Mutkatonta arkiruokaa koko perheelle: Kylmä nakki on Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi, ihana ruokakirja, jossa mennään sieltä missä aita on matalin

Kukapa ruuhkavuositallaajaa ei olisi joskus kuitannut päivällistä, lounasta tai yhtä päivän loputtomista välipaloista tarjoamalla jälkikasvulleen ruoaksi kylmiä nakkeja? Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi ruokakirja Kylmä nakki on kaikille lapsellisille ihmisille, jotka haluavat jatkossakin mennä sieltä missä aita on matalin – ehkä kuitenkin astetta maukkaammin.

Kylmä nakki -uutuuskirjan reseptit on koottu kahden mukavuudenhaluisen ruoka-alan ammattilaisen toimesta palvelemaan nirsoja lapsia ja heidän perheitään. Niissä hyödynnetään häpeilemättä myös puolivalmisteita, sillä kenenpä ostoslistalle ne eivät kuuluisi.

”Kylmä nakki on mielentila. Laiskuus sai aikaan sen, että ohjeet on helppo toteuttaa, tiskiä ei tule liikaa ja suurin osa valmistuu nopeammin kuin teini ehtii alkaa murjottaa tai taaperon Pikku Kakkonen päättyy”, tekijät toteavat.

Reseptien tuttuja raaka-aineita ei tarvitse metsästää lähikauppaa kauempaa, ostoslistat ovat lyhyitä, valmistustavat kekseliäitä ja lopputulos maistuu koko perheelle.

Kylmän nakin reseptit on jaoteltu kolmeen osioon: Arjen taklaajista löytyvät nopeat ja helpot luottoreseptit, kuten saksilla pilkottava pinaattipannari ja maapähkinävoinuudelit. Viikonlopun parhaat -osio esittelee reseptejä, joiden ääreen koko perheen on kiva istahtaa. Tällaisia ovat esimerkiksi nakkiramen ja naan-pizzat. Nakin herkuissa puolestaan nostetaan valokeilaan tekijöiden Kylmä nakki Instagram-yhteisön suosikkireseptit, joihin lukeutuvat muun muassa yön yli -sämpylät, munavoi ja appelsiinikakku.

Reseptien lomassa lapselliset ihmiset voivat käydä ammentamassa voimaa ja vertaistukea ruokatarinoista, jotka on koottu muilta pienten lasten vanhemmilta:

5-vuotias totesi juhlapöydässä herkkujen ääressä, että kauheeta paskaa. Oli noloa!

Mansikasta pitää poistaa siemenet!

Kesällä söimme jouluksi leivottuja pipareita.

Lisäksi voi inspiroitua suosittelupalstasta, jossa Hanna ja Elina vinkkaavat parhaimmat keittokirjat, Instagram-tilit ja TV-sarjat lasten ruokailun kanssa pähkiville.

Kirjan upeat kuvat ovat Kaisu Kaplinin ottamia ja veikeästi kuvitettu ulkoasu Tuuli Juuselan käsialaa.

Kylmä nakki ilmestyy juhannusviikolla ja on arvostelu- ja käsittelyvapaa 23.6. Kirja on ennakkotilattavissa pe 4.6. alkaen.

Kirjoittajat ovat ruoka-ammattilaisia sekä reseptejä, vinkkejä ja vertaistukea lapsellisille tarjoavan Instagram-yhteisö Kylmän nakin vetäjiä. He saavat inspiraatiota toisistaan ja jakavat rakkauden hyvään punaviiniin ja vahvaan kahviin. Hanna G:n uusin menestyskirja oli Kokin kotiruokaa (Otava 2020).

Pdf-vedokset, arvostelukappaleet ja tekijöiden haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Hanna Gullichsen ja Elina Ylitervo. Kuva: Kaisu Kaplin.

Lukuvinkit kesäksi lapsille ja nuorille – muista Otavan käynnissä olevat ystävämyynnit!2.6.2021 08:53:35 EEST | Tiedote

Kesä on viimein täällä, vaan mitä se olisikaan ilman hyvää luettavaa? Aika tylsää! Kustannusosakeyhtiö Otavan ja Kariston lasten- ja nuortenkirjoista löytyy kiinnostavaa, viihdyttävää ja jännittävää lukemista niin aloitteleville kirjanystäville kuin ahmijoillekin. Suurin osa kirjoista on saatavilla perinteisen kovakantisen lisäksi myös ääni- ja sähkökirjana.

Suomalainen Momolu on huippusuunnittelijan ja entisten roviolaisten uusi hittibrändi lapsille – kansainvälinen noste pandan ympärillä on niin kova, että sinunkin on syytä tutustua häneen20.5.2021 08:33:00 EEST | Tiedote

Mitä syntyy, kun Aalto-yliopistosta valmistunut muotoilija ja taidepedagogi lyöttäytyy yhteen sisällönkehityksen ammattilaisten kanssa? Momolu on Leena Fredrikssonin luoma pandahahmo, joka on huimassa kansainvälisessä nosteessa. Nyt Momolu ja ystävät ilahduttavat perheen pienimpiä myös suomenkielisissä lastenkirjoissa.

Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit haluaa opettaa, että jokainen lapsi on erilainen, mutta yhtä arvokas18.5.2021 09:24:46 EEST | Tiedote

Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit on kirjailija Johanna Elomaan uusi lastenkirja, jonka eläinhahmojen erityispiirteet osoittautuvat vahvuuksiksi kun viidakon asukit pakenevat keltaisia kauhukaivajia Paratiisimetsään. Elomaa haluaa kirjallaan auttaa lapsia arvostamaan sekä omaa että muiden ainutlaatuisuutta. Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit on suositun Hidasta elämää -kirjaperheen ensimmäinen lasten satukirja.