Myös bussiliikenne turvattava Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelussa

Läntisen Helsingin raitiotieverkosto laajenee tällä vuosikymmenellä, ja rakentamisen myötä yhä suurempi osa Helsingistä on saavutettavissa raiteita pitkin. HSL kuitenkin muistuttaa lausunnossaan Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmasta, että uusien raitioteiden rakentamisessa on otettava huomioon myös bussien sujuva kulku.

Helsingin kaupungin laatima Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma sisältää yhteensä kahdeksan kilometriä uutta raitiotietä muun muassa kaupunkibulevardiksi muutettavalle Vihdintielle, Huopalahdentielle, Topeliuksenkadulle, Runeberginkadulle ja Fredrikinkadulle. Suunnitelma mahdollistaa myös uuden pikaraitiotieyhteyden Huopalahdentietä, Vihdintietä ja Kaupintietä pitkin Kannelmäkeen.

Yleissuunnitelman rataverkosto tekee Helsingistä entistä vahvemmin raideliikenteen verkostokaupungin, ja lisäksi uudet raitiovaunuyhteydet parantavat monin paikoin joukkoliikenteen saavutettavuutta, kapasiteettia ja palvelutasoa. Yleissuunnitelmassa esitetyt ratkaisut myös mahdollistavat uudelle Vihdintien pikaratikkalinjalle riittävän korkean palvelutason ja nopeuden.

HSL kannattaakin Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelun jatkamista yleissuunnitelman mukaisesti mutta edellyttää, että suunnitelmassa otetaan nykyistä paremmin huomioon myös bussiliikenne. Esimerkiksi Haagan liikenneympyrän kautta ajaa Vihdintien ja runkolinjan 550 korvaavien pikaratikoiden lisäksi myös paljon käytettyjä bussilinjoja. Vaihdot eri liikennemuotojen välillä on järjestettävä sujuviksi.

Niillä suunnittelualueen bussilinjoilla, joita raitioyhteydet eivät korvaa, tehdään normaalitilanteessa 70 000 nousua arkipäivässä. Määrän odotetaan kasvavan, kun myös kaupunki kasvaa. Tästä syystä myös bussiliikenteen edellytysten turvaaminen on tärkeää, jotta joukkoliikenteen palvelutaso säilyy kokonaisuudessaan.

Nyt tehtävät katuympäristön ratkaisut määrittelevät, millaista joukkoliikennettä alueella voidaan tulevaisuudessa järjestää. Ratikka-, pikaratikka- ja bussilinjat suunnitellaan näiden reunaehtojen mukaan.

HSL aikoo käynnistää Länsi-Helsingin uuden raitiolinjaston suunnittelun vuoden 2020 aikana.

Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja
tero.anttila@hsl.fi

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.