Museokortti-kohteet avoinna normaalisti, avarat museotilat tarjoavat kulttuurielämyksiä myös poikkeusoloissa

Museotilat ovat avaria ja niissä vierailevat voivat noudattaa kaikkia ohjeita ja määräyksiä koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Suosittelemme museovieraille kasvomaskien käyttöä. Museokortti-sovellus on hygieeninen pääsylippu ilman fyysistä kontaktia.
Museot ovat avoinna normaalisti koko Suomessa. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Museokäynnit ovat eräitä turvallisimmista kulttuuriharrastuksista. Texasin lääketieteellinen yhdistys on luokitellut koronavirustartuntariskin mukaisesti arjen tapahtumia erilaisiin riskiluokkiin, joka ovat: korkea, keskimääräistä korkeampi, keskitaso, keskimääräistä matalampi ja matala riskiluokka.

Arvion mukaan matalaan riskiluokkaan sijoittuu esimerkiksi postin avaaminen ja telttailu. Museovierailut puolestaan luokitellaan keskimääräistä matalamman riskiluokan tapahtumiin samaan tapaan kuin muiden kanssa ulkona kävely tai ruokakaupassa käyminen.

Museotilat ovat avaria ja avoinna yleisölle normaalisti

Yli 20 hengen yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset on tästä päivästä alkaen kielletty pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla kolmeksi viikoksi. Museotoimintaa rajoitukset koskevat ainoastaan mahdollisten museotiloissa järjestettävien yleisötapahtumien osalta.

Avarat museotilat mahdollistavat turvavälien pitämisen ja kohtaamisten välttämisen. Museoissa työskennellään myös aktiivisesti monipuolisin toimenpitein museokäyntien turvallisuuden varmistamiseksi. Toimenpiteet kohdistuvat erityisesti siisteyden ja hygienian tehostamiseen sekä turvavälien ylläpitämiseen.

Tartuntoja ehkäistään välttämällä lähikontakteja muihin ihmisiin ja käyttämällä kasvomaskia etenkin tilanteissa, joissa lähikontakteja ei voi välttää. Museokävijänä suojelet itseäsi ja muita parhaiten noudattamalla ohjeistuksia. Otathan muut huomioon museokäynnilläsi: vieraile museoissa vain terveenä, pidä muihin riittävä etäisyys ja huolehdi hyvästä käsihygieniasta.

Ajantasaiset suositukset ja määräykset epidemiatilanteeseen liittyen löydät esimerkiksi THL:nAluehallintovirastojen ja Valtioneuvoston verkkopalveluista.

Ohjeita museovierailuun:

• Pidä 1–2 metrin etäisyys muihin ihmisiin.
  • Käytä kasvomaskia erityisesti ruuhkaisissa sisätiloissa. Huomioithan museokohtaiset käytännöt, osa kohteista edellyttää maskin käyttöä.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Älä kättele.
  • Jos sinulla on hengitystieoireita, estä tartuntojen leviämistä pysymällä kotona. Huolehdi yskimishygieniasta.
  • Vältä käteistä ja suosi korttimaksua. Voit myös liittää Museokorttisi uuteen Museokortti-mobiilisovellukseemme, jolloin käynti maksetaan lukemalla museon lipputiskillä oleva QR-koodi ja näyttämällä vahvistusviesti asiakaspalvelijalle puhelimesi näytöltä. Digitaalisen Museokortin käyttö on hygieenista eikä edellytä fyysistä kontaktia. Lataa Museokortti-sovellus >

Lisätietoja: Museot.fi/turvallisesti-museossa

Markkinointi- ja viestintäkoordinaattori

Oman Museokortin voi liittää myös uuteen Museokortti-sovellukseen, joka toimii digitaalisena pääsylippuna. Näin museovierailun maksaminen onnistuu ilman fyysistä kontaktia. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti