Museokortti oli kulttuurivuoden positiivinen yllättäjä – myynti kasvoi myös poikkeusvuonna, museoiden asiakkaat pysyivät uskollisina

Museokortin kokonaismyynti kasvoi poikkeusvuonna 5 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna, vaikka koronakriisi muutti arkea ja rajoitukset sulkivat museoita. Uusien Museokorttien myynti rikkoi vuonna 2020 jälleen kaikkien aikojen ennätyksen.

Osassa Suomea museot ovat avoinna normaalisti, ja Museokorttia pääsee käyttämään lukuisissa kunnissa. Kuvassa Inarissa sijaitseva Saamelaismuseo Siida, joka on avoinna normaalisti muiden Lapin Museokortti-kohteiden tapaan. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Museokortin myynti ja kävijämäärät pysyivät viime vuonna poikkeusajoista huolimatta hyvällä tasolla. Museokortteja myytiin yhteensä lähes 200 000 kappaletta, ja 70 prosenttia asiakkaista jatkoi oman vanhenevan korttinsa voimassaoloa.

Kotimaanmatkailun suosio näkyi Museokortin käytössä erityisesti kesäkaudella. Heinäkuussa rikottiin käyttökerroissa kaikkien aikojen kuukausiennätys. Museokortilla maksettiin pelkästään heinäkuussa lähes 300 000 museovierailua, yli kolmanneksen enemmän edellisvuoteen 2019 verrattuna.

– Hyvän tuloksen takana on epäilemättä ihmisten kasvava halu paitsi kokea museoiden tarjoamia elämyksiä mutta myös tukea museoiden toimintaa, iloitsee Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.

Valtioneuvosto sulki museot maalis–toukokuussa. Loppuvuonna 2020 koronatoimia kiristettiin jälleen, ja museot joutuivat sulkemaan uudelleen oviaan erityisesti pääkaupunkiseudulla ja alueellisesti myös muualla Suomessa. Asiakkaamme saivat kevään kiinniolojaksolta ajallisen hyvityksen oman valintansa mukaisesti.

Uuden Museokortin voimassaoloaika alkaa vasta ensimmäisestä museokäynnistä, joten kortti on turvallinen hankinta. Työnantajien tarjoamia kulttuuri- ja virike-etuja käytettiinkin vuonna 2020 Museokortin hankintaan ennätyksellisen paljon, sillä monet kulttuuri- ja urheilutapahtumat jouduttiin perumaan.

Museokortin myyntitulot palautetaan aina museoille riippumatta esimerkiksi museoiden aukiolorajoituksista, eikä järjestelmällä ole museoalan ulkopuolisia edunsaajia. Viime vuonna Museokortti tuloutti museoille yhteensä 10,1 miljoonaa euroa.

Raskas koronavuosi poiki myös hauskoja ilmiöitä. Sosiaalisen eristäytymisen aikana pyrimme tarjoamaan tavallisille ihmisille tekemistä luomalla #karanteenitaidetta-haasteen, joka innosti tuhannet suomalaiset luomaan uudelleen rakastettuja taideklassikoita.

Viime vuonna lahjoitimme Helsingin Psykiatriakeskuksen nuorisopsykiatrian osastojen käytettäväksi 50 Museokorttia Maailman mielenterveyspäivän kunniaksi. Tänä vuonna keskitymme kampanjoimaan henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen puolesta entistä enemmän. Kulttuuriharrastukset tutkitusti tukevat ja vahvistavat hyvinvointia monin tavoin.

Kimmo Levä
Suomen museoliitto ry:n pääsihteeri
Puh 040 166 2816
kimmo.leva@museot.fi

Markkinointi- ja viestintäkoordinaattori

Vuosi 2020 oli poikkeuksellinen museoiden ollessa suljettuina osan vuodesta epidemiarajoitusten vuoksi. Kesällä sen sijaan rikottiin Museokortti-käyntien ennätyksiä, kun kotimaanmatkailu innosti monia kortin omistajia museovierailuille. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti
Museokortti on vuoden mittainen pääsylippu yli 300 museoon ympäri Suomen. Uuden Museokortin voimassaolo alkaa vasta ensimmäisestä käyttökerrasta. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

"Kulttuurin pariin syventyminen on koko perheen yhteistä aikaa" – isäbloggarit kertovat, miksi Museokortti on hyvä isänpäivälahja4.11.2020 14:20:20 EETUutinen

Isänpäivä on sunnuntaina ja moni miettii kuumeisesti, mitä ihmettä isälle lahjaksi. Museokortti on aineeton, elämyksiä tuova lahja, joka on viisas valinta myös poikkeusaikoina. Se ei kerrytä turhaa tavaraa, vaan tuo museoelämyksiä ja ainutlaatuisia muistoja. Kokosimme viisi syytä, miksi Museokortti ilahduttaisi isänpäivänä.

Kotimaanmatkan suunnittelu ei ole koskaan ollut näin helppoa – Museokortin uudessa palvelussa voi valita valmiista kulttuurikierroksista tai suunnitella oman reissunsa16.10.2020 16:58:30 EESTTiedote

Kotimaan matkailuhelmet on entistä helpompi löytää. Museokortin uusi matkailupalvelu tuo museot, luontokohteet ja paikalliset nähtävyydet helposti löydettäviksi kokonaisuuksiksi – tunnelmallisia ravintoloita ja majapaikkoja unohtamatta. Kyseessä on täysin uudenlainen palvelu, joka tarjoaa kulttuurielämysten lisäksi matkaideoita vaikkapa luonto- tai kaupunkimatkailusta kiinnostuneille.

Helsingin nuorisopsykiatrian osastoilla lähdetään vuoden mittaiselle kulttuurimatkalle – lahjoituksella tuetaan nuorten henkistä hyvinvointia9.10.2020 11:39:45 EESTUutinen

Museokortti lahjoitti Helsingin Psykiatriakeskuksen nuorisopsykiatrian osastojen käytettäväksi 50 Museokorttia Maailman mielenterveyspäivän kunniaksi. Lahjoituksella tuetaan nuorten kuntoutusta ja henkistä hyvinvointia. Kulttuurin ja taiteen mielenterveyttä edistävä vaikutus ja merkitys hyvinvoinnin tukemisessa on todettu lukuisissa tutkimuksissa.