Musica novan, DocPointin ja Savoy-teatterin kinokonsertti South vie Antarktikselle

Helmikuussa 2021 järjestettävät nykymusiikkifestivaali Musica nova Helsinki ja dokumenttielokuvafestivaali DocPoint sekä Savoy-teatteri yhdistävät ensi kertaa voimansa ainutlaatuisessa kinokonsertissa. Konsertissa esiintyvät kokeellisen musiikin pioneerit Nik Void ja Ilpo Väisänen.

South kuva: British Film Institute

Musica nova Helsinki, Savoy-teatteri ja DocPoint – Helsingin dokumenttielokuvafestivaali esittävät sunnuntaina 7. helmikuuta Savoy-teatterissa kinokonsertin, joka vie katsojan matkalle hyiselle Antarktikselle aikaan ennen ilmaston muuttumista. Nik Void ja Ilpo Väisänen luovat äänimaiseman legendaarista naparetkeä kuvaavalle South-dokumentille vuodelta 1919. Live-esiintymisen lisäksi taiteilijat ovat säveltäneet kinokonsertin musiikin.

Tutkimusmatkailija Sir Ernest Shackletonin retkikunnasta tehty taltiointi on huikaiseva taidonnäyte varhaisesta dokumenttielokuvasta. Kokeellisesta elektronisesta musiikistaan tunnettujen Voidin ja Väisäsen musiikki yhdistyy Frank Hurleyn kuviin uskaliaasta matkasta, jonka aikana retkikunnan alus murskautui jättäen heidät selviytymään karussa ympäristössä. Hurleyn omistautuneisuutta retken dokumentoinnille kuvaa se, että hän sukelsi pelastamaan filminsä hajoavasta aluksesta.

Elokuvana South on vaikuttava kuvaus uteliaisuudesta, sitkeydestä ja kekseliäisyydestä. Se ylistää komeilla kuvillaan luonnon mittaamatonta voimaa, mutta tekee myös surulliseksi: edes Antarktista ei enää ole sellaisena kuin se näyttäytyi Frank Hurleylle sata vuotta sitten.

Rajojen koettelusta kertovaan dokumenttiin yhdistyy hienosti kahden kokeellisen musiikin pioneerin sävellys. Brittiläinen Nik Void tunnetaan äänimaailmasta, joka liikkuu ambientin, avantgarden, teknon ja noisen rajoilla. Voidin konventioita rikkova ote on luonnollinen pari Ilpo Väisäselle, toiselle elektronisen musiikin edelläkävijälle. Mika Vainion kanssa perustetun Pan Sonic -duon lisäksi sooloprojekteistaan tunnetun Väisäsen äänimaisemat syntyvät usein yksinkertaisilla soittimilla ja tekniikoilla haastaen elektronisen musiikin valtavirtaa.

Kinokonsertti South Savoy-teatterissa su 7.2.2021 klo 16 ja 19. Liput (alk. 19 €) myy Ticketmaster, Lippupiste ja Savoy-teatteri (p. 09 310 12 000).

Suomen suurinta nykymusiikkifestivaalia Musica nova Helsinkiä juhlitaan 2.–10.2.2021. Ohjelma julkistetaan osissa loppu- ja alkuvuoden aikana. Lisätiedot kaikista tähän asti julkistetuista konserteista löytyvät osoitteesta musicanova.fi. Kaikki festivaalin konsertit suunnitellaan ajantasaiset yleisörajoitukset ja muut turvajärjestelyt huomioiden. Muutokset ohjelmassa mahdollisia. Musica novan pääjärjestäjinä toimivat Helsingin juhlaviikot, Helsingin kaupunginorkesteri, Tapiola Sinfonietta, Suomen kansallisooppera ja -baletti, Yleisradio (Radion sinfoniaorkesteri) ja Suomen Säveltäjät.

Tulevana vuonna 20. vuotta täyttävää Docpoint – Helsingin dokumenttielokuvafestivaalia vietetään 29.1.–7.2.2021. Festivaali järjestetään koronaturvallisuus huomioiden ja sen hetkisiä viranomaisohjeita noudattaen. Lisätiedot jo julkistetusta ohjelmasta löytyvät osoitteesta docpointfestival.fi.

Savoy-teatteri on kansainvälinen elokuva- ja konserttiestradi, joka on varustettu ajanmukaisella elokuvateatteri-, valo- ja äänitekniikalla. 750-paikkaisessa Savoy-teatterissa pidetään vuosittain useita elokuva- ja musiikkifestivaaleja.

Tiedottaja Nora Norrlin, DocPoint, press@docpoint.fi, puh. 040 846 0116

Tuottaja Veronika Pesonen, Savoy-teatteri, veronika.pesonen@hel.fi, p. 09 310 21535

South kuva: British Film Institute
Nik Void kuva: Earth Agency

Uudenvuoden laserteos välittää viestejä Helsingin taivaalla ja radiossa28.12.2020 11:05:27 EETTiedote

Uuttavuotta juhlitaan Helsingissä etänä 31.12. Kaupungin ilotulituksia ei tänä vuonna järjestetä, mutta radiolaserteos Ajan Lennätin valaisee Helsingin taivasta koko yön ajan. Teokseen voi osallistua lähettämällä omia uudenvuoden viestejään koneäänen luettaviksi. Etäuudenvuoden ohjelmaan kuuluvat lisäksi Ylen kanavilla esitettävä Classical Trancelations -uudenvuodenkonsertti sekä Helsinki-kanavalla nähtävät lasten kotibileet.

Tuomaan Markkinat perutaan pääkaupunkiseudun koronavirustilanteen vuoksi27.11.2020 12:46:26 EETTiedote

Helsinki on siirtynyt pandemiatilanteessa leviämisvaiheeseen, ja kaikki yleisötilaisuudet on pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän päätöksellä kielletty 30.11. alkaen. Tuomaan Markkinoiden oli määrä avautua 5.12. Senaatintorille. Koronavirustilanteesta johtuen markkinat perutaan. Markkinamyyntiä pyritään järjestämään osin digitaalisesti ja sosiaalisessa mediassa. Tuomaan Markkinat vaatii vuosittain kymmenien eri kumppanien ennakkotyötä, ja tapahtuma kerää yhteen satoja toimijoita luomaan joulun Helsinkiin. Helsingin tapahtumasäätiö kunnioittaa tehtyä työtä ja korvaa alihankkijoille tähän asti tapahtuman järjestelyistä syntyneet kulut. Peruutuksesta aiheutuu Helsingin tapahtumasäätiölle arviolta yli 200 000 euron mittavat tappiot. “Kovimmin peruutus iskee kuitenkin markkinoiden kauppiaisiin ja ravintoloihin. Melkein sata pientuottajaa on valmistautunut joulumarkkinoihin valmistamalla tuotteita keväästä saakka. Tutkimme nyt tapoja auttaa tuottajia myymään tuotteitaan digitaalisesti