Myönteinen vire jatkui ja Elon sijoitukset tuottivat hyvin tammi-syyskuussa

Myönteinen tunnelma sijoitusmarkkinoilla jatkui vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Työeläkeyhtiö Elon sijoitukset tuottivat tammi-syyskuussa 6,1 prosenttia. Sijoitusten markkina-arvo oli syyskuun lopussa 22,9 miljardia euroa. Vakavaraisuus vahvistui ja vakavaraisuusaste oli 126,3 prosenttia.

- Elon vuosi on sujunut erinomaisesti. Sijoitusten hyvä tuottokehitys jatkui edelleen, asiakkaamme ovat tänäkin vuonna saaneet päätöksen eläkehakemuksiinsa nopeammin kuin alalla keskimäärin ja vuoden 2017 työeläkeyhtiöiden välinen työeläkevakuutusten siirtoliikenne meni kokonaisuudessaan hyvin, summaa Elon toimitusjohtaja Satu Huber vuotta tähän asti.

Elo teki eläkepäätöksiä alkuvuonna yhteensä noin 20 400 kappaletta. Vuoden alusta käyttöön tullut osittainen varhennettu vanhuuseläke jatkoi suosiotaan ja niitä myönnettiin syyskuun loppuun mennessä 2 023 asiakkaalle.

Elon verkkopalvelut uudistuivat alkusyksystä 2017. Yrityksen työeläkevakuutukset sekä työntekijöiden kuntoutus- ja eläketiedot löytyvät nyt samasta verkkopalvelusta. Kehitystyö jatkuu ja verkkopalveluun lisätään seuraavaksi työkykyjohtamisen työkalut vuoden 2017 loppuun mennessä.

- Laajennettu verkkopalvelu helpottaa työkykyjohtamisen toimenpiteiden ja kuntoutuksen vaikuttavuuden seurantaa sekä auttaa suurimpia yrityksiä huomaamaan, miten työntekijöiden pysyminen työkykyisenä vaikuttaa työeläkevakuutusmaksuihin positiivisesti, kertoo Huber.

Noteeratut osakesijoitukset tuottivat 11,8 prosenttia

Elon sijoitukset tuottivat tammi-syyskuussa 6,1 (3,7) prosenttia. Syyskuun lopussa sijoitusten markkina-arvo oli 22,9 (21,3) miljardia euroa. Pääomaisuuslajeista osakesijoitukset tuottivat 10,6 (4,0) prosenttia, korkosijoitukset -1,4 (4,2) prosenttia ja kiinteistösijoitukset 3,9 (4,9) prosenttia. Noteeratut osakkeet tuottivat vuoden alusta 11,8 prosenttia (3,4).

Yhdysvaltain dollarin heikkeneminen jatkui euroa vastaan. Elon avoimen valuuttariskin ja erityisesti Yhdysvaltain dollarin osuus sijoituksista on pidetty hyvin maltillisena.

- Etenkin osakemarkkinat ovat jatkaneet hyvää kehitystään. Hinnoittelu on pysynyt korkealla, mutta myös yritysten tuloskasvu on ollut vahvaa. Ilahduttavaa oli Suomessa jatkunut hyvä listautumisaktiviteetti, kertoo Elon sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

Kokonaisuudessaan Elon sijoitukset pärjäsivät hyvin niille asetetuille vertailuindekseille. Reaalisijoitukset tuottivat katsauskaudella edelleen vakaasti ja kiinnostus niihin pysyi sijoitusmarkkinoilla korkealla. Elon sijoitukset ovat tuottaneet viimeisen 12 kuukauden aikana 7,9 prosenttia.

Talouden kasvu kiihtynyt

Talouskasvu jatkui kaikilla päätalousalueilla varsin suotuisana. Etenkin euroalueella talouskasvu on vahvistunut ja vuodelle 2017 odotetaan reilun kahden prosentin kasvua. Globaalin kasvun odotus on kohonnut hieman ja se on koko vuodelle 3,4 prosenttia.

- Inflaationäkymien maltillisuudesta johtuen markkinoiden kesäkuiset huolet rahapolitiikan laaja-alaisesta kiristämisestä väistyivät syksyn edetessä. Poikkeuksellisen elvyttävä rahapolitiikka on pidetty suurilla talousalueilla ennallaan, Hiidenpalo kuvailee tilannetta.

Loppuvuoden talousnäkymät suotuisat

Loppuvuoden näkymät ovat talouskehitykselle edelleen suotuisat, joskin on viitteitä siitä, että globaali talouskasvu on saavuttanut syklisen huippunsa. Yhdysvalloissa odotukset kohdistuvat talouspolitiikkaan sekä Yhdysvaltain keskuspankin aikeisiin nostaa ohjauskorkoaan ja myydä arvopapereita taseestaan. Euroopassa Brexit-neuvottelut aiheuttavat pitkäkestoista epävarmuutta. Myös Euroopan keskuspankki ilmoittanee loppuvuonna toimistaan pienentää tasettaan.

- Hyvän kansainvälisen suhdannesyklin myötä myös Suomen talouskehitys näyttää seuraaville neljänneksille suhteellisen positiiviselta, kun sekä yksityinen kulutus että vienti vetävät nyt hyvin, kertoo Hiidenpalo.

Toimitusjohtaja Satu Huber, puh. 020 703 5811

Sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo, puh. 020 703 5668

Talousjohtaja Sarianne Kirvesmäki, puh. 020 703 5134

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Elo on Suomen suosituin työeläkeyhtiö: vastaamme lähes 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 220 000 eläkkeensaajan eläkkeistä sekä yli 22 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Vahvistuksia Elon viestintään17.11.2017 09:00Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon viestintätiimiin on nimitetty viestinnän suunnittelupäälliköiksi Niina Sintonen 9.10.2017 alkaen ja Kristiina Nieminen 6.11.2017 alkaen.   Sintosella on pitkäaikainen työkokemus vakuutusalalta, viimeisimpänä työeläkeyhtiö Ilmarisesta, jossa hänen vastuullaan oli sisäinen strategia-, muutos- ja yrityskulttuuriviestintä. Koulutukseltaan Sintonen on merkonomi. Nieminen siirtyi Eloon Hill+Knowlton Strategies -viestintätoimistosta, jossa hän on työskennellyt viestintäkonsulttina erikoistuen mediasuhteisiin. Koulutukseltaan Nieminen on filosofian maisteri. Kristiina Nieminen ja Niina Sintonen raportoivat tehtävissään viestintäpäällikkö Hanna Sairalle. - Niina ja Kristiina tuovat erinomaisen lisän Elon viestintään. Niinan vankka vakuutusalan osaaminen yhdistettynä sisäisen viestinnän osaamiseen on omiaan tukemaan ja kehittämään Elon asiakasviestintää. Kristiina puolestaan tuo Eloon näkemystä mediasuhteiden vaalimisesta, mihin haluamme panostaa jatkossa, kertoo Saira.  Li

Uudistuksia Elon johtoryhmässä31.8.2017 10:23Tiedote

Elon johtoryhmän jäsenten vastuualueisiin tulee muutoksia 1.9.2017 alkaen johtaja Keijo Kouvosen jäädessä eläkkeelle. Keijo Kouvonen on vastannut Elossa vakuutus- ja eläkeliiketoiminnoista. Jouni Seppänen on nimitetty 1.9.2017 alkaen johtoryhmän jäseneksi ja eläkeliiketoiminnasta ja sen kehityksestä vastaavaksi johtajaksi. – Jouni on vastannut Elon eläkepalveluista menestyksekkäästi Elon perustamisesta lähtien. Hän tuo Elon johtoryhmään vahvan kokemuksen ja näkemyksen sekä henkilö- että työnantaja-asiakkaiden eläke- ja kuntoutuspalvelujen kehittämisestä, Elon toimitusjohtaja Satu Huber toteaa. Vakuutukset-liiketoiminta-alue siirtyy johtaja Matti Carpénin alaisuuteen. Carpénin vastuualueella säilyvät myös Elon asiakkuudet ja kanavat sekä tietohallinto. – Vakuuttamisen ja asiakkuuksien entistä läheisemmällä yhteistyöllä tavoittelemme yhä paremman asiakaskokemuksen luomista asiakkaillemme, Satu Huber kertoo.