Myös maaseutu tarvitsee sanomalehdet viidesti viikossa – MTK kannattaa jakelutukea

Valtiosihteerityöryhmä esitti tänään, että postinkannossa siirryttäisiin kolmipäiväiseen jakeluvelvoitteeseen vuoden 2022 alusta, ja että samaan aikaan otettaisiin käyttöön määräaikainen haja-asutusalueiden tiedonvälitystuki. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että jakelu- ja tukiratkaisu ei saa ajaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan asuinpaikan perusteella.

Koronakriisi on osoittanut, että maaseutuasumisen ja monipaikkaisuuden suosio on kasvussa. Toimivaa postijakelua tarvitsevat maaseudun yrittäjien ja muiden siellä pysyvästi asuvien lisäksi myös kaupunkilaiset.

– Tuen avulla on voitava varmistaa jakelu viitenä päivänä viikossa myös maaseudulle. Tuen on mahdollistettava myös logistiset investoinnit uusiin postinjakelumalleihin sekä tarvittaessa eri palveluiden yhdistämisen postinjakeluun. Tuki voi esimerkiksi olla korkeampi, jos samalla voidaan tarjota muita palveluita, jotka maaseudulta markkinaehtoisesti puuttuvat, korostaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK peräänkuuluttaa rohkeutta ottaa käyttöön uusia toimintatapoja, jotka eivät vain säilytä nykytilaa vaan myös parantavat palveluiden saatavuutta. Esimerkkiä voidaan ottaa MTK:n kumppaneidensa kanssa kehittämistä Kaikki Kyytiin –konseptista, jossa yhdistetään yhteiskunnan maksamat ja omalla rahalla maksettavat henkilö- ja tavarakuljetukset maaseudulla. Asiakkaiden palvelua voidaan parantaa samalla, kun myös kustannuksissa säästetään.

Postinkannon tärkeyttä painottaa myös se, että haja-asutusalueiden laajakaistayhteydet ovat toistaiseksi liian heikot.

– Talouden elpymisessä keskeisessä roolissa oleva kehittyvä maaseudun elinkeinotoiminta ja maaseudun sekä kaupunkien yhteistoiminta edellyttää riittävän laadukasta tiedonvälitystä niin sanomalehtien, kirjeiden kuin digitaalisten materiaalienkin muodossa. Nopeiden verkkoyhteyksien varmistaminen kaikkialla Suomessa vaatii merkittäviä investointeja ja nopeasti, Marttila korostaa.

Puheenjohtaja Juha Marttila, 050 341 3167
Toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, 050 522 5207
Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, 040 502 6810

MUISTUTUS: Tervetuloa MTK:n tiedotustilaisuuteen: Traktorit lähtevät liikkeelle ja MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa18.3.2024 08:45:12 EET | Kutsu

Aika: tiistaina 19.3.2024 klo 9-10.30. Paikka: MTK:n henkilöstökahvila Venla, Simonkatu 6, Helsinki. ------- Tiedotustilaisuudessa MTK kertoo medialle ensi viikon #Ruokamarssi2024 -tapahtumista, joissa traktorit lähtevät liikkeelle eri puolilla Suomea. Ruokamarssin taustalla on kasvava huoli ruokaketjun tulonjaosta. Kaupan ennätystulokset kertovat karua kieltä siitä, minne ruokaketjun rahat todella valuvat. Ketjun alkupäässä olevat maatilat kamppailevat yhä vaikeampien haasteiden edessä. Samassa tilaisuudessa MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa, jotka kiteytyvät "10 teesiin elävälle Euroopalle". Pääviesti korostaa vahvan ja ennustettavan EU:n tarvetta, joka edistää kansalaisten, yritysten ja ympäristön hyvinvointia sekä turvaa maaseutualueiden kestävän kehityksen.

Kata pöytään kotimainen pääsiäinen18.3.2024 07:52:00 EET | Tiedote

Pääsiäinen katkaisee talven selän, ja aurinko sekä sulava maisema lisääntyvine valoineen antavat jo lupauksen uudesta kasvukaudesta. Pitkät vapaat tarjoavat mahdollisuuden hengähtää, kokoontua yhteen ja nauttia kiireettömästä ruuanlaitosta oman maun mukaan. Oman maan ruoka sopii niin juhlaan kuin arkeenkin. Pääsiäisen pöytään voi valita vanhat tutut herkut tai kokeilla uusia makuja ja yhdistelmiä. Juhlapöytä voi olla kotoisa, rento tai juhlava – kuitenkin oman porukan näköinen ja yhteen kutsuva. Raaka-aineista itse tehden monipuolinen juhlaruoka syntyy kohtuullisin kustannuksin.

MUISTUTUS: Tervetuloa MTK:n tiedotustilaisuuteen: Traktorit lähtevät liikkeelle ja MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa14.3.2024 13:55:36 EET | Kutsu