Museokortti

Museokortti-käynnit hurjassa 43% kasvussa – katso TOP 20 museokohteet vuonna 2019

Jaa

Museoiden ja Museokortin suosio kasvoivat entisestään vuonna 2019. Kortilla vierailtiin museoissa lähes 1,4 miljoonaa kertaa, joka on 43 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018. Museokorttien myynti kasvoi viidenneksellä.

Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015, jonka jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätykset joka vuosi. (Kuva: Ella Karttunen)
Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015, jonka jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätykset joka vuosi. (Kuva: Ella Karttunen)

Museokortti rikkoi vuonna 2019 jälleen ennätyksiä. Museokortilla maksettiin 1,4 miljoonaa museokäyntiä, joka on peräti 43 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018. Tällöin käyntejä tehtiin noin miljoona. 

Museokorttien myynti kasvoi jälleen viidenneksellä. Kortteja myytiin vuoden aikana noin 185 000 kappaletta. Lukuun sisältyvät uudet Museokortit ja aiemmin hankittujen korttien uusinnat. Kokonaiskasvua edellisvuoteen verrattuna oli noin 20 prosenttia. Vuonna 2018 Museokortteja myytiin 154 000 kappaletta. 

– 43 prosentin kasvu käyntimäärissä ja viidenneksen kasvu myynnissä on hieno saavutus ja kertoo, että museot ovat vetovoimaisia ja Museokortin omistajat ovat korttiin tyytyväisiä, iloitsee tj. Kimmo Levä

Museokortilla maksettiin museokäynti vuonna 2019 keskimäärin 8,7 kertaa.

”Museokortin omistaminen on jo elämäntapa”

Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015, jonka jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätykset joka vuosi. Vuoden 2019 kaikki käynnit sisältävät museotilastot valmistuvat Museovirastossa keväällä 2020. 

– Voidaan hyvin perustein puhua Museokortti-ilmiöstä. Koska muut ovat innostuneet museoista, halutaan ilmiöön osallistua. Monelle suomalaiselle Museokortin omistamisesta on muodostunut jo elämäntapa, kertoo kehitysjohtaja Seppo Honkanen.

Museoiden yhteenlasketut pääsymaksutulot, eli kertalippu- ja Museokortti-tulot yhteensä ovat kasvaneet vuoden 2014 jälkeen ainakin 71 prosenttia ja museoiden kokonaiskävijämäärä kolmanneksella.

– Pääsylipputulojen kävijämääriä voimakkaampaa prosentuaalista kasvua selittää se, että noin puolet tilastoiduista museokäynneistä on ilmaiskäyntejä. Museokortti kasvattaa nimenomaan maksullisten museokäyntien määrää, kertoo Honkanen.

Museokortin myyntitulot palautetaan museoille käyntikorvauksina. Vuonna 2019 Museokortti tuloutti museoille 9,4 miljoonaa euroa. Vastaava summa oli 7,4 miljoonaa euroa vuonna 2018. 

Museokortti-järjestelmän perustamiseen ei ole käytetty julkista rahoitusta.

TOP20 museot Museokortti-käyntien perusteella vuonna 2019

1

Ateneumin taidemuseo

2

Amos Rex

3

Nykytaiteen museo Kiasma

4

HAM Helsingin taidemuseo

5

Helsingin Taidehalli

6

Kansallismuseo

7

Näyttelykeskus WeeGee

8

Designmuseo

9

Sinebrychoffin taidemuseo

14

Museokeskus Vapriikki, Tampereen museot

10

Didrichsenin taidemuseo

11

LUOMUS Luonnontieteellinen museo

12

Helsingin kaupunginmuseo, Hakasalmen huvila

13

Turun taidemuseo

15

Sara Hildénin taidemuseo

16

Villa Gyllenberg

17

Aboa Vetus & Ars Nova -museo

18

Tampereen taidemuseo - Pirkanmaan aluetaidemuseo

19

Serlachius-museo Gösta

20

Wäinö Aaltosen museo

Museokortti on 69€ maksava pääsylippu 300 museoon Ahvenanmaalta Inariin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Seppo Honkanen
Kehitysjohtaja
Puh. 040 833 90 59
seppo.honkanen@museot.fi

Kimmo Levä
Pääsihteeri
Puh. 040 166 2816
kimmo.leva@museoliitto.fi

Kuvat

Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015, jonka jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätykset joka vuosi. (Kuva: Ella Karttunen)
Museokortti otettiin käyttöön toukokuussa 2015, jonka jälkeen museot ovat rikkoneet kaikkien aikojen kävijäennätykset joka vuosi. (Kuva: Ella Karttunen)
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Museokortti
Museokortti
Fredrikinkatu 39 C 22
00120 HELSINKI

http://www.fmac.fi/

 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Museokortti

Museohaaste tarjoaa uusia näkökulmia museokäynteihin – ”Vieraile museossa paikkakunnalla, jossa et ole koskaan ennen käynyt”24.1.2020 11:57:28 EETTiedote

Suosittu Museokortin Museohaaste saa jatkoa. Vuoden 2020 Museohaasteessa innostetaan tutustumaan tuttuihin ja tuntemattomiin museoihin uusista näkökulmista 50 erilaisen tehtävän kautta. Viime vuoden kaikki haastetehtävät suorittaneen Terhi Viinikanojan kiinnostus museoita kohtaan kasvoi entisestään Museohaasteen myötä. Museohaaste tarjosi niin omaa aikaa, innostavia museoelämyksiä kuin myös laatuaikaa perheen kanssa.

Työnantajat huomanneet kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin – aineettomasta Museokortti-lahjasta inspiraatiota ja jaksamista arkeen17.12.2019 15:23:38 EETTiedote

Kulttuurin ja taiteen parissa vietetyn ajan merkitys työhyvinvoinnin kannalta on todettu useissa tutkimuksissa. Työnantajat haluavat muistaa henkilöstöään hyvinvointia lisäävillä joululahjoilla. Kulttuuriharrastus voi vähentää stressiä ja suojata uupumukselta. Kysyimme yrityksiltä, miten Museokortti-joululahjat ovat vaikuttaneet työyhteisön hyvinvointiin.

Aineeton lahja on ympäristöteko – hanki Museokortti-museosta joululahjaksi unohtumaton elämys tai vaikkapa pala ikimetsää10.12.2019 17:31:32 EETUutinen

Mitä antaa joululahjaksi, kun haluaa välttää turhaa tavaraa ja säästää ympäristöä? Museot tarjoavat laajan kirjon aineettomia lahjaideoita Museokortista pakopeleihin ja korsuyöstä luonnonsuojeluun. Antamalla aineettomia lahjoja voi sekä tukea kestävää kehitystä että ilahduttaa läheisiä. Kokosimme museoiden parhaat aineettomat lahjaideat.

Yli puoli miljoonaa suomalaista seurasi kesällä Museokortin seikkailijoita – ”Erilainen ja todella koukuttava kampanja”18.9.2019 06:54:00 EESTUutinen

350 hakemusta, 10 museoseikkailua, 13 300 kilometriä, 36 kaupunkia ja 100 museota. Museokortin kampanjassa seikkailijat kiersivät kotimaan museoita innostaen ihmisiä unelmiensa museokierroksille. Seikkailija-kampanja esitteli museoiden upeita sisältöjä uudella tavalla tavoittaen yli puoli miljoonaa suomalaista. Seikkailijoiden tuottamia videoita katsottiin lähes 7 500 tuntia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme