Musiikillisia muunnelmia – steinerkasvatus ja perusopetus kohtaavat musiikin opetuksessa

Tutkimukseen sisältyvät kolme artikkelia lähestyvät teemaa eri näkökulmista. Ensimmäinen käsittelee kolmen suomalaisen steinerkoulun 8. luokkatason oppilaiden arvioita ja näkemyksiä sekä musiikinopetuksesta että sen tarpeesta oppiaineena. Havaitaan, että steinerkoulujen oppilaat suhtautuvat musiikin opetukseen hyvin positiivisesti. Musiikin opetus on oppilaiden näkemyksen mukaan tarpeellista kaikilla vuosiluokilla läpi koko kouluajan.
Toinen artikkeli tarkastelee opetussuunnitelmassa keskeisen menetelmän, improvisaatioon, ja workshop-tyyppisen toiminnan kokemuksia opettajan näkökulmasta. Havaitaan improvisaation toimivan oppimisprosessia rohkaisevana ja opiskelijan musiikkisuhdetta edistävänä tekijänä. Kokemukset voivat jopa johtaa uuden musiikillisen harrastuksen aloittamiseen. Workshop koetaan vahvasti positiivisena työskentelyalustana ja se rohkaisee opiskelijoita toimimaan ryhmässä, joka koostuu musiikillisilta taidoiltaan eri vaiheissa olevista opiskelijoista.
Kolmannessa tutkimukseen sisältyvässä artikkelissa lähestytään erään suomalaisen peruskoulun 8. luokkatason oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia musiikin opetuksesta ja sen tarpeellisuudesta. Lisäksi tarkastellaan opetussuunnitelman perusteiden 2014 edellyttämän oppilaan yksilöllisemmän, henkilökohtaiset ominaisuudet ja vahvuudet huomioivan opetuksen lähestymistavan vaikutusta musiikin opetukseen oppilaan kokemuksena.
Tietyistä eroavuuksista huolimatta perusopetuksen ja steinerpedagogiikan opetusmenetelmät näyttävät lähentyvän vähitellen toisiaan. Valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet ovatkin osittain siirtyneet toteuttamaan samantyyppisiä lähestymistapoja, joita steinerkouluissa on toteutettu jo aiemmin.
— Steinerkoulujen yhteisölliset työskentelymenetelmät ovat kehittyneet vuosien varrella osana yhä jatkuvaa soveltamista ja tutkimusta. Esitänkin väitöstutkimuksessani suomalaisen perusopetuksen rakenteen ja käytettävien opetusmenetelmien tarkistamista ja kehittämistä kokonaisvaltaisemmaksi ja yhteisöllisemmäksi toiminnaksi, josta steinerpedagogiikan sovellukset ovat tässä tutkimuksessa esimerkkinä, Honkonen toteaa.
FM Jyrki Honkosen musiikkikasvatuksen väitöskirjakäsikirjoituksen "Variations on the Idea of Learning – Benchmarking the Interface Between Finnish Primary School and Waldorf School Music Education" tarkastustilaisuus pidetään 4.9.2021 klo 12 alkaen verkkovälitteisenä. Vastaväittäjänä toimii yliopistonlehtori, FT Jan-Erik Mansikka (Helsingin yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Suvi Saarikallio (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Yleisö voi seurata tilaisuutta verkosta, osoite on https://r.jyu.fi/dissertation-honkonen-040921.
Kustoksen puhelinnumero, johon yleisö voi tilaisuuden lopussa esittää mahdolliset kysymyksensä, on 050 536 1900.
Julkaisu on luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8807-4
Jyrki Honkonen on Nokialla asuva musiikkipedagogi, muusikko ja tutkija. Honkonen on työskennellyt freelance-muusikkona. Hän on toiminut sekä steinerkoulun että peruskoulun ja lukion aineenopettajana ja lisäksi kuoronjohtajana.
Lisätietoa:
Jyrki Honkonen: +358 45 1077979, jyrkijhonkonen@me.com
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Uuden suomen kielen professori Sari Sulkusen mukaan meistä jokainen tarvitsee monia lukutaitoja24.10.2025 08:59:22 EEST | Tiedote
Sari Sulkunen on aloittanut suomen kielen professorina Jyväskylän yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa. Sulkunen tutkii rakennusalan monilukutaitoja eli työhön liittyviä tekstejä ja niiden kanssa toimimisen tapoja.
Kestävyyssiirtymien edistämiseksi tarvitaan monitieteistä yhteistyötä – uusi konferenssi tuo eri alojen tutkijoita yhteen Jyväskylässä23.10.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Ensimmäinen Wisdom Days: Science for Sustainability Transformations -konferenssi järjestetään toukokuussa 2026 Jyväskylän yliopistossa. Kansainvälinen konferenssi edistää tieteellistä keskustelua ja uusien yhteyksien syntymistä eri tieteenalojen ja organisaatioiden välillä, tavoitteenaan luoda tietoa ja ratkaisuja kestävyyssiirtymien tueksi.
Jyväskylän yliopiston uusi museologian apulaisprofessori Johanna Enqvist näkee museot säröilevää maailmaa korjaavana ja koossapitävänä voimana23.10.2025 08:01:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston uusi museologian apulaisprofessori Johanna Enqvist näkee museot maailman murtumia korjaavana muutosvoimana. Enqvistin visiossa museot ovat yhteiskunnallisia vaikuttajia, jotka rakentavat siltoja tieteen, taiteen ja moninaisten yhteisöjen välille – ja haastavat samalla vallalla olevia käsityksiä siitä, mikä on muistamisen arvoista. Museologian apulaisprofessuuri on Suomessa ainutlaatuinen: toista vastaavaa tehtävää ei ole, ja tohtoriksi museologian alalta voi väitellä vain Jyväskylässä.
Kolmas toimitus maailmalle – Jyväskylän spektrometrit kiinnostavat kansainvälisesti22.10.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen kiihdytinlaboratoriossa on jälleen valmistunut huipputason rekyylispektrometri, joka toimitettiin Oslon yliopiston tutkimusinstituuttiin. Kyseessä on jo kolmas kokonainen toimitettu laitteisto ohjelmistoineen, asennuksineen ja koulutuksineen. Laitteisto asennettiin tällä kertaa puhdastilaan, jossa piikiekkoja käsitellään suojavarusteet päällä. Tämä toimitus oli vahva osoitus Jyväskylän yliopiston toimittaman järjestelmän suorituskyvystä vaativassa ja tarkasti säädellyssä ympäristössä.
Kun data päättää lapsen urheilupolusta – uusi tutkimus etsii oikeudenmukaisempia tapoja valita lahjakkuuksia21.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Juniorijoukkueiden pelaajavalinnat herättävät keskustelua ja tunteita. Uusi Jyväskylän yliopiston johtama tutkimushanke tutkii, miten dataperustainen lahjakkuuden tunnistaminen ja varhaiset valinnat vaikuttavat junioriurheilun eettisyyteen ja yhdenvertaisuuteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
