Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inleder verksamheten 1.1.2020: Ny vägvisare inom digitaliseringen av samhället underlättar medborgarnas vardag

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata underlättar medborgarnas vardag med hjälp av digitaliseringen. ”Vi främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till uppgifter och tillhandahåller tjänster för kundernas olika livsskeden”, beskriver generaldirektör Janne Viskari den nya myndighetens uppgifter.
”Ledstjärnan för vår verksamhet är att främja digitaliseringen av samhället. Vi stöder medborgarnas möjligheter att sköta ärenden hos den offentliga förvaltningen och gör Finland till ett smidigare samhälle. Det kräver en fördomsfri användning av tillgänglig teknik, men också en ny verksamhetskultur och allt närmare samarbete mellan olika aktörer”, säger generaldirektör Janne Viskari vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
”Vi vill att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fungerar som en djärv vägvisare som förnyar, ger stöd och visar respekt. För våra kunder och andra som vi samarbetar med är vi en pålitlig och önskad partner med visioner. Vi samarbetar aktivt genom nätverk och genom vårt arbete vill vi stärka tilliten i samhället. Vårt mål är att göra Finland till ett smidigare samhälle”, fortsätter Viskari.
Valo hjälper dig att hitta rätt bland tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata!
Det är enkelt att sköta ärenden vid den nya Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Myndigheten betjänar medborgarna på flera orter.
”Alla våra nuvarande serviceställen finns kvar även efter sammanslagningen. Medborgarna kan sköta sina ärenden vid vilket som helst av den nya myndighetens serviceställen, det vill säga vid de tidigare magistraterna på olika håll i landet”, berättar Viskari.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata vill förändra den bild som medborgarna har av att sköta myndighetsärenden.
”Myndighetsärenden betraktas ofta som komplicerade. Vi vill göra medborgarnas liv och skötseln av ärenden lättare. Vi tillhandahåller våra egna tjänster i form av paket med tjänster som utgår från livssituationen och vi hjälper den offentliga förvaltningen att göra detsamma. Genom att slå ihop information som redan finns vid olika myndigheter behöver medborgarna till exempel inte fylla i sin kontaktinformation på nytt för varje ärende, utan uppgifterna uppdateras automatiskt i ansökan ur bakgrundssystemen, såsom befolkningsdatasystemet”, förklarar Viskari.
Guiden Valo informerar om verksamheten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och figurerar aktivt i all kommunikation med myndigheten. Valo kan till exempel hjälpa dig och ge dig råd i olika situationer samt informera om myndighetens tjänster.
Vad gör Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata?
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället.
Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Logotypen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt bilder på direktörerna är tillgängliga i vår mediebank: https://dvv.fi/medialle
Nyckelord
Kontakter
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, generaldirektör Janne Viskari, tfn 0295 536 000 (växeln), janne.viskari[at]dvv.fi
Bilder

Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bildades när Befolkningsregistercentralen, magistraterna och enheten för styrning och utveckling av magistraterna vid Regionförvaltningsverket i Östra Finland gick samman 1.1.2020. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser. Myndigheten verkar på 36 orter på olika håll i Finland med över 900 anställda.
Läs mera: www.dvv.fi
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum