Naantalin Musiikkijuhlat käynnistyy huomenna - Kolmen verkkokonsertin pienoisfestivaalista voi nauttia vaikka mökkilaiturilla

Naantalin Musiikkijuhlien kesäkuun yleisökonsertit jouduttiin perumaan koronarajoitusten takia. Festivaali kuitenkin toteutuu nyt 41. kerran: kesäkuussa verkossa sekä syksyllä normaalia laajemmalla yleisökonserttien ohjelmalla.
Näyttelijälegenda Seela Sella tulkitsee suomalaista runoutta Katso Pohjoista Taivasta -konsertissa.

Kolmessa verkkokonsertissa esiintyy kaikkiaan neljäkymmentä taiteilijaa, jotka edustavat Suomen ja Euroopan parhaimmistoa. Useimmat ovat tuttuja vakioesiintyjiä Naantalin Musiikkijuhlilla.

Myös säveltäjänimet kuten Bach, Sibelius, Sallinen ja Penderecki ovat Musiikkijuhlille tyypillisiä. Tutumpien sävellysten lisäksi mukana on myös erikoisuuksia kuten Sibeliuksen kolme melodraamaa Katso pohjoista taivasta -konsertissa.

- Voidaan sanoa, että kesäkuun kolme verkkokonserttia edustavat Naantalin Musiikkijuhlia parhaimmillaan, toteaa Naantalin Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Arto Noras.

- Haluamme tarjota yleisöllemme näinä poikkeuksellisina aikoina korkeatasoisia ja erityisiä elämyksiä, vaikka yleisö ei valitettavasti paikan päälle pääsekään. Konsertit tulevat nyt yleisön luo kotisohvalle tai vaikkapa mökkilaiturille, hän jatkaa.

- Jouduimme siirtämään kesäkuun konsertit verkkoon olosuhteiden pakottamana eli koronarajoitusten takia. Verkossa tapahtuva esitysmuoto tarjoaa kuitenkin myös mahdollisuuksia, jotka pyrimme hyödyntämään. Esimerkiksi Musiikkia saariston rannoilta -konsertissa nähdään musiikin ohella maisemakuvia Naantalista ja saaristosta, koska idyllinen miljöö on monille vieraillemme osa kokonaiselämystä, toteaa Musiikkijuhlien toimitusjohtaja Suvi Innilä.

Waltteri Torikka debytoi Naantalin Musiikkijuhlilla avajaiskonsertissa

Naantalin Musiikkijuhlat Opus 41 -avajaiskonsertti striimataan suorana lähetyksenä verkossa tiistaina 8.6. klo 19. Ohjelmassa on Jean SibeliuksenSamuel Barberin sekä Camille Saint-Saënsin 41. teosopuksia, ja konserttia tähdittävät muun muassa baritoni Waltteri Torikka, joka samalla debytoi Naantalin Musiikkijuhlilla, viulisti Elina Vähälä, alttoviulisti Ilari Angervo, sellisti Arto Noras sekä pianistit Joonas Pohjonen ja Juhani Lagerspetz.

Konsertti on nähtävissä verkossa maksutta 25.6. asti osoitteessa konserttikotiin.fi.

Juhannuksena julkaistavissa konserteissa musiikki yhdistyy maisemiin ja runoihin

Juhannuksesta eteenpäin verkossa nähdään kaksi konserttia, joista molemmat sopivat sisällöltään ja tunnelmaltaan keskikesän juhlaan erityisen hyvin. Musiikkia saariston rannoilta kuvataan neljässä miljöössä, ja musiikin lisäksi päästään nauttimaan myös Naantalin ja saariston maisemista. Luvassa on esimerkiksi Bachia Seilin kirkossa ja Sibeliuksen Finlandia Naantalin kallioilla. Tämän konsertin esiintyjänimiä ovat muun muassa viulistit Mihaela Martin ja Elina Vähälä, sellistit Frans Helmerson ja Arto Noras, pianisti Ralf Gothoni, klarinetisti Michel Lethiec sekä Key Ensemble -kuoro. Myös muut säveltäjänimet ovat Musiikkijuhlille tutut Krzysztof Penderecki ja Aulis Sallinen

Katso pohjoista taivasta – musiikin ja runojen ilta toteutetaan yhteistyössä Turun kirjamessujen kanssa. Alun perin kesäkuulle 2020 suunniteltu konsertti sai suuren suosion ja loppuunmyytiin aikoinaan nopeasti. Vaikka yleisökonsertti jouduttiin ensin siirtämään ja lopulta perumaan, halutaan tämä ainutlaatuinen konsertti toteuttaa nyt verkossa. Näyttelijälegendat Seela Sella ja Esko Salminen tulkitsevat suomalaista runoutta samannimisestä antologiasta, jonka on koonnut ja runot valinnut Kirjamessujen ohjelmajohtaja Jenni Haukio. Runojen ja Edvard Griegin Pianotrion lisäksi konsertin ohjelmaan kuuluvat Jean Sibeliuksen kolme melodraamaa, harvoin kuultavat musiikin ja runot upeasti yhdistävät teokset, joissa ovat mukana Seela Sellan ja Esko Salmisen lisäksi muun muassa viulistit Jaakko Kuusisto ja Tami Pohjolasellisti Samuli Peltonen sekä pianisti Juhani Lagerspetz

Musiikkia saariston rannoilta -konsertti julkaistaan juhannusaattona ja Katso pohjoista taivasta -konsertti juhannuspäivänä osoitteessa konserttikotiin.fi. Molemmat ovat nähtävillä kahden viikon ajan, liput 10 € / päätelaite.

www.konserttikotiin.fi

- - -

Haastattelumahdollisuus: Median on mahdollista sopia haastatteluaikoja esiintyjien ja taiteellisen johtajan Arto Noraksen kanssa Naantalissa verkkokonserttien kuvausten aikana 7.-10.6.2021.

Esimerkiksi:

-       Seela Sella ja Esko Salminen 8.6.

-       Waltteri Torikka 8.6.

-       Elina Vähälä 8.-10.6.

-       Jaakko Kuusisto 9.-10.6.

-       Ralf Gothoni 8.-9.6.

-       Michel Lethiec 10.6.

Lisätietoja ja haastatteluajat: toimitusjohtaja Suvi Innilä, 050 5590 186, suvi.innila@naantali.fi

Näyttelijälegenda Esko Salminen tulkitsee suomalaista runoutta Katso Pohjoista Taivasta -konsertissa.
Naantalin Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja, sellisti Arto Noras esiintyy Naantalin Musiikkijuhlien verkkokonserteissa.
Baritoni Waltteri Torikka esiintyy Naantalin Musiikkijuhlien avajaiskonsertissa.

050 5590 186http://www.naantalinmusiikkijuhlat.fi

Naantalin Musiikkijuhlat on yksi Suomen vanhimmista ja arvostetuimmista musiikkifestivaaleista, jonka maine on vahva myös kansainvälisesti. Se keskittyy monipuolisesti kamarimusiikkiin ja tunnetaan korkeasta taiteellisesta tasostaan, idyllisistä konserttipaikoistaan sekä ajankohdastaan Suomen festivaalikesän avaajana. Naantalin Musiikkijuhlasäätiö on järjestänyt festivaalia ja sen yhteydessä Vallis Gratiae -akatemiaa jo vuodesta 1980 lähtien, sekä jo pitkään myös muita konsertteja eri vuodenaikoina. Kaikkiaan konserttien määrä on viime aikoina ollut vuosittain yli 30 ja kokonaiskävijämäärä noin 16 000.

Naantalin Musiikkijuhlat saa vieraakseen Norjalaisen kamariorkesterin Pekka Kuusiston johdolla9.1.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Naantalissa kuullaan kesällä yhtä maailman parhaista jousiorkestereista, Norjalaista kamariorkesteria taiteellisen johtajansa Pekka Kuusiston kanssa. Kyseessä on vuonna 1977 perustetun maineikkaan orkesterin toinen vierailu Suomessa. Ensimmäinen vierailu vuonna 1990 kohdistui sekin Naantalin Musiikkijuhlille. Kaikkiaan kesäkuun festivaalilla järjestetään 20 konserttia.

Naantalin Musiikkijuhlien vuoden 2024 ilme julkaistiin - valittu kuvataideteos on kannanotto rauhan ja luonnonsuojelun puolesta20.12.2023 13:23:08 EET | Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlien visuaalinen ilme on vuodesta 2022 lähtien perustunut kuvataideteoksiin, jotka valitaan vuosittain ammattitaiteilijoille suunnatun haun perusteella. Syksyllä järjestettyyn hakuun tuli jälleen kiitettävästi useita kymmeniä ehdotuksia, joista raati valitsi vuoden 2024 kuvataideteokseksi turkulaisen kuvataiteilijan Meri-Pauliina Sundénin teoksen Taivaankansi (2023).