Myös bussiliikenne turvattava Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelussa

Läntisen Helsingin raitiotieverkosto laajenee tällä vuosikymmenellä, ja rakentamisen myötä yhä suurempi osa Helsingistä on saavutettavissa raiteita pitkin. HSL kuitenkin muistuttaa lausunnossaan Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmasta, että uusien raitioteiden rakentamisessa on otettava huomioon myös bussien sujuva kulku.

Helsingin kaupungin laatima Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma sisältää yhteensä kahdeksan kilometriä uutta raitiotietä muun muassa kaupunkibulevardiksi muutettavalle Vihdintielle, Huopalahdentielle, Topeliuksenkadulle, Runeberginkadulle ja Fredrikinkadulle. Suunnitelma mahdollistaa myös uuden pikaraitiotieyhteyden Huopalahdentietä, Vihdintietä ja Kaupintietä pitkin Kannelmäkeen.

Yleissuunnitelman rataverkosto tekee Helsingistä entistä vahvemmin raideliikenteen verkostokaupungin, ja lisäksi uudet raitiovaunuyhteydet parantavat monin paikoin joukkoliikenteen saavutettavuutta, kapasiteettia ja palvelutasoa. Yleissuunnitelmassa esitetyt ratkaisut myös mahdollistavat uudelle Vihdintien pikaratikkalinjalle riittävän korkean palvelutason ja nopeuden.

HSL kannattaakin Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelun jatkamista yleissuunnitelman mukaisesti mutta edellyttää, että suunnitelmassa otetaan nykyistä paremmin huomioon myös bussiliikenne. Esimerkiksi Haagan liikenneympyrän kautta ajaa Vihdintien ja runkolinjan 550 korvaavien pikaratikoiden lisäksi myös paljon käytettyjä bussilinjoja. Vaihdot eri liikennemuotojen välillä on järjestettävä sujuviksi.

Niillä suunnittelualueen bussilinjoilla, joita raitioyhteydet eivät korvaa, tehdään normaalitilanteessa 70 000 nousua arkipäivässä. Määrän odotetaan kasvavan, kun myös kaupunki kasvaa. Tästä syystä myös bussiliikenteen edellytysten turvaaminen on tärkeää, jotta joukkoliikenteen palvelutaso säilyy kokonaisuudessaan.

Nyt tehtävät katuympäristön ratkaisut määrittelevät, millaista joukkoliikennettä alueella voidaan tulevaisuudessa järjestää. Ratikka-, pikaratikka- ja bussilinjat suunnitellaan näiden reunaehtojen mukaan.

HSL aikoo käynnistää Länsi-Helsingin uuden raitiolinjaston suunnittelun vuoden 2020 aikana.

Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja
tero.anttila@hsl.fi

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.