Muutostuskan hallinnan kautta voittoon

Tunnistatko muutostyypit, jotka asettavat erilaisia vaateita muutoksen johtamiselle? Entä miten kulttuuria johdetaan? Podit® Originals -sarjan Voittava Johtaminen jaksossa Tero J. Kauppinen johdattaa kuulijat yritysmuutoksen läpi, sekä auttaa löytämään oikeat strategiat muutoksen johtamiselle.

Kauppisen mukaan muutostyypit voidaan jakaa neljään eri kategoriaan, jotka ovat eritelty kiireellisyyden sekä muutosvalmiuden mukaan. On mahdollista liikkua muutostyyppien välillä prosessin eri vaiheissa - on jopa suotavaa aloittaa yhdestä ja edetä myöhemmin seuraavaan. Vastuussa olevan johtajan on hyvä pysyä kartalla muutoksen edistymisestä, kunkin hetken kiireellisyysasteesta sekä siihen astisista saavutuksista. On tärkeää reagoida sisäisiin muutoksiin, sekä erilaisin tavoin osallistaa ihmisiä, joiden valmiudet ovat kehittyneet muutoksessa.

Muutoksen asiantuntijat saattavat käyttää termiä pain management, muutostuskan hallinta kuvaillessaan muutoksen prosessia. Usein visiot ja tavoitteet rullaavat eteenpäin vasta, kun liikkeellelähdön kitka on selätetty. Muutoksia toteuttaessa vastarinta on lähes vääjäämätöntä, mutta hyvällä johtamisella voitettavissa.

Kulttuuri kantaa mukanaan suuria määriä eri tunteita. Se on sitä, mihin me olemme tottuneet, meidän tapojamme, onnistumisen tunteita sekä yhteistä historiaa. Kun vanha, tuttu ja turvallinen bisnesmalli muuttuu, aiheuttaa se tarvetta kalibroida vanhoja kulttuuripiirteitä uuteen. Kulttuuri ankkuroituu ihmisissä tunteisiin ja arvoihin, jolloin siihen voi olla haasteellista yhdistää uutta strategiaa tai muutoksia.

Niin organisaatiolla kuin ihmisellä on oikeus hyvään johtamiseen. Tero J. Kauppisen Podit® Originals Voittava johtaminen -podcastissa käsitellään monipuolisesti johtamisen kokonaisuutta. Se antaa ideat ja toimintatestatut välineet johtamisen muotoilulle sekä kehittämiselle.

Kuuntele Muutoksen johtaminen -jakso nyt Poditissa.

Kovasen perheyhtiön sukupolvenvaihdossa Eeva Kovanen halusi rikkoa sukupuolirooleja: “Alalla naurettiin, että nyt ei kyllä tytöt ymmärrä niinku autolla ajamisesta mitään”20.10.2021 07:30:00 EEST | Tiedote