Myös maaseutu tarvitsee sanomalehdet viidesti viikossa – MTK kannattaa jakelutukea

Valtiosihteerityöryhmä esitti tänään, että postinkannossa siirryttäisiin kolmipäiväiseen jakeluvelvoitteeseen vuoden 2022 alusta, ja että samaan aikaan otettaisiin käyttöön määräaikainen haja-asutusalueiden tiedonvälitystuki. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että jakelu- ja tukiratkaisu ei saa ajaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan asuinpaikan perusteella.

Koronakriisi on osoittanut, että maaseutuasumisen ja monipaikkaisuuden suosio on kasvussa. Toimivaa postijakelua tarvitsevat maaseudun yrittäjien ja muiden siellä pysyvästi asuvien lisäksi myös kaupunkilaiset.

– Tuen avulla on voitava varmistaa jakelu viitenä päivänä viikossa myös maaseudulle. Tuen on mahdollistettava myös logistiset investoinnit uusiin postinjakelumalleihin sekä tarvittaessa eri palveluiden yhdistämisen postinjakeluun. Tuki voi esimerkiksi olla korkeampi, jos samalla voidaan tarjota muita palveluita, jotka maaseudulta markkinaehtoisesti puuttuvat, korostaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK peräänkuuluttaa rohkeutta ottaa käyttöön uusia toimintatapoja, jotka eivät vain säilytä nykytilaa vaan myös parantavat palveluiden saatavuutta. Esimerkkiä voidaan ottaa MTK:n kumppaneidensa kanssa kehittämistä Kaikki Kyytiin –konseptista, jossa yhdistetään yhteiskunnan maksamat ja omalla rahalla maksettavat henkilö- ja tavarakuljetukset maaseudulla. Asiakkaiden palvelua voidaan parantaa samalla, kun myös kustannuksissa säästetään.

Postinkannon tärkeyttä painottaa myös se, että haja-asutusalueiden laajakaistayhteydet ovat toistaiseksi liian heikot.

– Talouden elpymisessä keskeisessä roolissa oleva kehittyvä maaseudun elinkeinotoiminta ja maaseudun sekä kaupunkien yhteistoiminta edellyttää riittävän laadukasta tiedonvälitystä niin sanomalehtien, kirjeiden kuin digitaalisten materiaalienkin muodossa. Nopeiden verkkoyhteyksien varmistaminen kaikkialla Suomessa vaatii merkittäviä investointeja ja nopeasti, Marttila korostaa.

Puheenjohtaja Juha Marttila, 050 341 3167
Toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, 050 522 5207
Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, 040 502 6810

Oman maan ruoka on kriisiajan henkivakuutus – vaikean kesän koettelemat maatalousyrittäjät peräänkuuluttavat vastuullista toimintaa ruokamarkkinoilla22.9.2020 15:29:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta ja maaseutunuoret kiittävät kuluttajia lisääntyneestä arvostuksen osoituksesta suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samaa arvostusta ja vastuullisuutta tarvitsemme myös kaupalta, jotta halpuuttamisella ei lähdetä syömään ruokaketjumme toimintaedellytyksiä. Kotimaisen raaka-aineen suosiminen on myös ravintoloiden ja julkisten hankintojen tekijöiden vastuullisuutta. Myös poliittisten päättäjien tulee kantaa vastuunsa ja tarjota niin taloudellista kuin henkistäkin tukea suomalaisen ruuan tuottajille.

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?