Museokortin voi pian implantoida kehoonsa — nopeimmille älykapseli asennetaan ilmaiseksi

Muovisen Museokortin rinnalle tulevat Museokortti-implantit. Jonotuslistalle maanantaina ilmoittautuvat saavat kehoonsa pilottikapselin ilmaiseksi.

Ihon alle asennettu RFID-kapseli alkaa toimia 1–3 viikon kuluessa implantoinnista. Kapseli on elinikäinen pääsylippu lähes 300 museokohteeseen ympäri Suomen.

Museokortti on muuttanut museoiden käyttökulttuuria: kynnys poiketa museoon on madaltunut, piipahtamiset lisääntyneet. Myös aiemmin museoista kiinnostumattomat henkilöt ovat ryhtyneet museopalvelujen aktiivikäyttäjiksi. Osa asiakkaista kaipaa kuitenkin vaihtoehtoa muovikortille.

– Erityisesti nuoret aikuiset kokevat, että muovinen Museokortti vie tilaa lompakosta. Se saattaa myös unohtua kotiin, kertoo Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

– Ajattelimme, että mobiilisovellus voisi olla ratkaisu, mutta löysimme paremman vaihtoehdon. Implantti ei koskaan unohdu kotiin.

Museokortin voi 1. huhtikuuta 2020 alkaen asentaa omaan kehoonsa ja implantointeja tehdään jatkossa lähes 300 museon lipputiskeillä. Amerikkalaisen April Implant Companyn kehittämä implantti hyödyntää RFID-tekniikkaa. Prosessissa ihon alle viedään erityisellä asettimella kapseloitu siru. Se on noin 3mm leveä ja 5mm pitkä.

Kapseli asetetaan käytettävyyden vuoksi perinteisesti esimerkiksi kämmenen alueelle.

– Myös otsa on mahdollinen implantointialue, koska lähtökohtaisesti paljaalta ihoalueelta sirun etälukeminen on helppoa, kehaisee Honkanen.

– Tahdomme olla edelläkävijöitä globaalissa museoteknologiassa.

Kapselointiprosessia pilotoidaan ennen museoissa tapahtuvaa käyttöönottoa. Maanantain aikana jonotuslistalle ilmoittautuneet saavat pysyvästi voimassaolevan Museokortti-kapseloinnin ilmaiseksi.

ILMOITTAUDU JONOTUSLISTALLE TÄSTÄ

Yli puoli miljoonaa suomalaista seurasi kesällä Museokortin seikkailijoita – ”Erilainen ja todella koukuttava kampanja”18.9.2019 06:54:00 EESTUutinen

350 hakemusta, 10 museoseikkailua, 13 300 kilometriä, 36 kaupunkia ja 100 museota. Museokortin kampanjassa seikkailijat kiersivät kotimaan museoita innostaen ihmisiä unelmiensa museokierroksille. Seikkailija-kampanja esitteli museoiden upeita sisältöjä uudella tavalla tavoittaen yli puoli miljoonaa suomalaista. Seikkailijoiden tuottamia videoita katsottiin lähes 7 500 tuntia.

Mikkeliläispariskunta pakkasi rinkat ja hyppäsi junaan: ”Yhtä museoiden herkkukattausta koko viikko!”28.8.2019 13:55:29 EESTUutinen

Mikkeliläiset Museokortti-seikkailijat Tuulevi ja Henrik Aschan lähtivät rinkat selässä kahdeksikon malliselle reitille. Matka suuntasi ensin Tampereelle Sara Hildénin taidemuseoon, Amurin työläismuseokortteliin ja Museo Milavidaan. Turussa pariskunta tutustui Luostarinmäen käsityöläismuseoon, Turun taidemuseoon ja Apteekkimuseoon ja Qwenselin taloon. Seikkailun viimeiset etapit olivat Porin taidemuseo sekä Friitalan Nahkamuseo Ulvilassa.

Vanhat rouvat kiersivät kesäisessä Helsingissä ratikkalinjojen reiteillä olevia museoita: ”Tiedämme parhaat levähdyspenkit, maukkaat kakut ja hienot näkymät kaupunkiin”8.8.2019 09:42:11 EESTUutinen

Pääkaupunkiseudulla asuvat eläkeläiset Pirjo Salo, Riitta Kankaanpää ja Hilkka Ropponen lähtivät Museokortin seikkailijoina kiertämään Helsingin museoita, jotka sijaitsevat ratikkalinjojen varsilla. Museoseikkailullaan ystävykset lähettivät kasan postikorttiterveisiä, katsastivat museoiden esteettömyyden sekä arvioivat museokahviloita ja -ravintoloita.