityksiä17.4.2023 08:17:59 EEST | Tiedote

Komposiittijätteen reitti komposiittituotteita valmistavasta teollisuudesta hyötykäyttöön toteutuu jo Suomessa. Nyt noin 10 % alan yrityksistä toimittaa tuotantojätteensä hyötykäyttöön (KiMuRa), ja mukaan kaivataan runsaasti uusia yrityksiä. Teollisuuden jätteiden lisäksi KiMuRaan on tullut elinkaarensa lopussa olevia tuotteita, kuten veneitä ja tuulivoimaloiden lapoja. Muoviteollisuus ry:n KiMuRa -seminaarissa 4.4.2023 Hämeenlinnassa osallistujina oli laaja joukko komposiittien kiertotalousratkaisuista kiinnostuneita. Keskustelu oli vilkasta.