Myös bussiliikenne turvattava Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelussa
Helsingin kaupungin laatima Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma sisältää yhteensä kahdeksan kilometriä uutta raitiotietä muun muassa kaupunkibulevardiksi muutettavalle Vihdintielle, Huopalahdentielle, Topeliuksenkadulle, Runeberginkadulle ja Fredrikinkadulle. Suunnitelma mahdollistaa myös uuden pikaraitiotieyhteyden Huopalahdentietä, Vihdintietä ja Kaupintietä pitkin Kannelmäkeen.
Yleissuunnitelman rataverkosto tekee Helsingistä entistä vahvemmin raideliikenteen verkostokaupungin, ja lisäksi uudet raitiovaunuyhteydet parantavat monin paikoin joukkoliikenteen saavutettavuutta, kapasiteettia ja palvelutasoa. Yleissuunnitelmassa esitetyt ratkaisut myös mahdollistavat uudelle Vihdintien pikaratikkalinjalle riittävän korkean palvelutason ja nopeuden.
HSL kannattaakin Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelun jatkamista yleissuunnitelman mukaisesti mutta edellyttää, että suunnitelmassa otetaan nykyistä paremmin huomioon myös bussiliikenne. Esimerkiksi Haagan liikenneympyrän kautta ajaa Vihdintien ja runkolinjan 550 korvaavien pikaratikoiden lisäksi myös paljon käytettyjä bussilinjoja. Vaihdot eri liikennemuotojen välillä on järjestettävä sujuviksi.
Niillä suunnittelualueen bussilinjoilla, joita raitioyhteydet eivät korvaa, tehdään normaalitilanteessa 70 000 nousua arkipäivässä. Määrän odotetaan kasvavan, kun myös kaupunki kasvaa. Tästä syystä myös bussiliikenteen edellytysten turvaaminen on tärkeää, jotta joukkoliikenteen palvelutaso säilyy kokonaisuudessaan.
Nyt tehtävät katuympäristön ratkaisut määrittelevät, millaista joukkoliikennettä alueella voidaan tulevaisuudessa järjestää. Ratikka-, pikaratikka- ja bussilinjat suunnitellaan näiden reunaehtojen mukaan.
HSL aikoo käynnistää Länsi-Helsingin uuden raitiolinjaston suunnittelun vuoden 2020 aikana.
Yhteyshenkilöt
Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja
tero.anttila@hsl.fi
p. 050 555 2932
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä2.4.2024 09:08:21 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme