Myynnin johtaminen ja myyjien rekrytointi hidastaa yritysten kasvua

Pienten ja keskisuurten yritysten suurimmat kasvun esteet ovat osaavien myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten rekrytointi ja työkalujen päivitys, osaamisvaje yrityksen sisällä sekä aika, joka ei riitä myynnin ja markkinoinnin tehtäviin – saati niiden oppimiseen.
Yli 30 prosenttia pk-yrityksistä tunnistaa haasteiden hidastavan kasvua.
B2B Myyntitalo Inhouse Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Saara Vehoniemi sanoo, että liian moni yritys tuhlaa euroja ja aikaa “yksisarvismyyjän” löytämiseen, ja pyrkii korjaamaan oiretta sen sijaan, että korjattaisiin syytä.
– Myynti on usein se osa liiketoimintaa, joka on monessa paikassa rakentunut kehitettävän ja systemaattisen prosessin sijaan muutamien huippuyksilöiden varaan sen sijaan, että myyntiin suhtauduttaisiin kuten tuotteen kehittämiseen tai palvelun tuottamiseen, Vehoniemi sanoo.
MYYNNIN ULKOISTAMINEN VOI RATKAISTA PK-YRITYSTEN REKRYTOINTIHAASTEET
Vehoniemi sanoo, että myynnin alkupään ammattilaisten, Sales Development Representative (SDR) käyttö on yleistä Yhdysvalloissa. Suomessa SDR-palvelu hakee vielä läpimurtoa.
– SDR kontaktoi asiakkaita systemaattisesti oikeissa kanavissa ja tekee tiivistä yhteistyötä markkinoinnin kanssa – syöttäen valmiita liidejä yritykselle. Tämä prosessi voi monessa yrityksessä ratkaista myyjän ja myynnin oman kehittämisen tarpeen, Vehoniemi sanoo.
Vehoniemen mukaan liian usein yksittäisten myyjien harteille kasataan kaikki prospektoinnista kaupan jälkihoitoon, eikä uskalleta hyödyntää asialleen erikoistuneiden kumppaneiden osaamista.
-Myynnin suurin ongelman on ylläpitää riittävä aktiivisuus. Kuka tahansa on huippumyyjä, jos pääsee tapaamaan kenet vain. Vaikein osa myyntiä, se mikä vaatii erikoisosaamista, on oikeiden asiakkaiden innostaminen dialogiin, jotta myyntiprosessi voi edetä, Vehoniemi sanoo.
LISÄTIEDOT
Saara Vehoniemi
kulttuurin ja liiketoiminnan kehityksen johtaja, Inhouse Group
050 500 1109
saara@inhouse.fi
Jaana Seppälä
toimitusjohtaja, Kasvu Open
050 304 6794
jaana.seppala@kasvuopen.fi
kuvateksti: Yritykset, jotka kykenevät viemään käytäntöön mallin, jossa myyntiprosessin alkupäätä hoitaa siihen valjastettu ammattilainen, on usein tehokkaampi kuin perinteisesti ajateltu myyntimalli. Silloin perinteisesti ajateltu myynnin rooli voi jäädä turhaksi, Inhouse Group Oy:n Saara Vehoniemi sanoo.
kuvateksti: "Hyvän SDR-prosessin kanssa keskinkertaisempikin voi onnistua. Ja kun kumppaniksi valitaan taho, jolla on näkemystä ja kokemusta uusien asiakkaiden löytämisestä sekä hankkimisesta, kustannus suhteessa pitkäjänteiseen hyötyyn maksaa itsensä monin verroin takaisin", Inhouse Group Oy:n Saara Vehoniemi sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaana SeppäläToimitusjohtaja
Puh:050 304 6794jaana.seppala@kasvuopen.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kasvu Open yhdistää kasvuhaluiset yritykset ja kasvun sparraajat. Visiomme on auttaa jokaista suomalaista yritystä tavoittamaan omat hullunrohkeat unelmansa.
Vuonna 2018 Kasvu Openille myönnettiin Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto sekä European Enterprise Promotion Award, joka on Euroopan komission jakama tunnustus menestyksekkäimmille yritystoiminnan ja yrittäjyyden edistäjille.
Kasvu Openilla on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Yhteiskunnallinen Yritys -merkki.
Kasvu Openin valtakunnalliset kumppanit ovat: Nordea, Business Jyväskylä, If, Inhouse Group, BioPaavo, Suomalaisen Työn Liitto, Technopolis, Varma, Yksityisyrittäjäin säätiö ja Yritysjuristi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kasvu Open
Tässä ovat Vuoden kasvuyritys 2025 -finalistit16.10.2025 15:21:52 EEST | Tiedote
Kasvu Open valitsee vuosittain kymmenen yritystä kisaamaan Vuoden kasvuyritys -tittelistä. Tämän vuoden TOP 10 on maantieteellisesti sekä toimialojen ja kasvuvaiheen osalta ilahduttavan monipuolinen. Vuoden kasvuyritys valitaan ja julkistetaan Kasvu Open Karnevaalissa 29.10.2025 Jyväskylässä.
Mediakutsu: Kenestä Vuoden kasvuyritys? Tervetuloa kasvuyritystapahtuma Kasvu Open Karnevaaliin 29.10.20259.10.2025 07:30:00 EEST | Kutsu
Vuoden kasvuyritys 2025 valitaan keskiviikkona 29. lokakuuta Kasvu Open Karnevaalissa Jyväskylässä. Vuoden kasvuyritys -kisa antaa kasvot kasvutahtoisille pk-yrityksille, jotka luovat liiketoimintaa ja työpaikkoja Suomeen. TOP 10 -finalistit julkaistaan 16.10.2025.
Yritysten kasvun jarruna kaupallistamisosaaminen8.10.2025 12:52:08 EEST | Tiedote
Suomalaisten pk-yritysten kasvu ei tyrehdy ideoiden puutteeseen, vaan niiden kaupallistamiseen. Erityisesti myynnin ja markkinoinnin puutteelliset resurssit jarruttavat kehitystä, selviää Kasvu Openin syksyn 2025 “Näkymiä pk-yritysten kasvusta” -julkaisusta. Näkymiä pk-yritysten kasvusta 1/2025 julkaistaan keskiviikkona 8.10.2025.
TOP 30: Kasvuyritykset aikovat luoda yli 800 uutta työpaikkaa26.9.2025 08:46:29 EEST | Tiedote
Suomen lupaavimmat kasvuyritykset tähtäävät kovaan kasvuun: yritykset suunnittelevat liikevaihtonsa kolminkertaistamista ja 836 uuden työpaikan luomista seuraavien kolmen vuoden aikana. TOP 30 -semifinalisteista valikoituva TOP 10 kisaa Vuoden kasvuyritys -tittelistä Kasvu Open Karnevaalissa Jyväskylässä 29.10.2025.
Karnevaali kokoaa kasvuyritykset Jyväskylään 29.10.202528.8.2025 13:20:08 EEST | Tiedote
Kasvu Open Karnevaali järjestetään lokakuussa Messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa. Yksi Suomen suurimmista kasvuyritystapahtumista kokoaa Jyväskylään satoja yrityksiä, sijoittajia, asiantuntijoita ja päättäjiä eri puolilta maata.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

