Mutkatonta arkiruokaa koko perheelle: Kylmä nakki on Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi, ihana ruokakirja, jossa mennään sieltä missä aita on matalin

Kukapa ruuhkavuositallaajaa ei olisi joskus kuitannut päivällistä, lounasta tai yhtä päivän loputtomista välipaloista tarjoamalla jälkikasvulleen ruoaksi kylmiä nakkeja? Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi ruokakirja Kylmä nakki on kaikille lapsellisille ihmisille, jotka haluavat jatkossakin mennä sieltä missä aita on matalin – ehkä kuitenkin astetta maukkaammin.

Kylmä nakki -uutuuskirjan reseptit on koottu kahden mukavuudenhaluisen ruoka-alan ammattilaisen toimesta palvelemaan nirsoja lapsia ja heidän perheitään. Niissä hyödynnetään häpeilemättä myös puolivalmisteita, sillä kenenpä ostoslistalle ne eivät kuuluisi.

”Kylmä nakki on mielentila. Laiskuus sai aikaan sen, että ohjeet on helppo toteuttaa, tiskiä ei tule liikaa ja suurin osa valmistuu nopeammin kuin teini ehtii alkaa murjottaa tai taaperon Pikku Kakkonen päättyy”, tekijät toteavat.

Reseptien tuttuja raaka-aineita ei tarvitse metsästää lähikauppaa kauempaa, ostoslistat ovat lyhyitä, valmistustavat kekseliäitä ja lopputulos maistuu koko perheelle.

Kylmän nakin reseptit on jaoteltu kolmeen osioon: Arjen taklaajista löytyvät nopeat ja helpot luottoreseptit, kuten saksilla pilkottava pinaattipannari ja maapähkinävoinuudelit. Viikonlopun parhaat -osio esittelee reseptejä, joiden ääreen koko perheen on kiva istahtaa. Tällaisia ovat esimerkiksi nakkiramen ja naan-pizzat. Nakin herkuissa puolestaan nostetaan valokeilaan tekijöiden Kylmä nakki Instagram-yhteisön suosikkireseptit, joihin lukeutuvat muun muassa yön yli -sämpylät, munavoi ja appelsiinikakku.

Reseptien lomassa lapselliset ihmiset voivat käydä ammentamassa voimaa ja vertaistukea ruokatarinoista, jotka on koottu muilta pienten lasten vanhemmilta:

5-vuotias totesi juhlapöydässä herkkujen ääressä, että kauheeta paskaa. Oli noloa!

Mansikasta pitää poistaa siemenet!

Kesällä söimme jouluksi leivottuja pipareita.

Lisäksi voi inspiroitua suosittelupalstasta, jossa Hanna ja Elina vinkkaavat parhaimmat keittokirjat, Instagram-tilit ja TV-sarjat lasten ruokailun kanssa pähkiville.

Kirjan upeat kuvat ovat Kaisu Kaplinin ottamia ja veikeästi kuvitettu ulkoasu Tuuli Juuselan käsialaa.

Kylmä nakki ilmestyy juhannusviikolla ja on arvostelu- ja käsittelyvapaa 23.6. Kirja on ennakkotilattavissa pe 4.6. alkaen.

Kirjoittajat ovat ruoka-ammattilaisia sekä reseptejä, vinkkejä ja vertaistukea lapsellisille tarjoavan Instagram-yhteisö Kylmän nakin vetäjiä. He saavat inspiraatiota toisistaan ja jakavat rakkauden hyvään punaviiniin ja vahvaan kahviin. Hanna G:n uusin menestyskirja oli Kokin kotiruokaa (Otava 2020).

Pdf-vedokset, arvostelukappaleet ja tekijöiden haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Hanna Gullichsen ja Elina Ylitervo. Kuva: Kaisu Kaplin.

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.

Guinnessin maailmanennätyskirjassa pohditaan ilmastonmuutoksen torjuntaa – suomalaissaavutuksissa maistuu laku ja koetellaan fyysisiä voimia15.9.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Huippusuosittu Guinness World Records 2022 -kirja on täynnä toinen toistaan uskomattomampia ennätyksiä meiltä ja maailmalta. 16.9. julkaistavaan teokseen lähetettiin 41 959 ennätysyritystä, mikä tarkoittaa yli 800 hakemusta viikossa. Suomalaisten ennätysten tekijöiden joukosta löytyy tänäkin vuonna tuttuja nimiä: mukana on muun muassa formulakuski Kimi Räikkönen.