Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Myynti & Markkinointi 2020: Uuden ajan myynti- ja markkinointialan ammattilainen viihtyy työssään ja odottaa työnantajalta vastuullisuutta

Jaa

Myynti- ja markkinointiala on ollut muutoksessa, kun korona pakotti kohtaamisen ammattilaiset etäyhteyksille. Lomautukset ja irtisanomiset ovat iskeneet alaan kipeästi. Kaikesta huolimatta myynti- ja markkinointialan ammattilaiset ovat tyytyväisiä työhönsä.

Myynti & Markkinointi 2020 -barometri kertoo alojen ammattilaisten näkemyksiä tulevaisuudesta
Myynti & Markkinointi 2020 -barometri kertoo alojen ammattilaisten näkemyksiä tulevaisuudesta

– Tulokset löivät suoraan sanottuna ällikällä. 36 prosenttia barometrin vastaajista oli erittäin tyytyväisiä ja 50 prosenttia melko tyytyväisiä omaan työhönsä, vaikka mittausajankohdassa koronatilanne kehittyikin synkkään suuntaan, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki sanoo.

Myynti & Markkinointi 2020 -barometrin vastaajissa painottuivat alalla kokemusta keränneet miespuoliset myynnin ammattilaiset. Kokemuksesta ja pitkästä työurasta huolimatta kyselyn tulokset antavat ymmärtää, että alan kokeneetkin konkarit ovat valmiita muuttumaan maailman mukana ja tulevaisuus nähdään valoisana. Tulevaisuudessa oman palkkatason uskoo paranevan reilu kolmannes ja viidennes uskoo työnsä monipuolistuvan.

–  Myynti- ja markkinointialan ammattilaiset ovat etuoikeutetussa asemassa viemässä uusia teknologioita ja palveluita eteenpäin yhteiskunnassa. Meidän työ on jatkuvaa uuden oppimista. Ehkä tästä syystä meillä on ollut monia muita aloja paremmat valmiudet kohdata koronan myötä rysähtänyt muutos, Hovinmäki pohtii.

Heikkenemistä uskotaan tapahtuvan eniten työhyvinvoinnissa ja jaksamisessa (19 prosenttia) ja työn jatkuvuudessa (20 prosenttia). Merkittävä osa kertookin toivovansa jatkossa työskentelyä vakituisessa ja kokoaikaisessa työsuhteessa, mutta erilaisten työmuotojen nähdään olevan tulevaisuudessa yhä yleisempiä.

Barometrin tulokset antavat kyytiä myös pölyttyneille stereotypioille, joista etenkin myyntiala on tunnettu. Vastaajista 61 prosenttia kokee erittäin tärkeäksi, että työnantaja toimii vastuullisesti ja 73 prosenttia kokee jakavansa samat moraaliset ja eettiset arvot yrityksen kanssa.

Tulevaisuudessa vastuullisuuden merkitys korostuu entisestään: työnantajan vastuullisuutta piti tulevaisuudessa erittäin tärkeänä tai melko tärkeänä 95 prosenttia kaikista vastaajista.

Työpaikkaa valitessa arvostetaan hyvää työilmapiiriä (58 prosenttia vastaajista) ja seuraavaksi tärkeimpänä on turvattu työpaikka ja vakaat tulevaisuudennäkymät – hyvä tulotaso oli vasta seitsemänneksi tärkein asia.

– Voidaankin todeta, että vuonna 2020 myynti- ja markkinointialan ammattilainen on tiedostava ja ratkaisuhakuinen asiantuntija, Hovinmäki sanoo.

Toisaalta alalla on selvästi suomalaisten mediaanipalkkatasoa parempi tulotaso: vastanneista 88 prosenttia tienaa yli 3 000 euroa kuukaudessa. Koulutuksen osalta ala on palkkavertailussa poikkeuksellisen tasa-arvoinen: esimerkiksi yli 5 000 euroa ansaitsevista toisen asteen ja korkeakoulutuksen käyneiden välillä on vain 2 prosenttiyksikköä.

Samalla ala naisistuu. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisiin liittyvistä uusista jäsenistä yhä useampi on nainen.

– Tällä hetkellä meidän liittyvistä jäsenistä lähes 40 prosenttia on naisia, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin aikaisemmin, Hovinmäki kertoo.

Myynti & Markkinointi 2020 -barometri on toteutettu sähköisellä kyselyllä aikavälillä 13.–21.10.2020. Vastaajia kyselylle kertyi kokonaisuudessaan 1 774. Tulosten yhteenveto on luettavissa liitteestä.

Lisätietoja:

Marko Hovinmäki

puheenjohtaja

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

p. 0400 747 333

marko.hovinmaki@mma.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Myynti & Markkinointi 2020 -barometri kertoo alojen ammattilaisten näkemyksiä tulevaisuudesta
Myynti & Markkinointi 2020 -barometri kertoo alojen ammattilaisten näkemyksiä tulevaisuudesta
Lataa
Tuloksia Myynti & Markkinointi 2020 -barometrista
Tuloksia Myynti & Markkinointi 2020 -barometrista
Lataa
Tuloksia Myynti & Markkinointi 2020 -barometrista
Tuloksia Myynti & Markkinointi 2020 -barometrista
Lataa
Tuloksia Myynti & Markkinointi 2020 -barometrista
Tuloksia Myynti & Markkinointi 2020 -barometrista
Lataa
MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki
MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI

020 122 4400http://www.mma.fi

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA toimii myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten ammatillisena etujärjestönä. ja se on Akavan seitsemänneksi suurin jäsenjärjestö. Liiton puheenjohtajana toimii Marko Hovinmäki. Ammattijärjestöön kuuluu 20 000 jäsentä, jotka työskentelevät myynti-, markkinointi- ja ostotehtävissä. 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme