Museokortti oli kulttuurivuoden positiivinen yllättäjä – myynti kasvoi myös poikkeusvuonna, museoiden asiakkaat pysyivät uskollisina
Museokortin kokonaismyynti kasvoi poikkeusvuonna 5 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna, vaikka koronakriisi muutti arkea ja rajoitukset sulkivat museoita. Uusien Museokorttien myynti rikkoi vuonna 2020 jälleen kaikkien aikojen ennätyksen.

Museokortin myynti ja kävijämäärät pysyivät viime vuonna poikkeusajoista huolimatta hyvällä tasolla. Museokortteja myytiin yhteensä lähes 200 000 kappaletta, ja 70 prosenttia asiakkaista jatkoi oman vanhenevan korttinsa voimassaoloa.
Kotimaanmatkailun suosio näkyi Museokortin käytössä erityisesti kesäkaudella. Heinäkuussa rikottiin käyttökerroissa kaikkien aikojen kuukausiennätys. Museokortilla maksettiin pelkästään heinäkuussa lähes 300 000 museovierailua, yli kolmanneksen enemmän edellisvuoteen 2019 verrattuna.
– Hyvän tuloksen takana on epäilemättä ihmisten kasvava halu paitsi kokea museoiden tarjoamia elämyksiä mutta myös tukea museoiden toimintaa, iloitsee Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.
Valtioneuvosto sulki museot maalis–toukokuussa. Loppuvuonna 2020 koronatoimia kiristettiin jälleen, ja museot joutuivat sulkemaan uudelleen oviaan erityisesti pääkaupunkiseudulla ja alueellisesti myös muualla Suomessa. Asiakkaamme saivat kevään kiinniolojaksolta ajallisen hyvityksen oman valintansa mukaisesti.
Uuden Museokortin voimassaoloaika alkaa vasta ensimmäisestä museokäynnistä, joten kortti on turvallinen hankinta. Työnantajien tarjoamia kulttuuri- ja virike-etuja käytettiinkin vuonna 2020 Museokortin hankintaan ennätyksellisen paljon, sillä monet kulttuuri- ja urheilutapahtumat jouduttiin perumaan.
Museokortin myyntitulot palautetaan aina museoille riippumatta esimerkiksi museoiden aukiolorajoituksista, eikä järjestelmällä ole museoalan ulkopuolisia edunsaajia. Viime vuonna Museokortti tuloutti museoille yhteensä 10,1 miljoonaa euroa.
Raskas koronavuosi poiki myös hauskoja ilmiöitä. Sosiaalisen eristäytymisen aikana pyrimme tarjoamaan tavallisille ihmisille tekemistä luomalla #karanteenitaidetta-haasteen, joka innosti tuhannet suomalaiset luomaan uudelleen rakastettuja taideklassikoita.
Viime vuonna lahjoitimme Helsingin Psykiatriakeskuksen nuorisopsykiatrian osastojen käytettäväksi 50 Museokorttia Maailman mielenterveyspäivän kunniaksi. Tänä vuonna keskitymme kampanjoimaan henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen puolesta entistä enemmän. Kulttuuriharrastukset tutkitusti tukevat ja vahvistavat hyvinvointia monin tavoin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kimmo Levä
Toimitusjohtaja
Suomen museoliitto ry:n pääsihteeri
Puh 040 166 2816
kimmo.leva@museot.fi
Seppo Honkanen
Kehitysjohtaja
Puh. 040 833 90 59
seppo.honkanen@museot.fi
Marjo Vänttinen
Markkinointi- ja viestintäkoordinaattori
Puh. 044 430 07 12
marjo.vanttinen@museot.fi
Kuvat



Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Museokortti
Korona-ajan hauskin someilmiö teki comebackin – tuloksena hulvattomia versioita ja koskettavia tulkintoja taideklassikoista1.4.2021 13:21:02 EEST | Uutinen
#Karanteenitaidetta-haasteessa luodaan omia versioita tutuista taideteoksista karanteeniajan hengessä. Maaliskuun parhaina teoksina palkittiin rockbändin hupaisa versio Gallen-Kallelan Symposion-maalauksesta ja lasten koskettava versio Hugo Simbergin Haavoittuneesta enkelistä.
Ateneum avataan kahdelle onnekkaalle – luvassa ainutkertainen mahdollisuus päästä muilta suljettuun taidemuseoon9.2.2021 14:42:45 EET | Tiedote
Museokortti ja Ateneum järjestävät museoelämyksen, jollaista ei ole ennen nähty. Koronarajoitusten sulkema Suomen taiteen koti avataan vain kahdelle hengelle.
Vuoden 2021 tiedeviestintäpalkinto Museokortille4.2.2021 14:00:19 EET | Tiedote
Tiedetoimittajien liitto palkitsi Museokortin onnistumisesta suomalaisten innostamisessa tieteen ja taiteen kuluttajiksi.
Poikkeusvuodesta halutaan kiittää kulttuurielämyksillä – Museokortin yritystilaukset vahvassa kasvussa9.12.2020 15:19:59 EET | Tiedote
Koronavuosi näkyy myös työnantajien lahjavalinnoissa henkilöstölle. Joululahjaksi halutaan antaa tänä vuonna työhyvinvointia tukevia lahjoja. Museokorttien yritys- ja yhteisömyynti on kasvanut 30 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.
Museokortti-kohteet avoinna normaalisti, avarat museotilat tarjoavat kulttuurielämyksiä myös poikkeusoloissa23.11.2020 12:07:00 EET | Tiedote
Museotilat ovat avaria ja niissä vierailevat voivat noudattaa kaikkia ohjeita ja määräyksiä koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Suosittelemme museovieraille kasvomaskien käyttöä. Museokortti-sovellus on hygieeninen pääsylippu ilman fyysistä kontaktia.
"Kulttuurin pariin syventyminen on koko perheen yhteistä aikaa" – isäbloggarit kertovat, miksi Museokortti on hyvä isänpäivälahja4.11.2020 14:20:20 EET | Uutinen
Isänpäivä on sunnuntaina ja moni miettii kuumeisesti, mitä ihmettä isälle lahjaksi. Museokortti on aineeton, elämyksiä tuova lahja, joka on viisas valinta myös poikkeusaikoina. Se ei kerrytä turhaa tavaraa, vaan tuo museoelämyksiä ja ainutlaatuisia muistoja. Kokosimme viisi syytä, miksi Museokortti ilahduttaisi isänpäivänä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme