Muutoksia matkailu- ja ravintola-alan yritysten maineessa: Sodexo noussut pois heikkomaineisista, Hesburgerin maine romahtanut

Maineen kahdeksan osa-alueiden vuosivertailu osoittaa, että mielikuvat koko toimialan taloudellisesta tilanteesta ovat voimistuneet heikolta tasolta kohtuulliselle. Tuotteiden ja palveluiden hinta-laatusuhteen mielikuva on pysynyt lähes samana. Suurimmat pudotukset mainearvosanoissa ovat tapahtuneet työnantajuutta ja vastuullisuutta kuvaavissa osa-alueissa.
Siinä missä korona-aikana toimijoilta odotettiin erityisesti uudistumiskykyä ja taloudellisen aseman varmistamista, ovat odotukset tutkimuksen mukaan siirtyneet koskemaan nyt erityisesti hyvää työnantajuutta ja toiminnan vastuullisuutta. Alan työvoimapulan ohella työnantajamielikuvan merkityksen korostumiseen vaikuttaa suuresti myös Hesburgerin mainekriisi”, kommentoi T-Median tietojohtamisen asiantuntija Elisa Runsas.
Hotellit vahvoilla, pikaruokaravintolat kärsivät maineen laskusta
Tutkimuksessa tarkasteltiin toimialan yleisen maineen lisäksi lähes 20 alan merkittävän toimijan mainetta. Yrityskohtaiset tulokset paljastavat, että etenkin monet hotelliketjut ovat onnistuneet vahvistamaan jo entuudestaan hyvää mainettaan. Parhaiten suoriutui Sokos Hotels (3.74). Lisäksi aikaisempina vuosina vielä huonomaineinen Sodexo nousi tänä vuonna kohtalaisen maineen tasolle (3.08). Sodexon positiivista mainemuutosta lukuun ottamatta valtaosa ravintola-alan toimijoista koki isojakin mainepudotuksia.
Hesburgerin maineen romahtaminen suoraan hyvältä tasolta (3.61) heikolle tasolle (2.98) oli poikkeuksellisen suuri ja sen vaikutukset heijastuivat myös muihin toimijoihin erityisesti pikaruokaravintoloiden osalta.
“Kaikista kevään aikana toteuttamistamme toimialatutkimuksista on havaittavissa, että ihmisten odotukset yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet. Samalla suoriutumisella maine ei enää nouse yhtä korkealle, vaan tason säilyttämiseksi vaaditaan aiempaa enemmän tekoja. Tämä näkyy myös matkailu- ja ravintola-alalla. Lisäksi maineen vaikutus ihmisten käyttäytymiseen näyttää voimistuneen”, kertoo Runsas.
Viimevuotisten tapahtumien seurauksena ihmisten halu hakeutua töihin alalle on laskenut poikkeuksellisen alhaiseksi, vaikkakin ostohalukkuus on edelleen korkea.
“Jos katsoo viimeisen puolen vuoden aikaista mediaympäristöä ja esiin nousseita mainekriisejä, ovat ne ensisijaisesti liittyneet työnantajuuteen eivätkä niinkään esimerkiksi tarjottaviin tuotteisiin ja palveluihin. Ihmiset odottavat alan toimijoilta arvopohjaisia tekoja ja oikein toimimista. Mikäli organisaatio ei itse näitä odotuksia toimillaan ja viestinnällään vahvista, täyttyy mielikuva todennäköisesti median toimesta”, sanoo T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka.
Tutkimuksen toteutus
Tulokset pohjautuvat huhtikuussa 2022 toteutettuun matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimukseen, jossa selvitettiin Suomessa toimivien alan organisaatioiden mainetta suomalaisten keskuudessa.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 2 565 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elisa Runsas, tietojohtamisen asiantuntija
Puh. 050 468 8849, elisa.runsas@t-media.fi
Mari Isotalo, tutkimuspäällikkö
Puh. 040 564 2269, mari.isotalo@t-media.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Reputation and Trust Analytics Oy on Pohjoismaiden johtava luottamuksen ja maineen tutkimiseen keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 3000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa. Yhtiömme on perustettu nimellä T-Media vuonna 1997.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nousuaan notkahduksen jälkeen – parhaan mainearvosanan saa Heureka26.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Reputation and Trust Analyticsin toteuttamasta matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että alan maine on jatkanut nousuaan parin vuoden takaisen notkahduksen jälkeen. Paras maine tutkituista organisaatioista on Heurekalla, jonka maineluku on tänä vuonna ennätyksellisen korkea.
Pohjoismaissa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus: Naton maine Norjassa huomattavasti Suomea ja Ruotsia korkeammalla25.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Naton maine on hyvällä tasolla Norjassa, mutta vain kohtalaisella Suomessa ja Ruotsissa. Kolmessa Pohjoismaassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan suomalaiset ja ruotsalaiset myös luottavat sotilasliittoon huomattavasti norjalaisia vähemmän ja olisivat vähemmän halukkaita tukemaan sitä kriisissä.
Kööpenhamina on pohjoismaisista pääkaupungeista vetovoimaisin – turvallisuus on kaupunkien tärkein vetovoimatekijä19.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaisten kaupunkien Vetovoima&Pitovoima-tutkimuksessa selvitettiin Helsingin, Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon veto- ja pitovoimaisuutta. Kööpenhamina nousi vertailun parhaaksi pääkaupungiksi niin nykyisten kuin potentiaalisten asukkaiden keskuudessa.
Pohjoismaissa toteutettu puolustusteollisuuden Luottamus&Maine-tutkimus: hyvät arvosanat innovaatioista, matalat hallinnon avoimuudesta17.6.2025 14:14:46 EEST | Uutinen
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan puolustusteollisuustoimialalla toimivien yritysten maine suuren yleisön keskuudessa on enimmäkseen kohtalaisella tai hyvällä tasolla. Maineen eri ulottuvuuksista alan parhaat arvosanat liittyvät taloudelliseen suorituskykyyn ja innovatiivisuuteen, kun taas heikoimmin puolustusteollisuus arvioidaan toiminnan avoimuuden ja läpinäkyvyyden suhteen.
T-Media on nyt Reputation and Trust Analytics11.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median nopea kansainvälistyminen ja kasvu siirtyy seuraavaan vaiheeseen uuden nimen käyttöönotolla. Nimi kuvastaa yhtiön roolia Pohjoismaiden johtavana organisaatiomaineen mittaamiseen ja analysointiin erikoistuneena toimijana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme