Museokortti-järjestelmän vaikutukset museoalaan: pääsylipputulot kasvaneet 56%, kävijämäärät 35%

Museokortin käyttöönoton jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätyksen kahtena peräkkäisenä vuotena. Vuonna 2016 museoissa vierailtiin 6,6 miljoonaa kertaa, 2017 peräti 7,1 miljoonaa kertaa. Aiemmin 2000-luvulla museoissa vierailtiin keskimäärin 5,2 miljoonaa kertaa vuodessa.

Museokortteja on tähän mennessä valmistettu noin 220 000, joista voimassa on noin 160 000.

Museokortti otettiin käyttöön 5. toukokuuta 2015. Se on tutkitusti muuttanut museoiden käyttökulttuuria: kynnys poiketa museoon on madaltunut ja piipahtamiset lisääntyneet. Myös aiemmin museoista kiinnostumattomat henkilöt ovat ryhtyneet museopalvelujen aktiivikäyttäjiksi.

Kortteja on tähän mennessä valmistettu noin 220 000, joista voimassa on noin 160 000.

Museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot, eli kertaliput ja Museokortti-korvaukset kasvoivat peräti 56 prosenttia vuosina 2014-2017. Ennen Museokortti-järjestelmää museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot olivat 13,9 miljoonaa euroa. Viimeisimpänä tilastovuotena (2017) yhteenlasketut pääsylipputulot olivat kasvaneet 21,6 miljoonaan euroon.

Museokortin hankkineet houkuttelevat museokierrokselle kortittomia tuttaviaan, joten korttijärjestelmä kasvattaa myös kertalippujen myyntiä sekä tuo lisää asiakkaita museon muiden palvelujen pariin. Museokortti mahdollistaa myös samassa näyttelyssä poikkeamisen useampaan kertaan.

– Nämä ovat valtavan hienoja lukuja, jotka kertovat myös museoiden tekemästä upeasta työstä. Museokortti ei tietenkään ole ainoa selittävä tekijä kasvulla, mutta tilastollinen korrelaatio on sangen vahva, kertoo Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

Museokortin myyntitulot palautetaan museoille käyntien perusteella

Museokortin myyntitulot palautetaan museoille kävijämäärien perusteella ja osuus tuloista käytetään museoiden yhteismarkkinointiin sekä järjestelmän ylläpito- ja kehityskuluihin. Korttijärjestelmän perustamiseen ei ole käytetty julkista rahaa.

Pääsylipputulot helpottavat museoiden taloutta, mutta silti museotoiminnan pääasiallinen rahoitus tulee muualta kuten yhteiskunnalta tai julkisyhteisöiltä. Liiketaloudellinen voitto ei ole museotoiminnan tavoite, kuten ei kirjastojen tai muiden vastaavien kulttuuripalveluidenkaan kohdalla.

Suomalaisten museoiden keskusjärjestö Suomen museoliitto omistaa FMA Creations Oy:n, joka hallinnoi Museokortti-toimintaa. Yhtiöllä on kolme laskutuskautta: mitä enemmän Museokortteja myydään ja uusitaan, sitä suuremman korvauksen museot laskutuskaudelta saavat. Loppuvuonna myynti on yleensä suurinta ja nytkin se oli selvästi myyntitulokseltaan vuoden paras. Joulukuussa 2018 myytiin noin 50 000 Museokorttia.

–  Ansaintalogiikka menee siten, että eri myyntikanavien kautta kokoamme mahdollisimman ison potin rahaa ja palautamme sen museoille. Jokaisesta korttikäynnistä korvataan museon omaan kertalipun hintaan suhteutettu osuus, Honkanen kertoo.

Museot saivat jokaisesta Museokortilla syyskaudella (9/2018-12/2018) maksetusta käynnistä 90% omasta aikuisten kertalippunsa hinnasta. Esimerkiksi Amos Rexille järjestelmä tuloutti laskutuskaudella yli miljoona euroa.

Museokortti-järjestelmää perustettaessa tavoitteeksi asetettiin museoiden kävijämäärien, tulojen ja tunnettuuden kasvattaminen. Tulokset osoittavat, että Museokortti-järjestelmä on onnistunut näissä tavoitteissa.

AVAINLUKUJA:

• Museokortti käyttöön 5.5.2015
  • Järjestelmässä 280 kulttuurihistoriallista ja taidemuseota kaikkialla Suomessa
  • 81% kaikista suomalaisista tuntee Museokortin (Lähde: Taloustutkimus 12/2017)
  • Noin 220 000 valmistettua Museokorttia (1/2019)
  • Asiakastyytyväisyys 4,9 (asteikko 1-5)
  • Museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot 2014-2017  +56% (Lähde: Museoviraston museotilasto)
  • Museoiden yhteenlasketut kävijämäärät 2014-2017  +35% (Lähde: Museoviraston museotilasto)
  • Lisää avointa museodataa: https://museotilasto.fi

Vanhat rouvat kiersivät kesäisessä Helsingissä ratikkalinjojen reiteillä olevia museoita: ”Tiedämme parhaat levähdyspenkit, maukkaat kakut ja hienot näkymät kaupunkiin”8.8.2019 09:42:11 EESTUutinen

Pääkaupunkiseudulla asuvat eläkeläiset Pirjo Salo, Riitta Kankaanpää ja Hilkka Ropponen lähtivät Museokortin seikkailijoina kiertämään Helsingin museoita, jotka sijaitsevat ratikkalinjojen varsilla. Museoseikkailullaan ystävykset lähettivät kasan postikorttiterveisiä, katsastivat museoiden esteettömyyden sekä arvioivat museokahviloita ja -ravintoloita.

Lapin museoseikkailulla käytiin Suomen pohjoisimmassa Museokortti-kohteessa Inarissa, huuhdottiin kultaa Tankavaarassa ja ihasteltiin maisemia tunturin huipulta29.7.2019 06:03:00 EESTUutinen

Museokortin seikkailijat Heikki Sulander, Anne Sulander, Kaija Ryytty ja Ulla Viskari-Perttu lähtivät 650 kilometrin kierrokselle tutustumaan Lapin museoihin sekä luontokohteisiin Pyhä-Nattaseen, Ukonkiveen ja Napapiirin retkeilyalueeseen. Museokierros alkoi Rovaniemen taidemuseosta ja tiedekeskus Arktikumista. Kittilän Särestöniemi-museossa ja Sodankylän Museo-Galleria Alariestossa ystävykset tutustuivat lappilaistaiteilijoiden teoksiin, Inarin Siidassa saamelaiskulttuuriin ja Tankavaaran Kultamuseossa kullankaivuuseen ja sen historiaan.

Helsinkiläisherrojen kulttuuriretki vei Kotkasta Savonlinnaan: ”Luutuneet käsitykset suomalaisen miehen kulttuuriennakkoluuloista voi heittää romukoppaan!”23.7.2019 13:29:53 EESTUutinen

Kolme helsinkiläistä herraa, Pauli Kosonen, Jussi Kylliäinen ja Pauli Johansson, järjestivät Herrojen Kulttuuriretken jo seitsemättä kertaa. Tänä kesänä herrat lähtivät jokavuotiselle kulttuuriretkelleen Museokortin seikkailijoina ja suuntasivat museokierrokselle Langinkosken keisarilliseen kalastusmajaan ja Merikeskus Vellamoon Kotkaan, Haminan kaupunginmuseoon, P. E. Svinhufvudin kotiin Luumäelle, Lappeenrannan taidemuseoon sekä Savonlinnan Olavinlinnaan.

Instagram-seuraajat äänestivät kihlaparin museoseikkailulle Ahvenanmaalta Varkauteen – näyttely inspiroi tatuointiin ja hääpäivä lyötiin lukkoon15.7.2019 19:01:45 EESTUutinen

Museokortin kesän neljännen seikkailun museokohteet valitsi yleisö. Tuore kihlapari Demi Aulos ja Jarkko Koskinen lähtivät Instagram-seuraajia osallistavalle museoseikkailulle, joka vei Naantalin kautta Ahvenanmaalle, Sastamalaan ja Varkauteen. Katso jutun lopusta millaiset tatuoinnit pariskunta ikuisti muistoksi seikkailusta.

Raahelaisten Aki, Anni ja Joona Pulkkasen Museokortti-seikkailulla karkotetaan vampyyreita ja runoillaan Fredrikan puutarhassa4.7.2019 17:33:42 EESTUutinen

Raahen lukion kuvataideopettaja Aki Pulkkanen sekä lapset Anni ja Joona kurkkaavat seikkailullaan museoiden kulisseihin: luvassa on Helene Schjerfbeckin syntymäpäivät, vampyyrien karkotusta sekä runoilua Fredrikan puutarhassa. Raahen museosta alkava seikkailu jatkuu Pohjanmaan museoon Vaasaan, Museokeskus Vapriikkiin Tampereelle, J.L. Runebergin kotiin Porvooseen, Ateneumin taidemuseoon Helsinkiin sekä Louhisaaren kartanoon Maskuun.