Business Wire

MyHeritage, maailman johtava perhehistoria- ja DNA-testauspalvelu, ilmoitti tänään DNA-tuotevalikoimansa merkittävästä laajenemisesta MyHeritage Terveys+Perimä DNA-testin lanseeraamisen myötä. Testi tarjoaa uuden ulottuvuuden geneettiseen tietoon kattavien terveysraporttien avulla, mikä voi vaikuttaa terveys- ja elämäntapavalintoihin tulevaisuudessa. Se on nykyisen MyHeritage Vain-Perimä DNA-testin supersetti ja sisältää sen peruspilarit: etnisen alkuperän prosentuaalisen jakauman ja yhteisen, jaetun DNAn avulla löytyneet sukulaiset. MyHeritage on nyt ainoa maailmanlaajuinen DNA-yritys, joka tarjoaa kuluttajille kattavan terveys- ja perimä-tuotteen yli 40 kielellä.

Tämä lehdistötiedote sisältää multimediaa. Katso koko julkaisu täällä: https://www.businesswire.com/news/home/20190520005590/fi/

MyHeritage laajenee terveyteen lanseeramalla uuden DNA-testin, joka tarjoaa kuluttajille yksilöllistä tietoa terveydestä (Graphic: Business Wire)

Terveys+Perimä-tuotteen lanseeraus erottaa MyHeritagen muista ainoana merkittävänä palveluna, joka yhdistää kuluttajien menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden: MyHeritagen integroitu tuotepaketti antaa käyttäjille mahdollisuuden tutustua perheen historiaan ja etniseen alkuperään, löytää uusia sukulaisia ja saada arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat hallitsemaan heidän tulevaan hyvinvointiinsa liittyviä, terveyttä koskevia valintojaan.

”Terveys+Perimä-testimme on seuraava vaihe MyHeritagen kehittämisessä. Muutettuamme 16 vuoden ajan elämää parempaan perinteisen ja geneettisen sukututkimuksen avulla, olemme valmiit laajentamaan missiotamme yrittämällä myös pelastaa henkiä. Visiomme on integroida onnistunut sukututkimusteknologiamme uuteen terveystuotteeseen innovatiivisesti, mikä rakentaa sillan perinnöstä perinnöllisyyteen ja antaa käyttäjälle syvempää tietoa,” sanoi Gilad Japhet, MyHeritagen perustaja ja toimitusjohtaja. ”Olemme ylpeitä voidessamme olla osa globaalia terveydenhuollon demokratisoimista tarjoamalla miljoonille ihmisille mahdollisuutta geneettiseen testaukseen ja oman ainutlaatuisuuden löytämiseen.

MyHeritagen Terveys+Perimä DNA-testi tuottaa terveysraportteja, joista käyttäjä näkee riskinsä sairastua perinnölliseen tautiin tai toimia sen kantajana. Raportit sisältävät sairauksia, joissa tietyt geenit aiheuttavat riskin kuten perinnöllisessä rintasyövässä, viiveellä ilmaantuvissa Altzheimerin ja Parkinsonin taudeissa; sairauksia, jotka ovat yhteydessä useampiin geeneihin kuten sydänsairaudet ja tyypin 2 diabetes. Tautigeenin kantajaraportit sisältävät sairauksia, jotka saattavat siirtyä vanhemmilta lapsille, kuten Tay-Sachsin tauti ja kystinen fibroosi.

Kaiken kaikkiaan MyHeritagen Terveys+Perimä-testi kattaa yhden, koti-DNA-testien laajimmista skaaloista sairauksia: 11 geneettisen riskin raporttia, sisältäen perinnöllisen rintasyöpäraportin (BRCA), joka testaa 10 sairautta aiheuttavaa varianttia; 3 polygeenisen riskin raporttia ja 15 taudinkantajaraporttia.

Maailman terveysjärjestö on nimennyt sydän- ja verisuonitaudit kuolinsyiden ykköseksi maailmanlaajuisesti. Tämä tekee MyHeritagen ainutlaatuisesta sydänsairauksien riskiraportista erityisen hyödyllisen. Raportti perustuu huippuluokan menetelmään nimeltä Polygenic Risk Score, joka tutkii satoja ja joissakin tapauksissa tuhansia variantteja koko genomista.

Sydänsairauksien lisäksi Terveys+Perimä-tuote sisältää polygeenisen riskiarvion myös tyypin 2 diabetekselle, joka on lisääntynyt merkittävästi viime vuosikymmeninä, vaikuttaa nyt satoihin miljooniin ihmisiin kaikkialla maailmassa ja 40 prosenttiin amerikkalaisista heidän elinaikanaan. MyHeritage on ainutlaatuinen tarjoamalla polygeenisen riskiarvion myös rintasyövästä. Se antaa rintasyöpäriskiarvion myös, kun yhtään MyHeritagen testaamaa BRCA-varianttia ei ole löydetty. MyHeritage on tällä hetkellä ainoa merkittävä DNA-testausyritys, joka tarjoaa polygeenisiä riskiraportteja useille sairauksille, ja uusia polygeenisiä riskiraportteja lisätään pian tuotteen lanseeraamisen jälkeen. Kolme ensimmäistä polygeeniriskiraporttia tukevat vain populaatioita, joilla on eurooppalainen perimä, mutta yritys on aloittanut tutkimustyön, jotta polygeeniset raportit voisivat kattaa laajempia väestöjoukkoja tulevaisuudessa.

Uusi tuote perustuu MyHeritage-tiedeyhteisön tekemään vankkaan tieteelliseen tutkimukseen, jota johtaa MyHeritagen Chief Science Officer Dr. Yaniv Erlich. Kehitystyötä on tehty kaksi vuotta hyödyntäen yhtiön kasvavaa asiantuntemusta genomiikassa. MyHeritagen taidot kuluttajagenetiikan alalla ovat johtaneet sen DNA-tietokannan kasvamiseen 3 miljoonaan ihmiseen alle kahdessa ja puolessa vuodessa. Geneettisen sukututkimuksen ja terveystestauksen tarpeiden tasapainottamiseksi MyHeritage on suunnitellut uuden mukautetun DNA-sirun, joka käyttää Illuminan Global Screening Array (GSA) -sovellusta. Tämä siru antaa MyHeritagelle mahdollisuuden lisätä raportteja uusille sairauksille ilman, että käyttäjien tarvitsisi tehdä DNA-testi uudestaan. Useita uusia terveysraportteja on jo valmisteilla julkaistavaksi tulevien kuukausien aikana yhtiön tiukkojen validointiprosessien jälkeen.

MyHeritagen Terveys+Perimä DNA-testi prosessoidaan CLIA-sertifioidussa ja CAP-akreditoidussa DNA-laboratoriossa Teksasissa. Kotona tehtävä testi on helppo ja kivuton poskipyyhkäisytesti, johon ei tarvita sylkeä kuten joissakin testeissä. Se tekee testistä sopivamman ja mukavamman kaikille ml. vanhemmat ihmiset.

Terveysraportit ainoastaan määrittelevät tuettuihin tauteihin sairastumisriskin ja käyttäjiä pyydetään täyttämään omaan ja perheen terveyshistoriaan liittyvä kyselylomake, joka auttaa tulevaisuusanalyysiä.

Yksityisyyttä noudatetaan tiukasti. Kaikki terveystiedot suojataan uusimmalla salausmenetelmillä. Terveysraporttitiedot on suojattu ylimääräisellä salasanalla, ja ne ovat niin turvalliset, etteivät edes MyHeritagen työntekijät pääse niihin. MyHeritage ei ole koskaan lisensoinut tai myynyt käyttäjien tietoja, ja se on sitoutunut olemaan koskaan tekemättä sitä ilman käyttäjän nimenomaista suostumusta. MyHeritage on kuluttajalle ainoa DNA-yritys, joka on luvannut, ettei koskaan myy tietoja vakuutusyhtiöille. MyHeritage noudattaa myös tiukkaa politiikkaa ja kieltää DNA-palvelujensa käytön lainvalvontaviranomaisilta.

MyHeritage Terveys+Perimä DNA-testin hinta on 199 € + toimitus. Käyttäjät, jotka jo ovat tehneet perinteisen DNA-testin voivat päivittää terveysraportteihin 120 €:lla. Tilauksen voi tehdä MyHeritage DNA-sivustolla. Uuteen DNA-pakkaukseen on myös mahdollista saada ylimääräisenä lisänä Terveys-sopimus, joka antaa käyttäjälle pääsyn uusiin terveysraportteihin, kun niitä julkaistaan. Terveys+Perimä DNA-testin julkistamisen kunniaksi MyHeritage tarjoaa 12 kuukauden ilmaisen Terveys-sopimuksen ja käyttäjä voi peruuttaa sen milloin tahansa.

Uuden terveystuotteen ei ole tarkoitus, ilman lääketieteellisiä ja kliinisiä tietoja, antaa lääketieteellistä diagnoosia, ehkäistä tai hoitaa mitään sairautta tai kertoa käyttäjille mitään heidän tämän hetkisestä terveyden tilastaan. Tuotetta ei ole myöskään tarkoitettu sellaisten lääketieteellisten päätösten tekemiseen kuten lääkkeiden määrääminen tai annostelu. Käyttäjät voivat joutua hankkimaan lisäpalveluita lääkäriltään, perinnöllisyysneuvonantajalta tai muulta terveydenhuoltopalveluiden tarjoajalta saadakseen diagnostisia tuloksia MyHeritage DNA-terveysraporteissa ilmenneistä tautiriskeistä. Terveysraportit antavat tietoja perinnöllisistä riskeistä, jotka perustuvat tiettyjen geneettisten varianttien arviointiin, mutta eivät raportoi käyttäjien geneettistä profiilia kokonaisuudessaan. Terveysraportit eivät tunnista kaikkia tiettyyn sairauteen liittyviä geneettisiä variantteja, eikä testatun variantin puuttuminen sulje pois muita geneettisiä variantteja, jotka voivat liittyä tautiin. Useimpien sairauksien osalta nykyisin tunnetut geenit aiheuttavat vain osan kokonaisriskistä. Muut tekijät, kuten ympäristö ja elämäntapa, saattavat vaikuttaa tietyn taudin kehittymisriskiin, ja ne saattavat, olosuhteista riippuen olla oleellisempia. Jos käyttäjän tiedot osoittavat, että käyttäjällä ei ole kohonnutta perinnöllistä riskiä sairastua tiettyyn tautiin, tätä ei pitäisi tulkita siten, että käyttäjä on turvassa sairauden kehittymiseltä. Tämä toimii myös toisinpäin eli, jos käyttäjän tiedot osoittavat, että käyttäjällä on kohonnut perinnöllinen riski tiettyyn sairauteen, se ei tarkoita sitä, että käyttäjä ehdottomasti sairastuisi siihen. Kaikki terveysraporttien tulokset tulisi vahvistaa ja täydentää käyttäjän terveydenhuoltopalvelujen tarjoajan suositusten mukaisesti lääkärin ja kliinisten tutkimusten avulla.

MyHeritage Terveys+Perimä DNA-testillä on globaali saatavuus lukuunottamatta muutamia maita, jotka eivät salli kuluttajien terveyteen liittyvää DNA-testausta. Kaiken kaikkiaan MyHeritage Terveys+Perimä DNA-testi on saatavana useimmilla kielillä ja laajimmin maailmassa.

MyHeritage lyhyesti

MyHeritage on johtava, globaali alusta sukututkimukseen, etnisten juurten sekä uusien sukulaisten löytämiseen ja arvokkaiden terveyteen liittyvien tietojen saamiseen. MyHeritage-käyttäjällä on mahdollisuus rakentaa sukupuunsa, hyödyntää pitkälle kehitettyjä mätsäysteknologioita ja miljardeja kansainvälisiä, historiallisia tietoja jännittävien sukuyhteyksien löytämiseen. MyHeritage on edullinen, korkean teknologian tuote ja sen vuonna 2016 lanseerattu, yksinkertainen poskipyyhkäisy DNA-testi antaa arvion etnisestä alkuperästä ja löytää uusia sukulaisia. MyHeritage DNA on kolmella miljoonalla käyttäjällään yksi maailman suurimmista kuluttaja-DNA-tietokannoista. Uusi MyHeritage Terveys+Perimä DNA-testi lisää kattavat terveysraportit, joista osa vain MyHeritagessa. Testi auttaa ihmisiä ymmärtämään, kuinka perinnöllisyys saattaa vaikuttaa heidän terveyteensä, ja he voivat tehdä harkittuja valintoja tehdäkseen omasta tulevaisuudestaan paremman. Maailman ainoana integroituna palveluna, joka yhdistää sukututkimuksen sekä sukututkimuksellisen ja terveyteen liittyvän DNA-testauksen, MyHeritagella on ainutlaatuinen mahdollisuus tarjota käyttäjille merkityksellinen kokemus, joka yhdistää menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden. MyHeritage, josta löytyy 9,7 miljardia historiallista tietoa, on saatavana 42 kielellä ja se on koti 103 miljoonalle käyttäjälle, joilla on 45 miljoonaa sukupuuta. MyHeritage on Euroopan suosituin DNA-testaus- ja sukututkimuspalvelu ja se oli vuoden 2019 Eurovision laulukilpailun pääsponsori. www.myheritage.fi

Contact information

MyHeritage
Aaron Godfrey
VP Marketing
Puhelin: 917-725-5018
Email: pr@myheritage.com

For more than 50 years, Business Wire has been the global leader in press release distribution and regulatory disclosure.

Lue lisää julkaisijalta Business Wire