Naantalista nautiskelu on vihdoin sallittu

Vihdoin se on alkanut – Naantalin kesä. Poikkeustilanteesta huolimatta sesonki saadaan aikaiseksi yhteistyössä Naantalin yrittäjien ja Naantalin kaupungin kanssa

Naantalin kaupunki osoitti ylimääräisen ja kertaluonteisen markkinointituen kesän 2020 yleiskampanjalle, jonka toteuttajaksi kilpailutuksen jälkeen valikoitui turkulainen Mainostoimisto Hungry. Haasteet ovat kaikille yrityksille yhtä suuret mutta toivottavasti väliaikaiset. Kesän 2020 kampanja huomioi majoitusliikkeet, kahvilat ja ravintolat, ohjelmapalvelut, saariston ja kivijalkakaupat. Teemassa näkyy ja kuuluu sallitut nautinnot ja kesän riemut, jotka on päätetty vapauttaa rajoituksista, mutta kaikkia ohjeita ja suosituksia noudattaen.

-                          Naantalin matkailuyrittäjillä on ilahduttavan paljon tarjontaa kesällä 2020. On tärkeää, että tieto kesän tarjonnasta tavoittaa matkailijat. Sen vuoksi Naantalin kaupunki tukee kesän matkailumarkkinointia omalla erityispanostuksellaan, kertoo kaupunginjohtaja Jouni Mutanen.

Kesä tarjoaa vanhoja tuttuja mutta myös uusia elämyksiä

Naantalin kaksi tunnetuinta kohdetta, Muumimaailma ja Naantalin Kylpylä  avasivat ovet kesään kesäkuun alussa. Kultarannan puutarhaan pääsee jälleen 1.7. opastetuille kierroksille, myös perjantai-iltaisin on mahdollista käydä puistossa omatoimisesti. Vanhankaupungin opastetut kierrokset tarjoavat mukavaa ohjelmaa kesäpäivään, uutuutena lapsille suunnattu  ”Seuraa Unikekoa”  -kierros vie lapset leikinomaisesti Naantalin historiaan lähipuiston alueella.

Odotettu uutuus, Iltaristeily, palaa Naantalin lähivesille ja vie asiakkaat merelle nostalgiaa henkivällä m/s Kuhalla keskiviikkoisin ja lauantaisin klo 18-19.30 vanhankaupungin charterlaiturista ja lisäksi lauantaisin klo 16-17.30 Naantalin Kylpylän laiturista.

Lisäksi purjelaiva Inga-Lill  tarjoaa purjelaivaristeilyjä neljänä iltana kesän aikana.

Höyrylaiva Ukkopekka alkaa Naantaliin 1.7. Tänä suvena Ukkopekka tekee yhden edestakaisen matkan Turusta, jolloin asiakkailla on mahdollisuus viipyä Naantalin vanhassa kaupungissa 2 tunnin ajan ja palata sen jälkeen Turkuun.

Emma Teatterin ”Helppo ero” aloittaa näytäntökautensa 2.7. ja esitykset jatkuvat 22.8. saakka.

Naantali SunFestin toteutumiseen on järjestäjillä vahva pyrkimys mutta tiedotteen julkaisuhetkellä valitettavasti vielä avoin. Tapahtumajärjestäjät odottavat uusia linjauksia tapahtumille.

SMAKU-Tour rantautuu Naantaliin 12.-22.8. jolloin on lupa nauttia herkullisista maisteluannoksista lukuisissa Naantalin ravintoloissa.

Louhisaaren kartano, Naantalin museo ja Taidehuone ovat avoinna kuten aikaisempina kesinäkin.

Kuparivuoren kalliot, Rakkaudenpolku, hyvin hoidetut puistot, Trumputus ja Iltavesper ja välimerellinen tunnelma ovat maksuttomia paikallisia nautintoja, joista myös matkailijat ovat tervetulleita nauttimaan.

Saariston suosio kasvaa vuosi vuodelta

Luonto, saaristo ja meri on houkuttelevampi ja arvostetumpi vuosi vuodelta. Pyörien vuokrauskysyntä on lähtenyt myös vauhdikkaasti käyntiin. Ennusteet kotimaan matkailijoiden lisääntyvästä määrästä tuntuu osuneen oikeaan.

Rymättylän Röölän ohjelmat löytyvät täältä.

Merimaskun Rantamakasiini palvelee Drive-In Satamaravintolana mutta lähiruoasta nauttiminen onnistuu myös uusitulla terassilla. Velkualla tuttu Ravintola Salakuljettaja ja sen vierassatama on veneilijöiden ja matkailijoiden suosikki. Saaristohotelli Vaihelan kuuluisa lähi- ja paikalliset herkut odottavat kävijöitä kauniissa miljöössä

Kesästä nauttiminen on siis sallittua, jopa suositeltavaa ja Naantali tarjoaa siihen monipuoliset mahdollisuudet.

Aurinkoista ja hyvää kesää!

Iloisin kesäterveisin

Tarja Rautiainen

tarja.rautiainen@visitnaantali.com, p. 040 7478847

LUONTOKOKOUKSET SAARISTOSSA KOETAAN EDELLEEN TURVALLISIKSI3.9.2020 08:10:00 EESTTiedote

Yritystilaisuuksien varaustilanne saariston kokouskohteissa näyttää positiiviselta koronapandemiasta huolimatta, vaikkakin ryhmäkoot ovat pienentyneet. Fyysisen yhdessäolon ja tiimiytymisen merkitys on edelleen suuri, ja kun tarve yhteen kokoontumiselle tulee, koetaan turvalliseksi lähteä kokoustamaan ja virkistäytymään ulos luontoon, missä on tilaa. Esimerkiksi Naantalin saaristossa sijaitsevan Herrankukkaron lähes viiden hehtaarin alueella riittää luonnollisia turvavälejä ja yritystilaisuuksia on syksylle varattu lähes saman verran kuin viime vuonna.

Naantalin Vierassatama Oy:n yrittäjät vuoden 2020 Valtakunnan Viralliseksi Unikeoksi27.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Vuoden 2020 Valtakunnan Viralliseksi Unikeoksi ™ on valittu Naantalin Vierassatama Oy:n yrittäjät, Anna-Maija ja Miska Pekkola sekä Satu ja Petri Silvo perheineen. Yli kuusikymmenvuotisen ja arvostetun perinteen mukaisesti Naantalin Vierassataman valinta julkistettiin tällä kertaa - ei heittämällä, vaan kippaamalla yrittäjä Petri Silvo mereen Unikeonpäivänä maanantaina 27.7.2020 klo 7.00 Naantalin Muumimaailman edustalla. Tuoreen Unikeon kippaamisen mereen mahdollisti Markku Jussilan kaunis Stor Båt – puuvene.

YLI KAKSISATAA PYÖRÄILIJÄÄ POLKEE HEINÄ-ELOKUUSSA SUOMEN MAAKUNNISSA MILJOONAPOTTIA SYÖPÄSAIRAIDEN LASTEN HYVÄKSI29.6.2020 07:50:00 EESTTiedote

Hyväntekeväisyyspyöräily Team Rynkeby – God Morgonin joukkueet ajavat tänä vuonna ympäri Suomen maakuntia kerätäkseen varoja syöpäsairaiden lasten hyväksi. Perinteisesti joukkueet ovat ajaneet Suomesta Pariisiin, mutta tänä vuonna koronaviruksen aiheuttaman pandemian takia Suomen eri kaupunkien joukkueet polkevat omat “Tour de Finlandinsa”. Kaikki kahdeksan joukkuetta kiertävät itse suunnittelemansa reitin, jonka varrella tuetaan paikallisia matkailu- ja ravintolayrittäjiä. Pyöräilijöitä Suomessa on liki kolmesataa, joista suurin osa osallistuu myös kotimaan kierroksille.

ARTESAANIRUOAN SM-KILPAILUT RASEKOSSA SYKSYLLÄ 2020, MATHANTVERK FM VID RASEKO HÖSTEN 202020.5.2020 10:20:50 EESTTiedote

Raseko Raision seudun koulutuskuntayhtymä järjestää yhteistyössä Suomen artesaaniruoka ry:n kanssa artesaaniruoan SM-kilpailut ja seminaarikokonaisuuden 14. – 16.10.2020 Raisiossa Rasekon kampusalueella. Kilpailut järjestetään viidettä kertaa. Tänä vuonna erityisteemana on saariston ruokamatkailu. Artesaaniruoka SM-kilpailun ohessa on luvassa mm. mielenkiintoisia ruoka-aiheisia seminaareja, Lähiruokamarkkinat, uutuustuotteiden maistatuksia ja kohtaamisia ruoasta kiinnostuneiden kanssa.