Novart

Näillä kodin ratkaisuilla ehkäiset hävikkiä ja parannat kodin lajittelua

Ruokaa menee roskiin suomalaisissa kotitalouksissa yli 100 miljoonaa kiloa vuodessa. Keittiö onkin keskeisessä asemassa ympäristöä kuormittavan hävikin synnyn suhteen. Tässä tiedotteessa annamme oivaltavia vinkkejä hävikin vähentämiseen ja kierrätyksen kehittämiseen, eikä kaiken edes tarvitse tapahtua keittiössä. Keittiömaailman vinkit pitävät silmällä myös jätelain uudistusta, joka asettaa kotitalouksille portaittain uusia kierrätysvelvollisuuksia.
Vihanneslaatikossa vihannekset säilyvät pidempään.

Luonnonvarakeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan ruokaa menee roskiin kotitalouksissa yli 100 miljoonaa kiloa vuodessa. Henkilöä kohden tämä tarkoittaa noin 20-25 kiloa vuodessa. Keittiö on kodin sydän myös tässä asiassa; keittiön kautta kulkee iso osa kodin pakkausjätteestä, ja keittiö on se paikka, jossa ympäristöä kuormittavaa hävikkiä joko syntyy tai sitä vältetään.

Hävikin syntyyn voidaan vaikuttaa ihmisten kulutustottumuksien ja elämäntyylin lisäksi myös keittiön säilytys- ja lajitteluratkaisuilla. Miltä kuulostaisi lajittelujärjestelmä monitoimikaapissa? Entä jos vihannekset säilyisivätkin entistä pidempään?

Esittelemme alla vinkkejä hävikin ehkäisyyn ja lajittelun kehittämiseen keittiössä. Vinkit pitävät silmällä myös jätelain uudistusta, joka asettaa kotitalouksille uusia kierrätysvelvollisuuksia, mm. vuonna 2024 biojätteen erilliskeräysvelvoitteen yli 5 000 hengen taajamissa.

Säilytys- ja lajitteluratkaisuissa monia mahdollisuuksia

Kodin lajittelua miettiessä mieleen juolahtaa helposti matala allaskaappi ja ahdas, toimimaton jäteastiayhdistelmä. Lajitteluun on kuitenkin mahdollista valita useita eri vaihtoehtoja.

• Keittiömaailman eri lajittelujärjestelmät mahdollistavat oman tarpeen mukaisen lajittelun, ja astioiden määrät ja tilavuudet ovat valittavissa. Astioihin on mahdollista valita myös värikoodilliset tarrat, ja värit voidaan yhdistää käytössä oleviin taloyhtiön keräysastioihin. Keittiömaailman lajittelusangot on valmistettu 100 prosenttisesti kierrätysmuovista.
  • Elintarvikkeiden ikää voi pidentää kotona säilyttämällä niitä oikein. Esimerkiksi A la Carten Urban-vihanneslaatikossa säilyvät niin leipä kuin suuri osa vihanneksista ja hedelmistä paremmin kuin pöydällä tai jääkaapissa. Kylmälaitteiden lämpötilaa kannattaakin pitää silmällä, etteivät elintarvikkeet palellu ennen aikojaan.
  • Mekanismikomero voi olla elintarvikkeen pelastus. Kaapin oven mukana kääntyvän mekanismin ansiosta elintarvikkeet ja tavarat eivät unohdu kaapin perälle – hyvästi hävikki!
  • Keittiömaailman Puulaatikko-säilytyskaappi on asiakkaiden kestosuosikki. Alun perin halkolaatikoksi tarkoitettua laatikkoa voi käyttää esimerkiksi paperin, muovin tai pullojen lajitteluun.
  • Sokkelilaatikko on huomaamaton tilaihme. Se toimii vallan mainiosti esimerkiksi paperin tai lapsiperheen pilttipurkkien kierrätykseen.

Tuotekuvia löytyy tiedotteen yhteydestä.

Kaiken lajittelun ei ole pakko tapahtua keittiössä

Kodin säilytys- ja lajittelumahdollisuudet ovat kehittyneet valtavasti viimeisten vuosien aikana. Lajittelua ja kierrätystä voidaan tehostaa erilaisilla runkoratkaisuilla myös eteisessä tai kodinhoitohuoneessa. Kodin komerot ja tasot voidaan valjastaa helposti tätä tarkoitusta varten. Monitoimikomeroihin on mahdollista saada laaja skaala erilaisia tuotteita: lajitteluastioita, koukkuja, pyyhetelineitä ja ulosvedettäviä mekanismeja.

Näistä ja monista muista säilytys- ja lajitteluratkaisuista voi kysyä lisää Keittiömaailman suunnittelijoiltamme.

Lisätietoja malliston säilytys- ja lajitteluratkaisuista

Eeva Kokkonen
Kaupallisen tuotevalikoiman päällikkö
eeva.kokkonen@novart.fi

Tutkimustulosten lähde: Luonnonvarakeskuksen tutkimus

Vihanneslaatikossa vihannekset säilyvät pidempään.
Leipälaatikossa mm. leivät säilyvät pidempään.
Puulaatikko soveltuu monenlaiseen lajitteluun.
Mekanismikomeron ansiosta elintarvikkeet eivät unohdu kaapin perälle.
Monitoimikomero soveltuu täydellisesti kodin lajitteluun.
Sokkelilaatikko on kodin tilaihme, joka antaa lisämahdollisuuksia kodin lajitteluun ja kierrätykseen.
Jäteastiayhdistelmiä on mahdollista saada useita, juuri omaan tarpeeseen sopivina.
Jäteastiayhdistelmiä on useita.
Kestävä kangaskassi on oiva ratkaisu lajitteluun. Sen voi sisällyttää mm. monitoimikaappiin.

Valikoiman, tuotteet ja lisävarusteet löydät helposti verkkosivuiltamme: keittiömaailma.fi

Lue lisää julkaisijalta Novart

Onko keittiö edelleen kodin sydän? – Novart tuo keittiöinspiraatiota ja ajankohtaista keskustelua Habitareen11.9.2023 11:14:00 EEST | Tiedote

Kotimainen keittiökalustebrändi Novart on mukana Habitaressa 13.–17.9. Novartin osasto 6k49 sijaitsee kodin sisustamiseen keskittyvällä Ahead-alueella. Osastolla voi tutustua luonnon muodoista, väreistä ja yksityiskohdista inspiraationsa saaneeseen Nordic Nature -mallistoon. Novartin järjestämässä paneelikeskustelussa lauantaina keskustellaan keittiön merkityksestä ja sen tulevaisuudesta kodin neliöiden pienentyessä. Onko keittiöllä yhä vankka paikka suomalaisten kodeissa?

Asuntomessujen keittiöissä näkyy tänä vuonna luonto ja ympäristö23.5.2023 08:34:00 EEST | Tiedote

Asuntomessut tarjoavat tänäkin vuonna kiinnostavan katsauksen sisustuksen ja asumisen trendeihin. Messukotien keittiöissä näkyvät tämän hetken kuumimmat keittiö- ja kiintokalustetrendit, joissa suositaan vastuullisesti aikaa kestäviä valintoja, luonnonmateriaaleja ja luontoon sopivaa sävymaailmaa sekä käytännöllisyyttä. Tämän vuoden Asuntomessut järjestetään 7.7.–6.8. Loviisassa.