Muuttoeston voi nyt tehdä myös sähköisesti
”Aiemmin muuttoeston tekeminen on vaatinut aina käyntiä Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikassa. Nyt sen teko on mahdollista myös sähköisesti. Olemassa olevan muuttoeston voi myös poistaa Suomi.fi-viestien kautta. Palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ja Suomi.fi-viestien käyttöönottoa”, kertoo rekisteripalvelujen johtaja Jari Taipale Digi- ja väestötietovirastosta.
Digi- ja väestötietovirasto kehitti muuttoestojen tekoon sähköisen kanavan nopeutetulla aikataululla tällä viikolla.
”Uudella sähköisellä kanavalla helpotamme osaltamme tietomurtojen uhrien tilannetta ja tarjoamme heille sujuvampia tapoja hoitaa asioitaan ja turvata tietojaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että muuttoesto pitää tehdä myös erikseen Postille”, kertoo Taipale.
Mikä on muuttoesto?
Muuttoesto on tarkoitettu henkilöille, joiden tiedoilla on tehty väärä muuttoilmoitus tai jotka pelkäävät, että heidän tiedoillaan tehdään väärä muuttoilmoitus Digi- ja väestötietovirastolle. Yleensä näissä tapauksissa henkilö on joko kadottanut henkilödokumenttinsa tai ne on varastettu ja usein asiasta on jo tehty rikosilmoitus.
Muuttoeston jälkeen henkilön tiedoilla ei voi tehdä muuttoilmoitusta sähköisessä palvelussa (muuttoilmoitus.fi) eikä Postista ja Digi- ja väestötietovirastosta saatavalla lomakkeella. Esto estää myös henkilöä itseään tekemästä muuttoilmoitusta näiden kanavien kautta.
”Jos henkilölle on merkitty muuttoesto, hän voi tehdä muuttoilmoituksen vain käymällä henkilökohtaisesti Digi- ja väestötietoviraston toimipisteessä. Jos taas haluaa tehdä muuttoilmoituksen sähköisesti tai lomakkeella, täytyy ensin perua voimassa oleva muuttoesto. Myös sen voi tehdä Suomi.fi-viestien kautta tai käymällä Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikassa”, Taipale kertoo.
Lisätietoja muuttoeston tekemisestä
Asiassa neuvoo myös Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalvelu: https://dvv.fi/henkiloasiakkaiden-asiakaspalvelu
Mikä on Suomi.fi-viestit?
Suomi.fi-viestit on nopea ja turvallinen tapa vastaanottaa viranomaisviestit paperipostin sijaan sähköisessä muodossa. Kun otat palvelun käyttöösi, saat viranomaisviestit (esim. päätökset ja tiedonannot) sähköisesti Suomi.fi-verkkopalvelussa sijaitsevaan Viestit-laatikkoon. Tämän jälkeen viestit eivät tule sinulle enää paperipostina. Esimerkiksi Vero, HUS ja Poliisi käyttävät Suomi.fi-viestejä. Suomi.fi-viestien käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Saapuneet viestit voi lukea myös Suomi.fi-mobiilisovelluksen kautta.
Lisätietoa Suomi.fi-viesteistä:
https://suomi.fi/viestit
Ohje Suomi.fi-viestien käyttöönottoon
Yhteyshenkilöt
Median yhteydenotot:
Digi- ja väestötietovirasto
Anne Sänkiaho, ryhmäpäällikkö, kotimaan muutot, p. 0295 536 207
Jari Taipale, johtaja, rekisteripalvelut, p. 0295 537 400
etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release
As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
