Museokortti-järjestelmästä löytyi tietoturvapuute – ongelma on korjattu, eikä se vaadi toimenpiteitä asiakkailta

Museokortti-järjestelmässä havaittiin tiistaina 21.2. aamupäivällä tietoturvapuute, joka saatiin korjattua saman päivän aikana. Ongelma koski osaa Museokortin käyttäjistä. Henkilötietojen väärinkäytöksiä ei ole havaittu. Asiakkaille ei koitunut taloudellisen menetyksen uhkaa tietoturvapuutteen johdosta.

Museokortti-palvelua tarjoavan FMA Creations Oy:n järjestelmässä havaittiin tiistaina 21.2.2023 aamupäivällä puute tietoturvassa. Ongelma saatiin korjattua saman päivän aikana, eikä tilanne vaadi toimenpiteitä Museokortin asiakkailta.

Tietoturvapuute liittyi yhteen verkkokansioon, ja se koski vain osaa Museokortin asiakkaista. Puute ei kohdistunut Museokortin varsinaiseen asiakastietokantaan.

Tietoturvariskin alla oli seuraavia asiakastietoja Museokortin käyttäjistä: asiakkaan nimi, postiosoite, puhelinnumero, Museokortin asiakasnumero ja Museokortti-sovelluksessa käytettäviä valokuvia, joita ei ole mahdollista yhdistää asiakkaan muihin henkilötietoihin. Ongelma koski myös alle sataa sähköpostiosoitetta.

Maksukorttitiedot, Museokortin asiakassivun salasanat, asiakkaiden syntymävuosi tai Museokortin käyttöhistoria eivät ole vaarantuneet tietoturvapuutteen johdosta, eikä asiakkaille koitunut taloudellisen menetyksen uhkaaMuseokortti-järjestelmään ei kerätä asiakkaiden henkilötunnuksia.

Asiakastietojen väärinkäytöksiä ei ole havaittu. Tietoturvapuute on korjattu, ja siitä on ilmoitettu tietosuojavaltuutetulle. Viestimme asiasta myös kaikille niille asiakkaille, joita tilanne koskee.

Pahoittelemme tapahtunutta. Suhtaudumme asiakkaidemme tietojen suojaamiseen vakavasti. Jatkamme tapauksen selvittämistä järjestelmätarjoajamme ja ulkopuolisen asiantuntijan kanssa.

Museokortin asiakaspalvelupuhelin on avoinna 23.–24.2. klo 9–17, muina aikoina arkisin klo 9–12. puh. 044 784 5745. Asiakaspalvelun tavoittaa myös sähköpostilla:
museokortti@museot.fi.

Petra Havu, Museoliitto-konsernin konsernijohtaja
petra.havu@museoliitto.fi

Museokortti-toiminnasta vastaa FMA Creations Oy, joka on kokonaan Suomen museoliitto ry:n omistama ja kuuluu Museoliitto-konserniin.