Musiikkimuseo Famen alkutaival oli menestyksekäs – yli puolet käynneistä tehtiin Museokortilla

Kauppakeskus Triplaan Helsingin Pasilaan lokakuussa avattu Musiikkimuseo Fame houkutteli yli 20 000 kävijää ensimmäisten viikkojensa aikana. Yli puolet käynneistä maksettiin Museokortilla. Kymmenestuhannes Museokortti-kävijä sai yllätyslahjana Fame-kultamukin.

Musiikkimuseo Fame saavutti 20 000 kävijän rajapyykin uudenvuodenaattona. Yli puolet käynneistä tehtiin Museokortilla.

Musiikkimuseo Famen 20 000 vierailijan rajapyykki rikottiin uudenvuodenaattona. Kymmenestuhannes Museokortti-käynti tehtiin perjantaina 27. joulukuuta, kun Anya Siddiqi asteli suomalaisen musiikin historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta esittelevään musiikkimuseoon. Siddiqi sai muistoksi käynnistään kultaisen Fame-mukin.

Ensimmäistä kertaa museossa vieraillut Siddiqi kertoi pitäneensä erityisesti virtuaalilaseista, kuten Esa-Pekka Salosen työtä kuvaavasta teoksesta, joka auttoi ymmärtämään kapellimestarin työtä paremmin.

Iloinen ja yllättynyt Anya Siddiqi ei ollut aiemmin käynyt Famessa ja kertoi pitäneensä erityisesti museon virtuaalilaseista.

Museokortti-kävijöiden määrä yllätti – kortti ollut myös museokaupan hittituote

Museon toimitusjohtaja Olli llmolahti kertoo, että Museokortti-kävijöiden suuri määrä on yllättänyt.

– Emme osanneet arvioida Museokortti-kävijöiden määrää näin suureksi, joka on itse asiassa ollut yli 50 prosenttia kaikista kävijöistä, Ilmolahti iloitsee.

Museokortti on ollut joulunajan hittituote museokaupan puolella ja kävijät ovat aktivoituneet ostamaan itselleen Museokortin museovierailun yhteydessä.

– Museokortti on ollut hyvä lahjatuote museokaupassa, Ilmolahti kertoo.

Fame on ollut auki vasta lokakuun loppupuolelta lähtien ja palaute on Ilmolahden mukaan ollut hyvää.

– Erityisesti on kiitetty elämyksellisyyttä ja sitä, että museossa voi oikeasti laulaa, tanssia ja kuunnella musiikkia. Myös suomalaisen musiikin kunniagalleria Finnish Music Hall of Fame on saanut kiitosta.

Koko perheelle suunnattu museo on tavoittanut laajasti eri kohderyhmiä niin lapsista aikuisiin kuin matkailijoista kansainvälisiin vieraisiin.

Monta hyvää syytä vierailla Famessa myös vuonna 2020

Vuonna 2020 Famessa tapahtuu paljon. ­Helmikuussa museossa avautuu Iskelmä-radion 20-vuotisjuhlanäyttely, toukokuussa heavymetal-musiikin vaihtuva näyttely nimeltään ”Metal Export” ja syyskuussa vuorossa on ainutlaatuinen Sibeliuksen videoteos, ”Sibeliuksen luontosuhde”.

Marraskuussa 2020 julkaistaan uudet suomalaisen musiikin kunniagallerian jäsenet. Nykyiset kunniagalleriaan valitut jäsenet jäävät museoon esille, mutta uudet ministeri Lauri Tarastin vetämän valintatoimikunnan valitsemat jäsenet nostetaan näyttävästi esille.

Fame painottaa näyttelyissään elämyksellisyyttä ja hyödyntää uutta teknologiaa. Museossa pääsee kokemaan virtuaalielämysten kautta, millaista on laulaa Savonlinnan Oopperajuhlilla tai Hartwall Arenan lavalla. Uusi Museokortti-kohde haluaa erottautua muista museoista modernin teknologian tuomalla elämyksellisyydellä.

Museokortti on vuoden voimassa oleva pääsylippu yli 300 museoon Ahvenanmaalta Inariin. Nähtävää riittää niin historian, taiteen, designin, luonnon, tekniikan kuin vaikkapa jääkiekon ystäville.

Markkinointi- ja viestintäkoordinaattori

Museohaaste tarjoaa uusia näkökulmia museokäynteihin – ”Vieraile museossa paikkakunnalla, jossa et ole koskaan ennen käynyt”24.1.2020 11:57:28 EETTiedote

Suosittu Museokortin Museohaaste saa jatkoa. Vuoden 2020 Museohaasteessa innostetaan tutustumaan tuttuihin ja tuntemattomiin museoihin uusista näkökulmista 50 erilaisen tehtävän kautta. Viime vuoden kaikki haastetehtävät suorittaneen Terhi Viinikanojan kiinnostus museoita kohtaan kasvoi entisestään Museohaasteen myötä. Museohaaste tarjosi niin omaa aikaa, innostavia museoelämyksiä kuin myös laatuaikaa perheen kanssa.

Työnantajat huomanneet kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin – aineettomasta Museokortti-lahjasta inspiraatiota ja jaksamista arkeen17.12.2019 15:23:38 EETTiedote

Kulttuurin ja taiteen parissa vietetyn ajan merkitys työhyvinvoinnin kannalta on todettu useissa tutkimuksissa. Työnantajat haluavat muistaa henkilöstöään hyvinvointia lisäävillä joululahjoilla. Kulttuuriharrastus voi vähentää stressiä ja suojata uupumukselta. Kysyimme yrityksiltä, miten Museokortti-joululahjat ovat vaikuttaneet työyhteisön hyvinvointiin.

Aineeton lahja on ympäristöteko – hanki Museokortti-museosta joululahjaksi unohtumaton elämys tai vaikkapa pala ikimetsää10.12.2019 17:31:32 EETUutinen

Mitä antaa joululahjaksi, kun haluaa välttää turhaa tavaraa ja säästää ympäristöä? Museot tarjoavat laajan kirjon aineettomia lahjaideoita Museokortista pakopeleihin ja korsuyöstä luonnonsuojeluun. Antamalla aineettomia lahjoja voi sekä tukea kestävää kehitystä että ilahduttaa läheisiä. Kokosimme museoiden parhaat aineettomat lahjaideat.

Yli puoli miljoonaa suomalaista seurasi kesällä Museokortin seikkailijoita – ”Erilainen ja todella koukuttava kampanja”18.9.2019 06:54:00 EESTUutinen

350 hakemusta, 10 museoseikkailua, 13 300 kilometriä, 36 kaupunkia ja 100 museota. Museokortin kampanjassa seikkailijat kiersivät kotimaan museoita innostaen ihmisiä unelmiensa museokierroksille. Seikkailija-kampanja esitteli museoiden upeita sisältöjä uudella tavalla tavoittaen yli puoli miljoonaa suomalaista. Seikkailijoiden tuottamia videoita katsottiin lähes 7 500 tuntia.