Myös Helsingin seudun junaliikenteen tarpeet huomioitava Turun nopeassa junayhteydessä

Junaliikennettä on syytä tarkastella kokonaisuutena Helsingin ja Turun välisen ratayhteyden suunnittelussa, esittää HSL lausunnossaan nopean Helsinki–Turku-junayhteyden ympäristövaikutusten arvioinnista. Nopeat ja sujuvat yhteydet Helsingin seudun ja muiden Suomen kaupunkiseutujen välillä ovat tärkeitä, mutta huomiota on kiinnitettävä myös Helsingin seudun joukkoliikenteen tarpeisiin. Esimerkiksi vuonna 2019 HSL:n rantaradan lähijunilla tehtiin noin kymmenkertainen määrä matkoja verrattuna Turun kaukojuniin.

Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelmassa todetaan, että nopeiden junayhteyksien suunnittelussa on tarkasteltava, millaisia mahdollisuuksia ne tarjoavat lähiliikenteelle. Samalla on varmistettava, että uudet junayhteydet toimivat yhteen seudun sisäisen järjestelmän kanssa.

Espoon ja Salon välille rakennettavan oikoradan edellytyksenä on, että kaupunkirataa on jatkettu Leppävaarasta Kauklahteen. Tässäkin tilanteessa Kirkkonummen-lähijunat kulkisivat kuitenkin edelleen samoja raiteita Turun-kaukojunien kanssa Helsingin ja Espoon välillä.

Ajatuksena liikennöinnissä olisi, että kauko- ja lähijunien ajoajat olisivat mahdollisimman yhdenmukaisia junien yhteisillä osuuksilla. Tämä on tärkeä lähtökohta jatkosuunnittelussa, sillä se mahdollistaisi rataverkolle enemmän junia ja junaliikenteen kehittämisen kokonaisuutena: esimerkiksi tiheämmät ja tasaiset vuorovälit.

Nykyinen Helsingin ja Turun välinen junaliikenne on pääosin markkinaehtoista. Oikoradan rakentamisen myötä tämä markkinaehtoinen liikenne siirtyisi todennäköisesti pois rantaradalta. Jos rantaradalle halutaan liikennettä HSL:n ulkopuolelle, siis Siuntiosta länteen, se olisi valtion ostoliikennepäätösten varassa. Sama koskee liikennettä uutta oikorataa pitkin esimerkiksi Nummelaan tai Lohjalle, minne HSL:n toimivalta ei ulotu.

Suvi Rihtniemi

Sini Puntanen
osastonjohtaja, liikennejärjestelmä ja tutkimukset

HSL:n liikenne joulun ja vuodenvaihteen pyhinä16.12.2020 14:13:56 EETTiedote

Joulun ja vuodenvaihteen pyhien aikana on HSL:n liikenteessä joitakin poikkeuksia. Jouluaattona ajetaan sunnuntaiaikataulujen mukaan ja myös joulupäivänä on sunnuntailiikenne noin kello 11 alkaen. Lähijunat ajavat joulupäivän aamuna rajoitetusti noin klo 11 asti, minkä jälkeen junat kulkevat sunnuntaiaikataulujen mukaan. Tapaninpäivänä on sunnuntailiikenne. Uudenvuodenaattona ajetaan perjantain aikataulujen ja uudenvuodenpäivänä sunnuntain aikataulujen mukaan. Lisälähtöjä ei ajeta uudenvuodenaattoyönä.

Kohti kestävää kaupunkiseutua – tällä tavalla etenee MAL 2023 -työ16.12.2020 10:00:00 EETTiedote

Helsingin seutu kasvaa. Miahin ja millaisia asuntoja rakennetaan? Mitkä ovat parhaita sijainteja uusille työpaikoille ja yrityksille? Millä keinoilla liikkumismahdollisuuksia parannetaan? Miten seudulla liikkuvat ihmiset ja tavarat? Muun muassa näihin kysymyksiin vastataan seuraavina vuosina seudun maankäyttöä (M), asumista (A) ja liikennettä (L) ohjaavassa MAL 2023-työssä. Sen puiteohjelman HSL:n hallitus ja Helsingin seudun yhteistyökokous HSYK hyväksyivät tiistaina 15. joulukuuta.