Museokortti kannustaa ekologiseen kotimaanmatkailuun – uusina kohteina upea rauniolinna, vankila, presidentin koti ja paljon muuta

Museokortti-kohteita on jo lähes 300. Kesämuseot ovat avautuneet, ja kokonaan uusia kohteita ovat esimerkiksi Vankila Hämeenlinnassa, Härkälän kartano Somerolla kuin myös Raaseporin linna Snappertunassa.

Hämeenlinnan Vankila on yksi uusista Museokortti-kohteista.

Museokortti-verkosto on jälleen kasvanut 12 upealla museokohteella. Yhteensä kohteita on lähes 300 Ahvenanmaalta Inariin.

Entinen Hämeenlinnan lääninvankila, josta myöhemmin tuli vankilamuseo, avautui toukokuussa 2019 Museokortti-kohteena nimellä Vankila. Näyttelykokonaisuuden sisältöjä ovat suunnitelleet vankilaa eri näkökulmista kokeneet henkilöt, esimerkiksi vankilassa tuomiota istuneet vangit. Vankila on yksi Kansallismuseon kohteista.

Mennyt elää sellien seinillä olevissa vankien kirjoituksissa ja esineissä. Vankilassa pääsee kurkistamaan selleihin, vankisaunaan ja pihamaalle. Lisäksi voi tutustua erityissellien tarinoihin, kuten vapautuvien vankien ja pelkääjien selleihin sekä eristysselleihin. Esillä on vankilassa kiellettyjä tavaroita, vankien käyttämiä asuja sekä vankilan ruokalista.

Härkälän kartano on monipuolinen kulttuuriretkikohde, jossa on nähtävillä kotimaista ja kansainvälistä taidetta sekä veistoksia ja käsitöitä. Museon erikoisuuksiin kuuluvat harvinaiset Itä-Aasialaiset kokoelmat Japanista ja Kiinasta. Kesänäyttelyssä 2019 on esillä kuvataiteilija ja taiteen tohtori Anne Sunilan maalauksia ja Barbie-nukkeja 60 vuoden varrelta.

Raaseporin rauniolinna on keskellä historiallista luontoa, Snappertunan kylässä. Raaseporin linna oli Länsi-Uudenmaan hallintokeskus keskiajalla. Kuninkaallisen linnan historiaan mahtuu tuhansia tarinoita lumoavasta rakkaudesta ja aarrelaivan haaksirikosta kohtalokkaaseen olutkellareiden romahtamiseen ja linnan valtakauden päättymiseen.

Luumäellä sijaitseva Kotkaniemi, presidentti P. E. Svinhufvudin koti on yksi uusista Museokortti-kohteista. Presidentin ja rouva Ellen Svinhufvudin kotimuseo tarjoaa mahdollisuuden tutustua Suomen itsenäistymisen merkkihenkilön kotitaloon, joka sijaitsee luonnon helmassa järven rannalla. Kotkaniemi oli presidentti P.E. Svinhufvudille koti, jota hän piti tukikohtanaan valtiollisten tehtäviensä aikana ja jonne hän palasi niiden päätyttyä.

Katso lista uusista Museokortti-kohteista:

• Vankila (Hämeenlinna)
  • Härkälän kartano (Somero)
  • Raaseporin linna (Snappertuna)
  • Kotkaniemi, presidentti P. E. Svinhufvudin kotimuseo (Luumäki)
  • Lastentarhamuseo (Helsinki)
  • Degerby Igor museo (Degerby)
  • RUK-museo (Hamina)
  • Kallioniemi museo (Taivalkoski)
  • Päätalo-keskus (Taivalkoski)
  • Perinnekeskus Wanha Veteraani (Hamina)
  • VB valokuvakeskus (Kuopio)
  • Pirkanpohjan taidekeskus (Ähtäri)

Lue esittelyt uusista Museokortti-kohteista täältä.

Ympäristöystävällinen kotimaanmatkailu kasvussa, Museokortti ja Expressbus yhteistyöhön

Museokortti tarjoaa vahvan motiivin kotimaanmatkailuun. Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan tulevana kesänä jopa 74 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa.

Osana trendiä Museokortti ja Expressbus ovat tehneet yhteistyösopimuksen. Museokorttia näyttämällä kaikki matkat Expressbus-vuoroilla maksavat vain 10€ koko kesän ajan. Helsingistä aukeaa myös suora bussiyhteys museokeskus Vapriikkiin Tampereelle.

Museokortti kannustaa kotimaanmatkailuun myös kesäkampanjansa kautta. Museokortin seikkailijoiksi haki 350 henkilöä tai ryhmää, jotka haluavat toteuttaa unelmiensa museokierroksen Suomen suvessa. Eri puolilla Suomea tehtäviä museoseikkailuja seurataan Museokortin kanavissa 24. kesäkuuta lähtien.

– Museokierrosten teko kotimaassa on paitsi trendikästä, ekologista ja monella tavoin inspiroivaa, myös hämmästyttävän edullista. Edessä on kaikkien aikojen museokesä, pohtii Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

Museokortti asiakaskyselyyn vastasi vuonna 2018 lähes 10 000 kortinomistajaa. Kolmasosa vastaajista kertoi Museokortin muuttaneen heidän matkustustapojaan Suomessa ja matkailun kotimaassa lisääntyneen Museokortin hankkimisen jälkeen.

Hämeenlinnan Vankila on yksi uusista Museokortti-kohteista.

Vanhat rouvat kiersivät kesäisessä Helsingissä ratikkalinjojen reiteillä olevia museoita: ”Tiedämme parhaat levähdyspenkit, maukkaat kakut ja hienot näkymät kaupunkiin”8.8.2019 09:42:11 EESTUutinen

Pääkaupunkiseudulla asuvat eläkeläiset Pirjo Salo, Riitta Kankaanpää ja Hilkka Ropponen lähtivät Museokortin seikkailijoina kiertämään Helsingin museoita, jotka sijaitsevat ratikkalinjojen varsilla. Museoseikkailullaan ystävykset lähettivät kasan postikorttiterveisiä, katsastivat museoiden esteettömyyden sekä arvioivat museokahviloita ja -ravintoloita.

Lapin museoseikkailulla käytiin Suomen pohjoisimmassa Museokortti-kohteessa Inarissa, huuhdottiin kultaa Tankavaarassa ja ihasteltiin maisemia tunturin huipulta29.7.2019 06:03:00 EESTUutinen

Museokortin seikkailijat Heikki Sulander, Anne Sulander, Kaija Ryytty ja Ulla Viskari-Perttu lähtivät 650 kilometrin kierrokselle tutustumaan Lapin museoihin sekä luontokohteisiin Pyhä-Nattaseen, Ukonkiveen ja Napapiirin retkeilyalueeseen. Museokierros alkoi Rovaniemen taidemuseosta ja tiedekeskus Arktikumista. Kittilän Särestöniemi-museossa ja Sodankylän Museo-Galleria Alariestossa ystävykset tutustuivat lappilaistaiteilijoiden teoksiin, Inarin Siidassa saamelaiskulttuuriin ja Tankavaaran Kultamuseossa kullankaivuuseen ja sen historiaan.

Helsinkiläisherrojen kulttuuriretki vei Kotkasta Savonlinnaan: ”Luutuneet käsitykset suomalaisen miehen kulttuuriennakkoluuloista voi heittää romukoppaan!”23.7.2019 13:29:53 EESTUutinen

Kolme helsinkiläistä herraa, Pauli Kosonen, Jussi Kylliäinen ja Pauli Johansson, järjestivät Herrojen Kulttuuriretken jo seitsemättä kertaa. Tänä kesänä herrat lähtivät jokavuotiselle kulttuuriretkelleen Museokortin seikkailijoina ja suuntasivat museokierrokselle Langinkosken keisarilliseen kalastusmajaan ja Merikeskus Vellamoon Kotkaan, Haminan kaupunginmuseoon, P. E. Svinhufvudin kotiin Luumäelle, Lappeenrannan taidemuseoon sekä Savonlinnan Olavinlinnaan.

Instagram-seuraajat äänestivät kihlaparin museoseikkailulle Ahvenanmaalta Varkauteen – näyttely inspiroi tatuointiin ja hääpäivä lyötiin lukkoon15.7.2019 19:01:45 EESTUutinen

Museokortin kesän neljännen seikkailun museokohteet valitsi yleisö. Tuore kihlapari Demi Aulos ja Jarkko Koskinen lähtivät Instagram-seuraajia osallistavalle museoseikkailulle, joka vei Naantalin kautta Ahvenanmaalle, Sastamalaan ja Varkauteen. Katso jutun lopusta millaiset tatuoinnit pariskunta ikuisti muistoksi seikkailusta.

Raahelaisten Aki, Anni ja Joona Pulkkasen Museokortti-seikkailulla karkotetaan vampyyreita ja runoillaan Fredrikan puutarhassa4.7.2019 17:33:42 EESTUutinen

Raahen lukion kuvataideopettaja Aki Pulkkanen sekä lapset Anni ja Joona kurkkaavat seikkailullaan museoiden kulisseihin: luvassa on Helene Schjerfbeckin syntymäpäivät, vampyyrien karkotusta sekä runoilua Fredrikan puutarhassa. Raahen museosta alkava seikkailu jatkuu Pohjanmaan museoon Vaasaan, Museokeskus Vapriikkiin Tampereelle, J.L. Runebergin kotiin Porvooseen, Ateneumin taidemuseoon Helsinkiin sekä Louhisaaren kartanoon Maskuun.