Muutoksia HSY:n vesihuoltomaksuihin ja kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vuonna 2020

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kannustaa hinnoittelulla pääkaupunkiseudun asukkaita jätteiden lajitteluun. Hyötykäyttöön lajiteltu jäte on kiinteistöille entistä halvempaa. Vesihuollon maksukorotuksilla turvataan osaltaan tulevia investointeja. HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 11.10. vesi- ja jätehuollon hinnastot, jotka tulevat voimaan tammikuun alusta 2020.

Maltillisia korotuksia vesimaksuihin

Veden käyttö- ja perusmaksut nousevat keskimäärin 1,1 prosenttia. Veden arvonlisäverollinen käyttömaksu nousee 1,45 eurosta 1,48 euroon kuutiometriltä. Käyttömaksut perustuvat kiinteistön käyttämän veden määrään. Perusmaksun yksikköhinta nousee 0,0205 eurosta 0,0208 euroon kerrosneliöltä. Kuukausittain veloitettavaan perusmaksuun vaikuttaa kiinteistön pinta-alan lisäksi sen käyttötarkoitus. Jätevesimaksu säilyy ennallaan eli 1,75 eurossa kuutiometriltä.

- Jäsenkunnat maksavat HSY:lle hulevesimaksua yleisten alueiden sade- ja sulamisvesien viemäröinnistä. Tämä maksu pienentää osaltaan kiinteistöjen jätevesimaksun korotustarvetta, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

- Tehtävämme on mahdollistaa korkealaatuinen juomavesi yli miljoonalle pääkaupunkiseudun asukkaalle. Mahdollistamme maksujen korotuksilla vesihuollon investoinnit, kuten vesijohto- ja viemäriverkoston saneeraustason nostoa ja Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentamisen, jatkaa Inkinen.

Jätteiden lajittelu alentaa kiinteistöjen jätehuoltokustannuksia

Kiinteistöjen hyötyjätteiden, kuten biojätteen ja muovipakkauksien maksut alenevat, sillä haluamme kannustaa pääkaupunkiseudun asukkaita lajitteluun ja jätteiden kierrättämiseen. Seuraavien jäteastioiden tyhjennyshinnat alenevat keskimäärin:

- Biojäte -3,8 %
- Kartonkipakkaukset -0,11 %
- Muovipakkaukset -12,8 %

Pienmetallin ja lasin tyhjennyshinnat säilyvät ennallaan. Lajittelemattoman jätteen eli sekajäteastioiden tyhjennyshinnat nousevat keskimäärin 4,7 prosenttia. Kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vaikuttavat sekajäteastian koko ja tyhjennysrytmi. Asiakashinnat nousevat kiinteistötyypistä riippuen keskimäärin 1,9 prosenttia. Hintojen muutoksilla varaudutaan tulevien investointien talousvaikutuksiin ja jätelainsäädännön muutoksiin.

- Asukkaat voivat itse vaikuttaa kiinteistöjen jätekustannuksiin kierrättämällä jätteitä, vähentämällä syntyvää jätemäärää ja optimoimalla jäteastioiden koon ja tyhjennysvälin, korostaa toimitusjohtaja Inkinen.

Jätehuoltomääräysten mukaan vuodesta 2021 alkaen biojäte, muovi-, lasi- ja kartonkipakkaukset sekä pienmetalli kerätään erikseen kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Kiinteistöt voivat jo nyt tilata käyttöönsä astioita eri jätteiden lajitteluun.

Kierrätettävien jätteiden valikoima laajenee Sortti-asemilla

Sortti-asemilla alkaa muovin ja tekstiilin keräys ja ne ovat hinnastossa uusina jätelajeina. Eräisiin jätteisiin, kuten palava sekajäte, kiviaines ja puu tulee hinnankorotuksia vastaamaan kustannusten nousua. Painekyllästetty puu muuttuu kuljetus- ja käsittelykustannusten nousun vuoksi maksulliseksi.

Jätemaksuilla katetaan osa kotitalouksien maksuttomista palveluista, esimerkiksi vaarallisen jätteen keräyksestä, HSY:n kiertävistä keräysautoista, jäteneuvonnasta ja Sortti-asemien toiminnasta. Monien kotien jätteiden kuten vaarallisen jätteen, sähkölaitteiden ja metallin, tuonti Sortti-asemille on maksutonta. Hinnoittelulla kannustetaan jätteiden lajitteluun.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi