Myönteinen vire jatkui ja Elon sijoitukset tuottivat hyvin tammi-syyskuussa

Myönteinen tunnelma sijoitusmarkkinoilla jatkui vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Työeläkeyhtiö Elon sijoitukset tuottivat tammi-syyskuussa 6,1 prosenttia. Sijoitusten markkina-arvo oli syyskuun lopussa 22,9 miljardia euroa. Vakavaraisuus vahvistui ja vakavaraisuusaste oli 126,3 prosenttia.

- Elon vuosi on sujunut erinomaisesti. Sijoitusten hyvä tuottokehitys jatkui edelleen, asiakkaamme ovat tänäkin vuonna saaneet päätöksen eläkehakemuksiinsa nopeammin kuin alalla keskimäärin ja vuoden 2017 työeläkeyhtiöiden välinen työeläkevakuutusten siirtoliikenne meni kokonaisuudessaan hyvin, summaa Elon toimitusjohtaja Satu Huber vuotta tähän asti.

Elo teki eläkepäätöksiä alkuvuonna yhteensä noin 20 400 kappaletta. Vuoden alusta käyttöön tullut osittainen varhennettu vanhuuseläke jatkoi suosiotaan ja niitä myönnettiin syyskuun loppuun mennessä 2 023 asiakkaalle.

Elon verkkopalvelut uudistuivat alkusyksystä 2017. Yrityksen työeläkevakuutukset sekä työntekijöiden kuntoutus- ja eläketiedot löytyvät nyt samasta verkkopalvelusta. Kehitystyö jatkuu ja verkkopalveluun lisätään seuraavaksi työkykyjohtamisen työkalut vuoden 2017 loppuun mennessä.

- Laajennettu verkkopalvelu helpottaa työkykyjohtamisen toimenpiteiden ja kuntoutuksen vaikuttavuuden seurantaa sekä auttaa suurimpia yrityksiä huomaamaan, miten työntekijöiden pysyminen työkykyisenä vaikuttaa työeläkevakuutusmaksuihin positiivisesti, kertoo Huber.

Noteeratut osakesijoitukset tuottivat 11,8 prosenttia

Elon sijoitukset tuottivat tammi-syyskuussa 6,1 (3,7) prosenttia. Syyskuun lopussa sijoitusten markkina-arvo oli 22,9 (21,3) miljardia euroa. Pääomaisuuslajeista osakesijoitukset tuottivat 10,6 (4,0) prosenttia, korkosijoitukset -1,4 (4,2) prosenttia ja kiinteistösijoitukset 3,9 (4,9) prosenttia. Noteeratut osakkeet tuottivat vuoden alusta 11,8 prosenttia (3,4).

Yhdysvaltain dollarin heikkeneminen jatkui euroa vastaan. Elon avoimen valuuttariskin ja erityisesti Yhdysvaltain dollarin osuus sijoituksista on pidetty hyvin maltillisena.

- Etenkin osakemarkkinat ovat jatkaneet hyvää kehitystään. Hinnoittelu on pysynyt korkealla, mutta myös yritysten tuloskasvu on ollut vahvaa. Ilahduttavaa oli Suomessa jatkunut hyvä listautumisaktiviteetti, kertoo Elon sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

Kokonaisuudessaan Elon sijoitukset pärjäsivät hyvin niille asetetuille vertailuindekseille. Reaalisijoitukset tuottivat katsauskaudella edelleen vakaasti ja kiinnostus niihin pysyi sijoitusmarkkinoilla korkealla. Elon sijoitukset ovat tuottaneet viimeisen 12 kuukauden aikana 7,9 prosenttia.

Talouden kasvu kiihtynyt

Talouskasvu jatkui kaikilla päätalousalueilla varsin suotuisana. Etenkin euroalueella talouskasvu on vahvistunut ja vuodelle 2017 odotetaan reilun kahden prosentin kasvua. Globaalin kasvun odotus on kohonnut hieman ja se on koko vuodelle 3,4 prosenttia.

- Inflaationäkymien maltillisuudesta johtuen markkinoiden kesäkuiset huolet rahapolitiikan laaja-alaisesta kiristämisestä väistyivät syksyn edetessä. Poikkeuksellisen elvyttävä rahapolitiikka on pidetty suurilla talousalueilla ennallaan, Hiidenpalo kuvailee tilannetta.

Loppuvuoden talousnäkymät suotuisat

Loppuvuoden näkymät ovat talouskehitykselle edelleen suotuisat, joskin on viitteitä siitä, että globaali talouskasvu on saavuttanut syklisen huippunsa. Yhdysvalloissa odotukset kohdistuvat talouspolitiikkaan sekä Yhdysvaltain keskuspankin aikeisiin nostaa ohjauskorkoaan ja myydä arvopapereita taseestaan. Euroopassa Brexit-neuvottelut aiheuttavat pitkäkestoista epävarmuutta. Myös Euroopan keskuspankki ilmoittanee loppuvuonna toimistaan pienentää tasettaan.

- Hyvän kansainvälisen suhdannesyklin myötä myös Suomen talouskehitys näyttää seuraaville neljänneksille suhteellisen positiiviselta, kun sekä yksityinen kulutus että vienti vetävät nyt hyvin, kertoo Hiidenpalo.

Toimitusjohtaja Satu Huber, puh. 020 703 5811

Sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo, puh. 020 703 5668

Talousjohtaja Sarianne Kirvesmäki, puh. 020 703 5134

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 210 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kati Kniivilä Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi11.1.2018 09:00Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi on nimitetty Kati Kniivilä. Hän on aloittanut Elon listaamattomat sijoitukset -yksikössä 2.1.2018. Kniivilällä on erittäin pitkä kokemus kiinteistösijoitusalalta. Aiemmin hän on työskennellyt mm. Ovenian, Saton ja Newsecin kehitysjohtajana. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri. Kati Kniivilä raportoi tehtävässään listaamattomista sijoituksista vastaavalle johtajalle Timo Steniukselle. - Kati on erinomainen lisä Elon riveihin. Hänen kattava osaamisensa ja kokemuksensa tukee Elon listaamattomat sijoitukset -yksikön toimintaa sekä auttaa kehittämään siitä entistä parempaa. Olen erittäin iloinen Katin liittymisestä tiimiimme, kertoo Stenius. Lisätietoja: Timo Stenius, johtaja, listaamattomat sijoitukset, timo.stenius.elo.fi, puh. 020 703 5359

Elo osti Exilion Real Estate 1 Ky:n osuudet2.1.2018 15:21Tiedote

Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo osti 2.1.2018 toteutetulla kaupalla Kevan ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen osuudet Exilion Real Estate 1 -kommandiittiyhtiöstä. Kaupan myötä yhtiön omistus siirtyi kokonaan Elolle ja Elon sijoituksen arvo nousi noin 250 miljoonaan euroon. Ennen kauppoja Elon omistusosuus Exilion Real Estate 1 Ky:ssä oli noin 55 prosenttia. Exilion Real Estate 1 Ky omistaa kolme toimitilakiinteistöä, jotka sijaitsevat Helsingin keskustassa ja Ruoholahdessa. Kiinteistöjen vuokrattava pinta-ala on noin 50 000 neliömetriä koostuen toimisto-, hotelli- ja liiketiloista. Yhtiö jatkaa vastuullista sijoitustoimintaansa keskittyen suuriin riskitasoltaan maltillisiin toimitilakohteisiin. ”Vuonna 2007 perustetun Exilion Real Estate 1 Ky:n 10-vuotinen sijoitustoiminta on ollut menestyksekästä. Olemme tyytyväisiä mahdollisuuteen kasvattaa omistustamme yhtiössä ja jatkaa sen erinomaisen kiinteistösalkun aktiivista kehittämistä Exilionin sitoutuneen ja osaavan organisaa