Myönteinen vire jatkui ja Elon sijoitukset tuottivat hyvin tammi-syyskuussa

Myönteinen tunnelma sijoitusmarkkinoilla jatkui vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Työeläkeyhtiö Elon sijoitukset tuottivat tammi-syyskuussa 6,1 prosenttia. Sijoitusten markkina-arvo oli syyskuun lopussa 22,9 miljardia euroa. Vakavaraisuus vahvistui ja vakavaraisuusaste oli 126,3 prosenttia.

- Elon vuosi on sujunut erinomaisesti. Sijoitusten hyvä tuottokehitys jatkui edelleen, asiakkaamme ovat tänäkin vuonna saaneet päätöksen eläkehakemuksiinsa nopeammin kuin alalla keskimäärin ja vuoden 2017 työeläkeyhtiöiden välinen työeläkevakuutusten siirtoliikenne meni kokonaisuudessaan hyvin, summaa Elon toimitusjohtaja Satu Huber vuotta tähän asti.

Elo teki eläkepäätöksiä alkuvuonna yhteensä noin 20 400 kappaletta. Vuoden alusta käyttöön tullut osittainen varhennettu vanhuuseläke jatkoi suosiotaan ja niitä myönnettiin syyskuun loppuun mennessä 2 023 asiakkaalle.

Elon verkkopalvelut uudistuivat alkusyksystä 2017. Yrityksen työeläkevakuutukset sekä työntekijöiden kuntoutus- ja eläketiedot löytyvät nyt samasta verkkopalvelusta. Kehitystyö jatkuu ja verkkopalveluun lisätään seuraavaksi työkykyjohtamisen työkalut vuoden 2017 loppuun mennessä.

- Laajennettu verkkopalvelu helpottaa työkykyjohtamisen toimenpiteiden ja kuntoutuksen vaikuttavuuden seurantaa sekä auttaa suurimpia yrityksiä huomaamaan, miten työntekijöiden pysyminen työkykyisenä vaikuttaa työeläkevakuutusmaksuihin positiivisesti, kertoo Huber.

Noteeratut osakesijoitukset tuottivat 11,8 prosenttia

Elon sijoitukset tuottivat tammi-syyskuussa 6,1 (3,7) prosenttia. Syyskuun lopussa sijoitusten markkina-arvo oli 22,9 (21,3) miljardia euroa. Pääomaisuuslajeista osakesijoitukset tuottivat 10,6 (4,0) prosenttia, korkosijoitukset -1,4 (4,2) prosenttia ja kiinteistösijoitukset 3,9 (4,9) prosenttia. Noteeratut osakkeet tuottivat vuoden alusta 11,8 prosenttia (3,4).

Yhdysvaltain dollarin heikkeneminen jatkui euroa vastaan. Elon avoimen valuuttariskin ja erityisesti Yhdysvaltain dollarin osuus sijoituksista on pidetty hyvin maltillisena.

- Etenkin osakemarkkinat ovat jatkaneet hyvää kehitystään. Hinnoittelu on pysynyt korkealla, mutta myös yritysten tuloskasvu on ollut vahvaa. Ilahduttavaa oli Suomessa jatkunut hyvä listautumisaktiviteetti, kertoo Elon sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

Kokonaisuudessaan Elon sijoitukset pärjäsivät hyvin niille asetetuille vertailuindekseille. Reaalisijoitukset tuottivat katsauskaudella edelleen vakaasti ja kiinnostus niihin pysyi sijoitusmarkkinoilla korkealla. Elon sijoitukset ovat tuottaneet viimeisen 12 kuukauden aikana 7,9 prosenttia.

Talouden kasvu kiihtynyt

Talouskasvu jatkui kaikilla päätalousalueilla varsin suotuisana. Etenkin euroalueella talouskasvu on vahvistunut ja vuodelle 2017 odotetaan reilun kahden prosentin kasvua. Globaalin kasvun odotus on kohonnut hieman ja se on koko vuodelle 3,4 prosenttia.

- Inflaationäkymien maltillisuudesta johtuen markkinoiden kesäkuiset huolet rahapolitiikan laaja-alaisesta kiristämisestä väistyivät syksyn edetessä. Poikkeuksellisen elvyttävä rahapolitiikka on pidetty suurilla talousalueilla ennallaan, Hiidenpalo kuvailee tilannetta.

Loppuvuoden talousnäkymät suotuisat

Loppuvuoden näkymät ovat talouskehitykselle edelleen suotuisat, joskin on viitteitä siitä, että globaali talouskasvu on saavuttanut syklisen huippunsa. Yhdysvalloissa odotukset kohdistuvat talouspolitiikkaan sekä Yhdysvaltain keskuspankin aikeisiin nostaa ohjauskorkoaan ja myydä arvopapereita taseestaan. Euroopassa Brexit-neuvottelut aiheuttavat pitkäkestoista epävarmuutta. Myös Euroopan keskuspankki ilmoittanee loppuvuonna toimistaan pienentää tasettaan.

- Hyvän kansainvälisen suhdannesyklin myötä myös Suomen talouskehitys näyttää seuraaville neljänneksille suhteellisen positiiviselta, kun sekä yksityinen kulutus että vienti vetävät nyt hyvin, kertoo Hiidenpalo.

Toimitusjohtaja Satu Huber, puh. 020 703 5811

Sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo, puh. 020 703 5668

Talousjohtaja Sarianne Kirvesmäki, puh. 020 703 5134

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 23 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kysyimme nuorilta: Eläkkeistä kaivataan lisää tietoa31.8.2018 07:30Tiedote

Vain 10 prosenttia nuorten kyselyyn vastanneista nuorista kertoo olevansa hyvin perillä siitä, miten oma eläke muodostuu. 60 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että nuorille ei ole tarjolla tarpeeksi tietoa eläkeasioista. Tulokset selvisivät työeläkeyhtiö Elon 17–30-vuotiaille tuottamasta työelämä- ja eläkekyselystä. Kyselyssä kartoitettiin nuorten työelämäodotuksia, eläketietoutta ja luottamusta eläkejärjestelmään. Työltä toivotaan hyvää yhteishenkeä ja jatkuvaa oppimista Nuorten selkeä työelämän ykköstoive oli viihtyisä työpaikka: 76 prosenttia vastaajista listasi hyvän työilmapiirin tärkeimpien työelämäodotustensa joukkoon. Vastauksissa näkyi myös nuorten halu päättää omista työtavoistaan ja -ajoistaan. Joustavat työkäytännöt olivat työelämäodotusten kärkipäässä yli kolmasosalla vastaajista. Viime vuosina paljon pinnalla ollut kansainvälisyys jäi listan loppupäähän. Tämä voi osaltaan selittyä sillä, että kansainvälisyydestä on tullut nuorille arkipäivää esimerkiksi kasvavan vaih