Myllyn Paras julkaisee Suomen ensimmäisen täysin kotimaisen pastasarjan – ”Tämä on meille huima hyppy”

Tiesitkö, että Suomessa tehty kotimainen pasta ei olekaan täysin kotimaista? Suomalaisen viljan lisäksi pastoissa on aina rakennetta tuovaa durum-vehnää, jota tuodaan ulkomailta. Nyt Myllyn Paras tuo markkinoille täysin kotimaisen vaihtoehdon.

Kesäkuussa kaupan hyllyiltä löytyy Suomen ensimmäinen 100-prosenttisesti kotimainen kuviopastatuotesarja. Siihen kuuluu kolme erilaista pastaa:  kierrepasta, simpukkapasta ja putkipasta. Uusi tuotesarja vastaa kuluttajien toiveisiin, sillä täysin kotimaista pastaa on toivottu Myllyn Parhaalta jo pitkään. Täysin kotimainen pasta on pitkän tuotekehityksen tulos.

”Vuosi sitten kehittelimme markkinoille kokonaan kotimaisen makaronin ja nyt otimme seuraavan askeleen pastasarjan muodossa. Tämä on meille huima hyppy. Valmistamme valtaosan Suomessa myytävästä makaronista, mutta kuviopastamarkkinaa hallitsevat Italiasta ja muualta tulevat tuontipastat. Tätä markkinaa lähdemme haastamaan nyt kokonaan kotimaisella pastalla”, Myllyn Parhaan toimitusjohtaja Miska Kuusela sanoo.

Kansainväliset pastamerkit käyttävät yleensä durum-vehnää, mutta Suomessa valmistuksessa käytetään usein lisäksi kotimaista vehnää. Ulkomailta tuotava durum-vehnä on kovempaa ja rakenteeltaan erilaista kuin suomalainen vehnä. Sitä ei kuitenkaan voi kasvattaa Suomessa, sillä se vaatii kasvaakseen lämpimämmän ilmaston.

Kotimaisuusastetta kasvatetaan entisestään

Kotimaisen kuviopastan valmistaminen oli Myllyn Parhaalle todellinen haaste. Kehitystyöhön meni kaiken kaikkiaan kolme vuotta, joista viimeinen vuosi töitä tehtiin intensiivisesti. Kokonaan kotimaisesta vehnästä valmistetun pastan suurin ongelma oli sen pehmeämpi rakenne.

”Pasta piti saada pysymään kasassa sekä kuivassa muodossa että keitettynä. Lisäksi siitä piti saada mahdollisimman napakka ja mahdollisimman vähän tarttuva. Mielestäni onnistuimme lopulta selättämään nämä haasteet hienosti”, Kuusela toteaa.

Myllyn Paras on lisännyt kotimaisen vehnän määrää hiljalleen makaroni- ja pastatuotteissaan. Nyt he pyrkivät jatkamaan samalla linjalla kasvattaen tuotteiden kotimaisuusastetta entisestään.

”Meidän käyttämistämme raaka-aineista peräti 90 prosenttia on kotimaisia. Ulkomailta meille tuodaan ainoastaan riisiä, spagettia ja durum-vehnää, koska niitä ei saa Suomesta. Suosimme lähituottajia, ja siksi kotimaiset raaka-aineet tulevat Hyvinkäälle pääsääntöisesti alle 200 kilometrin päästä.”

Pastasarja löytyy kauppojen hyllyiltä kesäkuussa.

Lisätiedot:

Anniina Nissinen