Naantalin Luostaripäivillä juhlitaan keskiaikaa elokuun viimeisenä viikonloppuna

Naantalin kaupungin ja Visit Naantalin yhteistyössä järjestämän keskiaikatapahtuman ohjelmisto pitää sisällään toinen toistaan upeampia luostarikaupungin historiaa elävöittäviä esityksiä, opastuksia, luentoja sekä unohtumattoman Saariston Keskiaikajuhlan Rymättylässä Herrankukkarossa.

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty, tietoa, elämyksiä ja kulttuuria yhdistävä keskiaikatapahtuma Naantalin Luostaripäivät saa jatkoa.

-Saimme viime vuoden tapahtumastamme paljon hyvää palautetta. Naantalin keskiaikainen historia kiinnostaa ihmisiä, Visit Naantalin toimitusjohtaja Tarja Rautiainen kertoo.

Luostaripäivät käynnistyvät perjantaina 26.8.2022 vanhalla kalastajatilalla Rymättylässä Naantalissa. Kokous- ja virkistyspaikka Herrankukkaron järjestämän Saariston Keskiaikajuhlan pitopöydät notkuvat Agricolan ajan reseptiikan mukaan valmistettua ruokaa. Illan aikana yleisöä viihdyttää keskiaikaista musiikkia soittava Prima Volta-yhtye.

Viikonlopun aikana 26.-28.8.2022 Luostaripäivien festivaalialueella Kirkkopuistossa nähdään teemaan liittyviä musiikkiesityksiä, keskiaikaista tanssia, miekkailua, kiehtovia opastettuja kierroksia sekä keskiajan elävöittäjiä. Vanhankaupungin rantaan rakentuva keskiaikainen markkinatori tarjoaa yleisölle erilaisia lähiruoka- ja käsityöläistuotteita.

Lauantaina Illalla Naantalin luostarikirkossa kuullaan Vokaaliyhtye Lumouksen ja Fioretto Ensemblen draamallinen konsertti Fortuna desperata, joka kutoo yhteen oikukkaan kohtalon ja keskiajan ruttoepidemioiden teemoja. Ilta huipentuu tunnelmalliseen tuliesitykseen Kirkkopuistossa illan hämärtyessä.

Sunnuntain ohjelmistoon kuuluu muun muassa Naantalin museolla järjestettävä FT Mikko Kaukon luento Naantalin luostarissa eläneestä Jöns Buddesta. Tapahtuma päättyy keskiaikaiseen kirkkolauluun erikoistuneen Vox Silentiin Cantus sororum -konserttiin, joka järjestetään yhteistyössä Naantalin seurakunnan kanssa. Duon konsertissa laulamat laulut ovat birgittalaissisarten lauluja 1400-luvun Naantalin luostarista.

Lisätiedot: Anu Taivalkoski/tuottaja, naantalinluostaripaivat@gmail.com, p. 050 5337631

Tapahtuman verkkosivut: www.naantali.fi/luostaripaivat

Maksullisten ohjelmistojen liput myynnissä: www.visitnaantali.com

Luostaripäivät 2021