Myynti & Markkinointi 2020: Uuden ajan myynti- ja markkinointialan ammattilainen viihtyy työssään ja odottaa työnantajalta vastuullisuutta
Myynti- ja markkinointiala on ollut muutoksessa, kun korona pakotti kohtaamisen ammattilaiset etäyhteyksille. Lomautukset ja irtisanomiset ovat iskeneet alaan kipeästi. Kaikesta huolimatta myynti- ja markkinointialan ammattilaiset ovat tyytyväisiä työhönsä.

– Tulokset löivät suoraan sanottuna ällikällä. 36 prosenttia barometrin vastaajista oli erittäin tyytyväisiä ja 50 prosenttia melko tyytyväisiä omaan työhönsä, vaikka mittausajankohdassa koronatilanne kehittyikin synkkään suuntaan, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki sanoo.
Myynti & Markkinointi 2020 -barometrin vastaajissa painottuivat alalla kokemusta keränneet miespuoliset myynnin ammattilaiset. Kokemuksesta ja pitkästä työurasta huolimatta kyselyn tulokset antavat ymmärtää, että alan kokeneetkin konkarit ovat valmiita muuttumaan maailman mukana ja tulevaisuus nähdään valoisana. Tulevaisuudessa oman palkkatason uskoo paranevan reilu kolmannes ja viidennes uskoo työnsä monipuolistuvan.
– Myynti- ja markkinointialan ammattilaiset ovat etuoikeutetussa asemassa viemässä uusia teknologioita ja palveluita eteenpäin yhteiskunnassa. Meidän työ on jatkuvaa uuden oppimista. Ehkä tästä syystä meillä on ollut monia muita aloja paremmat valmiudet kohdata koronan myötä rysähtänyt muutos, Hovinmäki pohtii.
Heikkenemistä uskotaan tapahtuvan eniten työhyvinvoinnissa ja jaksamisessa (19 prosenttia) ja työn jatkuvuudessa (20 prosenttia). Merkittävä osa kertookin toivovansa jatkossa työskentelyä vakituisessa ja kokoaikaisessa työsuhteessa, mutta erilaisten työmuotojen nähdään olevan tulevaisuudessa yhä yleisempiä.
Barometrin tulokset antavat kyytiä myös pölyttyneille stereotypioille, joista etenkin myyntiala on tunnettu. Vastaajista 61 prosenttia kokee erittäin tärkeäksi, että työnantaja toimii vastuullisesti ja 73 prosenttia kokee jakavansa samat moraaliset ja eettiset arvot yrityksen kanssa.
Tulevaisuudessa vastuullisuuden merkitys korostuu entisestään: työnantajan vastuullisuutta piti tulevaisuudessa erittäin tärkeänä tai melko tärkeänä 95 prosenttia kaikista vastaajista.
Työpaikkaa valitessa arvostetaan hyvää työilmapiiriä (58 prosenttia vastaajista) ja seuraavaksi tärkeimpänä on turvattu työpaikka ja vakaat tulevaisuudennäkymät – hyvä tulotaso oli vasta seitsemänneksi tärkein asia.
– Voidaankin todeta, että vuonna 2020 myynti- ja markkinointialan ammattilainen on tiedostava ja ratkaisuhakuinen asiantuntija, Hovinmäki sanoo.
Toisaalta alalla on selvästi suomalaisten mediaanipalkkatasoa parempi tulotaso: vastanneista 88 prosenttia tienaa yli 3 000 euroa kuukaudessa. Koulutuksen osalta ala on palkkavertailussa poikkeuksellisen tasa-arvoinen: esimerkiksi yli 5 000 euroa ansaitsevista toisen asteen ja korkeakoulutuksen käyneiden välillä on vain 2 prosenttiyksikköä.
Samalla ala naisistuu. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisiin liittyvistä uusista jäsenistä yhä useampi on nainen.
– Tällä hetkellä meidän liittyvistä jäsenistä lähes 40 prosenttia on naisia, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin aikaisemmin, Hovinmäki kertoo.
Myynti & Markkinointi 2020 -barometri on toteutettu sähköisellä kyselyllä aikavälillä 13.–21.10.2020. Vastaajia kyselylle kertyi kokonaisuudessaan 1 774. Tulosten yhteenveto on luettavissa liitteestä.
Lisätietoja:
Marko Hovinmäki
puheenjohtaja
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
p. 0400 747 333
marko.hovinmaki@mma.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marko HovinmäkiMMA:n puheenjohtaja
Puh:0400 747 333marko.hovinmaki@mma.fiOlli-Juhani PiriViestintäpäällikkö
Puh:020 122 4407olli-juhani.piri@mma.fiKuvat





Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI
020 122 4400https://www.mma.fi
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA toimii myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten ammatillisena etujärjestönä. ja se on Akavan seitsemänneksi suurin jäsenjärjestö. Liiton puheenjohtajana toimii Marko Hovinmäki. Ammattijärjestöön kuuluu 20 000 jäsentä, jotka työskentelevät myynti-, markkinointi- ja ostotehtävissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
MarkkinointiKollektiivi ja MMA yhdistävät kanavansa koville joutuneiden eduksi3.4.2020 11:00:00 EEST | Tiedote
Koronaepidemia on iskenyt kovasti markkinointialaan, ja yhtenä isona kärsijänä ovat yrittäjinä ja freelancereina toimivat markkinointialan ammattilaiset. MarkkinointiKollektiivi ja Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA yhdistävät voimansa mahdollistaakseen merkittävää näkyvyyttä markkinoinnin alan yksittäisille tekijöille.
Myyntityön arvostusta parannetaan konkreettisilla teoilla – MMA kumppaniksi merkittävään myyntikilpailuun27.2.2020 08:30:00 EET | Tiedote
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on jälleen mukana tukemassa myynnin alan koulutusta Suomessa. MMA on kumppanina Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämässä Best Seller Competition 2020 -kilpailussa, jossa etsitään Suomen parasta myyjää alan korkeakouluopiskelijoiden joukosta.
Talouskasvun taitekohdassa - luottamus Suomen talouteen romahti12.12.2019 08:08:39 EET | Tiedote
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten luottamus Suomen talouteen romahti vuosien 2018 ja 2019 välisenä aikana.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten työttömyyskassa sulautuu KOKO-kassaan11.11.2019 12:00:00 EET | Tiedote
Suomen toiseksi suurin työttömyyskassa vahvistuu. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten työttömyyskassa (MMA-kassa) sulautuu Korkeasti koulutettujen työttömyyskassa KOKOon reilun vuoden kuluttua, 1.1.2021 alkaen.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilainen tasapainoilee työn ja muun elämän välillä19.9.2019 09:10:00 EEST | Tiedote
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset onnistuvat sovittamaan työnsä ja muun elämänsä pääsääntöisesti hyvin yhteen. Perhetilanne ja sukupuoli vaikuttavat kuitenkin edelleen työntekijän ja -hakijan työelämässä saamaan kohteluun, selviää Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämästä tutkimuksesta.
MMA:n muistutus hallitusneuvotteluihin: Palkansaajien verovapaasti maksettavan kilometrikorvauksen leikkaus ei torjuisi ilmastonmuutosta15.5.2019 08:00:00 EEST | Tiedote
Akavalaisen Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n mielestä työntekijälle ja yrittäjälle maksettavien kustannuskorvausten verottomuuden leikkaaminen ja autoedun verotusarvon kiristäminen eivät torjuisi ilmastonmuutosta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme