Museokortti-järjestelmän vaikutukset museoalaan: pääsylipputulot kasvaneet 56%, kävijämäärät 35%
Museokortti otettiin käyttöön 5. toukokuuta 2015. Se on tutkitusti muuttanut museoiden käyttökulttuuria: kynnys poiketa museoon on madaltunut ja piipahtamiset lisääntyneet. Myös aiemmin museoista kiinnostumattomat henkilöt ovat ryhtyneet museopalvelujen aktiivikäyttäjiksi.
Kortteja on tähän mennessä valmistettu noin 220 000, joista voimassa on noin 160 000.
Museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot, eli kertaliput ja Museokortti-korvaukset kasvoivat peräti 56 prosenttia vuosina 2014-2017. Ennen Museokortti-järjestelmää museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot olivat 13,9 miljoonaa euroa. Viimeisimpänä tilastovuotena (2017) yhteenlasketut pääsylipputulot olivat kasvaneet 21,6 miljoonaan euroon.
Museokortin hankkineet houkuttelevat museokierrokselle kortittomia tuttaviaan, joten korttijärjestelmä kasvattaa myös kertalippujen myyntiä sekä tuo lisää asiakkaita museon muiden palvelujen pariin. Museokortti mahdollistaa myös samassa näyttelyssä poikkeamisen useampaan kertaan.
– Nämä ovat valtavan hienoja lukuja, jotka kertovat myös museoiden tekemästä upeasta työstä. Museokortti ei tietenkään ole ainoa selittävä tekijä kasvulla, mutta tilastollinen korrelaatio on sangen vahva, kertoo Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen.
Museokortin myyntitulot palautetaan museoille käyntien perusteella
Museokortin myyntitulot palautetaan museoille kävijämäärien perusteella ja osuus tuloista käytetään museoiden yhteismarkkinointiin sekä järjestelmän ylläpito- ja kehityskuluihin. Korttijärjestelmän perustamiseen ei ole käytetty julkista rahaa.
Pääsylipputulot helpottavat museoiden taloutta, mutta silti museotoiminnan pääasiallinen rahoitus tulee muualta kuten yhteiskunnalta tai julkisyhteisöiltä. Liiketaloudellinen voitto ei ole museotoiminnan tavoite, kuten ei kirjastojen tai muiden vastaavien kulttuuripalveluidenkaan kohdalla.
Suomalaisten museoiden keskusjärjestö Suomen museoliitto omistaa FMA Creations Oy:n, joka hallinnoi Museokortti-toimintaa. Yhtiöllä on kolme laskutuskautta: mitä enemmän Museokortteja myydään ja uusitaan, sitä suuremman korvauksen museot laskutuskaudelta saavat. Loppuvuonna myynti on yleensä suurinta ja nytkin se oli selvästi myyntitulokseltaan vuoden paras. Joulukuussa 2018 myytiin noin 50 000 Museokorttia.
– Ansaintalogiikka menee siten, että eri myyntikanavien kautta kokoamme mahdollisimman ison potin rahaa ja palautamme sen museoille. Jokaisesta korttikäynnistä korvataan museon omaan kertalipun hintaan suhteutettu osuus, Honkanen kertoo.
Museot saivat jokaisesta Museokortilla syyskaudella (9/2018-12/2018) maksetusta käynnistä 90% omasta aikuisten kertalippunsa hinnasta. Esimerkiksi Amos Rexille järjestelmä tuloutti laskutuskaudella yli miljoona euroa.
Museokortti-järjestelmää perustettaessa tavoitteeksi asetettiin museoiden kävijämäärien, tulojen ja tunnettuuden kasvattaminen. Tulokset osoittavat, että Museokortti-järjestelmä on onnistunut näissä tavoitteissa.
AVAINLUKUJA:
- Museokortti käyttöön 5.5.2015
- Järjestelmässä 280 kulttuurihistoriallista ja taidemuseota kaikkialla Suomessa
- 81% kaikista suomalaisista tuntee Museokortin (Lähde: Taloustutkimus 12/2017)
- Noin 220 000 valmistettua Museokorttia (1/2019)
- Asiakastyytyväisyys 4,9 (asteikko 1-5)
- Museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot 2014-2017 +56% (Lähde: Museoviraston museotilasto)
- Museoiden yhteenlasketut kävijämäärät 2014-2017 +35% (Lähde: Museoviraston museotilasto)
- Lisää avointa museodataa: https://museotilasto.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Seppo Honkanen
Kehitysjohtaja
Puh. 040 833 90 59
seppo.honkanen@museot.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Museokortti
Kysely paljastaa 10 tapaa, miten kulttuuri edistää hyvinvointia!17.4.2024 16:07:25 EEST | Tiedote
Museokortin asiakaskyselyssä selvitettiin, miten kulttuuri tukee hyvinvointia. 3 500 vastauksen pohjalta on koottu 10 keskeistä hyvinvointivaikutusta, jotka taide ja kulttuuri voivat saada aikaan.
Museot kiinnostivat viime vuonna enemmän kuin koskaan aiemmin – joka toinen käynti maksettiin Museokortilla1.2.2024 11:28:52 EET | Tiedote
Puolet viime vuoden maksetuista museokäynneistä tehtiin Museokortilla. Maksetut museovierailut kasvoivat viime vuonna huimat 30 prosenttia edellisestä vuodesta. Vuonna 2023 museoissa maksettuja museokäyntejä oli yhteensä 5,1 miljoonaa, joista 2,5 miljoonaa tehtiin Museokortilla.
Taiteen huippunimiä, muotia ja Manserockia – katso 30 näyttelyvinkkiä vuodelle 202415.1.2024 17:36:54 EET | Tiedote
Museovuosi 2024 esittelee odotettuja suosikkeja Iiu Susirajasta Eero Järnefeltiin ja tarjoaa elämyksiä avaruusmatkasta muotiin ja Manserock-ilmiöön. Museoissa nähdään myös huippuluokan nykytaidetta Suomesta ja maailmalta. Katso Museokortin 30 poimintaa vuoden 2024 uutuusnäyttelyistä eri puolilta maata.
Museokortti-lahjoituksella tuetaan ikäihmisten hyvinvointia – kulttuurikokemukset vahvistavat kehoa ja mieltä28.12.2023 12:17:25 EET | Tiedote
Museokortti lahjoitti 60 Museokorttia vanhusseurapalvelu Seuranalle, joka tarjoaa vertaistuellista seuraa ikäihmisille kaikkialla Suomessa. Lahjoituksella halutaan lisätä tietoutta kulttuurin hyvinvointivaikutuksista ja tukea ikääntyvien yksinäisyyttä ennaltaehkäisevää toimintaa.
Katso vuoden 50 suosituinta museota – näissä kohteissa suomalaiset vierailivat eniten!22.12.2023 16:29:37 EET | Tiedote
Suomalaiset rakastavat museoita vuosi vuodelta enemmän. Museokortilla on vierailtu museoissa ennätysmäärä tänä vuonna. Museokortti-käyntejä on kertynyt huimat 2,5 miljoonaa, joka on 47 % enemmän kuin viime vuonna. Listasimme vuoden suosituimmat museot.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme