Museokortin ensimmäiset 3 vuotta: ennätyksiä, isoja lukuja ja positiivista palautetta

Museoissa rikotaan kaikkien aikojen kävijäennätyksiä. Museoiden käyttökulttuuri on muuttunut ja yhteenlasketut tulot kasvaneet.
3-vuotiaan Museokortin menestyksestä iloitsevat yhteistyökoordinaattori Aino-Marja Miettinen (vas.), kehitysjohtaja Seppo Honkanen, asiakaskoordinaattori Jussi Kilpinen ja yrityskoordinaattori Tuula Koskinen.

Museokortti juhlii kolmevuotista taivaltaan lauantaina 5. toukokuuta. Kahden miljoonan Museokortti-käynnin raja ylittyy ennen toukokuun puoltaväliä, eli sopivasti juhlahumussa.

Kolmen ensimmäisen vuoden aikana kortteja on valmistettu noin 165 000 kappaletta. Tällä hetkellä voimassa on noin 120 000 korttia.

Positiivinen vaikutus museoiden imagoon, ruokatunnillakin helppo poiketa

– Museokortilla on ilman muuta ollut positiivisia vaikutuksia museoiden imagoon, toteaa Museoviraston pääjohtaja Juhani Kostet

Hän kehuu Museokortin madaltaneen kynnystä tulla museoihin ja mahdollistaneen helpot poikkeamiset useissa kohteissa. Museokortilla pääsee lähes 270 museokohteeseen, jotka sijaitsevat Ahvenanmaalta Inariin. Pääkaupunkiseudulta Museokortti-kohteita löytyy 40.

– Kortti antaa mahdollisuuden tehdä pikavierailuja museoihin esimerkiksi ruokatunnilla tai vaikkapa bussia odotellessa. Kaikkea ei tarvitse katsoa kerralla, vaan voi tulla uudelleen vaikkapa huomenna tai viikon päästä, Kostet pohtii.

Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen on samaa mieltä. Kansallisgallerian kohteita ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo.

– Museokortin myötä Ateneumissa, Kiasmassa ja Sinebrychoffin taidemuseossa käy selvästi enemmän moninkertaisia kävijöitä. Kortti tekee mahdolliseksi näyttelyyn tutustumisen osissa tai lempiteoksen tervehtimisen vaikka kerran viikossa.

Ruohosen mielestä Museokortti on hieno osoitus yhteistyön ja yhteisten mahdollisuuksien voimasta.

– Onnea kolmevuotiaalle! Jatketaan hyvin alkanutta yhteistyötä taiteen ystävien hyväksi.

Museoviraston museokohteita ovat esimerkiksi Kansallismuseo, Seurasaaren ulkomuseo ja Tamminiemi Helsingissä sekä Hämeen linna, Olavinlinna ja Louhisaari. Kuinka Museokortti-kävijät ovat näkyneet näissä kohteissa?

– Pystyn sanomaan vain sen, että kävijämäärän nousuun Museokortilla on ilmeisen myönteinen vaikutus, kertoo pääjohtaja Kostet.

– Kävijän näkökulmasta kannattaa muistaa, mitä useammassa museossa käyt, sen halvemmaksi kortti sinulle tulee.

Kaikkien aikojen kävijäennätys kahtena peräkkäisenä vuotena

Suomalaiset museot ovat tehneet kaikkien aikojen kävijäennätykset kahtena edellisenä vuonna. Kuuden miljoonan museokävijän raja ylittyi ensimmäistä kertaa vuonna 2016 ja ennakkotietojen mukaan seitsemän miljoonan kävijän raja ylitettiin vuonna 2017.

Museokortti on muuttanut museoiden käyttökulttuuria. Kortin hankkineet poikkeavat aktiivisesti museoissa ja houkuttelevat mukaan myös ystäviään. Kävijämäärien ohella museoiden pääsymaksutulot ovat kasvaneet selvästi.

– Museoiden yhteenlasketut pääsymaksutulot ovat kasvaneet Museokortin markkinoille tulon jälkeen merkittävästi, kertoo Suomen museoliitto ry:n pääsihteeri Kimmo Levä.

– Kolmessa vuodessa Museokortti-järjestelmän kautta on maksettu museoille pääsymaksutuloja 12,5 miljoonaa euroa.

Museokortti on Suomen museoliitto ry:n perustama ja jäsenistölle maksuton palvelu. Myyntitulot palautetaan museoille kävijämäärien perusteella, jonka lisäksi osuus käytetään järjestelmän ylläpitokuluihin ja museoiden yhteismarkkinointiin.

”Kirjastokortti ja Museokortti ovat lompakon parhaita”

Asiakaspalaute kertoo, että Museokorttiin ollaan erittäin tyytyväisiä. Yleisarvosana Museokortille on 6 900 vastaajan asiakaskyselyssä 4,83 (asteikko 1—5).

”Museokortti on yksi parhaista hankinnoistani ikinä. Reissatessa tulee selvitettyä etukäteen, missä museoissa voisi poiketa. Kynnys piipahtaa museossa on selvästi madaltunut, vaikka ennenkin olen museoissa käynyt”, muotoilee eräs asiakaskyselyyn vastannut.

Monet palautteen antajat kehuvat Museokorttia ja kirjastokorttia lompakon parhaiksi korteiksi. Innostuneimmissa vastauksissa Museokorttia väitetään tärkeimmäksi keksinnöksi sitten höyrykoneen, joku jopa vertaa kortin merkitystä maailmankuvan avartajana kirjapainotaidon keksimiseen.

”Museokortin ja aikaisempaa kunnianhimoisemman sisältötarjonnan ansiosta museoista on tullut tavattoman suosittuja, paikoin jopa uusia jokamiehen olohuoneita.”

Museokortin innoittajana on toiminut hollantilainen korttiratkaisu. Alankomaissa perinteisen museokortin omistaa peräti 1,3 miljoonaa henkilöä.

Faktoja 3-vuotiaasta

• Museokortti käyttöön 5.5.2015
  • Voimassa 12kk ensimmäisestä museokäynnistä alkaen
  • 270 kohdetta Ahvenanmaalta Inariin