Näin lämmin pitää olla, että suomalainen kaivaa kesävaatteet kaapista – Prisman asiantuntijat paljastavat kesän marketmuodin hitit ja miten kevät vaikuttaa naisten alusvaatekauppaan

Prisman tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista tekee päätöksen pukea kesävaatteet päälleen silloin, kun on tarpeeksi lämmintä (90 % vastaajista). Mutta mikä on sitten se sopiva lämpötila?
Tutkimuksen mukaan yli puolet (52 %) vastaajista sonnustautuu kesätamineisiin elohopeamittarin kivuttua 16–20 asteeseen. Noin joka neljäs (27 %) on kuitenkin valmis lähtemään kesäkadulle jo 11–15 asteen lämpötilassa.
Löytyypä joukosta myös se yksi prosentti vastaajia, joilla kesävaatteet lentävät päälle ”heti, kun ei ole enää pakkasta”.
Kesämuotiin panostetaan inflaatiosta huolimatta – jopa 42 % kasvua farkkumyynnissä
Hintojen nousu on saanut monet suomalaiset miettimään kulutustaan, mutta kesämuotiin halutaan yhä laittaa rahaa. Prisman tutkimuksen mukaan 48 prosenttia kaikista vastaajista aikoo käyttää tänä vuonna suurin piirtein saman verran rahaa kesän vaateostoksiin kuin vuosi sitten. Joka viides (20 %) aikoo kuitenkin vähentää panostusta vaatteisiin ja kymmenen prosenttia vastaajista puolestaan kertoo lisäävänsä sitä.
”Marketmuodilla on vahva asema markkinassa ja näemme osuuden kasvavan varmasti lähivuosina. Maailmantilanteesta huolimatta pukeutumisen ostajille tärkeimmät ostokriteerit ovat selvityksemme mukaan palveluiden saavutettavuus ja asioinnin helppous, vaikka totta kai myös hinta-laatu –suhdetta arvostetaan korkealle. Tässä Prisman kaltainen toimija, jossa kaikki on saatavilla saman katon alla, on vahvoilla”, Prisman pukeutumisesta vastaava myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen analysoi.
Myyntipäällikön mukaan hyvä osoitus tästä on kuumana käyvä farkkumyynti.
”Kevät on selkeää farkkubuumia ja silloin farkuissa kysyntä on suurimmillaan. Esimerkiksi kaikesta naisten farkkujen myynnistä 60 prosenttia tapahtuu keväällä, mikä on erittäin merkittävää. Tällä hetkellä farkkumyynti on kasvanut miesten puolella 25 prosenttia verrattuna vuoteen 2021 ja naisilla 42 prosenttia samaan aikaan verrattuna.”
Miesten farkkumyynnissä on huomattu selkeää muutosta kohti väljemmin istuvia farkkuja.
“Miesten farkuissa osuutta kasvattaa edelleen suorat ja regular -farkut, Aiemmin suosittujen slim- ja skinny-mallien kysyntä on laskevaa. Myös materiaaleissa halutaan nyt enemmän aitoja farkun materiaaleja, joissa on hieman mukana elastaania tuomassa käyttömukavuutta. Superjoustavat materiaalit vähenevät kuitenkin slim- ja skinny mallien myötä”, Halme-Räsänen toteaa.
“Naisten farkuissa slim-farkut pitävät pintansa, vaikka farkkujen istuvuudet ovat väljentyneet. Myös vyötärölle nousevia malleja suositaan ja tällä hetkellä nähdään nyt paljon leveitä lahkeita. Tämän myötä myös farkkukangaslaadut ovat hieman ohuempia ja laskeutuvampia. Joustavuus ja mukavuus perinteisissä slim-farkuissa edelleen tärkeää”, myyntipäällikkö jatkaa.
Naisten alusvaatemyynnissä näkyvissä keväinen muutos
Kevään ja kesän tulo näkyy Prismassa myös naisten alusvaatteiden myynnissä. Samalla kun puut puskevat lehtiä, naisten alusvaatteiden väri vaalenee ja kiinnostus muotoileviin alusvaatteisiin lisääntyy.
”Suomalaiset naiset panostavat juhla- ja kesäkauteen muun muassa hankkimalla uusia rintaliivejä sekä ohuita sukkahousuja. Naisten alusvaatteiden osalta on huomattavaa, että muotoilevien alusvaatteiden osuus kasvaa aina juhlasesonkiin ja vaaleat sävyt korostuvat selvästi keväällä. Alusasuja valitaan käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi mekot ovat jokavuotisia hittejä ja ne vaativat erilaisia alusvaatteita. Olemme myös pistäneet merkille, että olkaimettomien rintaliivien sekä huomaamattomien, sileäpintaisten ja saumattomien alusasujen myynti korostuu keväällä. Nämä tulevat tänäkin keväänä olemaan suosittuja”, Halme-Räsänen toteaa.
Sandaalit parhaat kesäkengät – suomalainen mies rakastaa suihkusandaaleja
Tutkimuksen mukaan suomalaisten suosikki kesäjalkinetta valitessa on sandaalit, jonka valitsi parhaaksi 31 prosenttia vastaajista. Toiselle sijalle sijoittuivat tennarit (24 %) ja kolmannelle lenkkarit (19 %).
”Sandaalien suosiota selittää erityisestä niiden monikäyttöisyys ja se, että ne on helppo ja nopea sujauttaa jalkaan. Tilastoja tarkemmin katsoessa voidaan sanoa, että suomalaiset miehet suorastaan rakastavat suihkusandaaleja, sillä niitä myydään selkeästi muita enemmän. Esimerkiksi viime vuoden huhti-kesäkuussa peräti 40 prosenttia kaikista myydyistä miesten sandaaleista oli suihkusandaaleja. Naisilla vastaava lukema oli 26 prosenttia. Lapsilla suihkusandaalien rinnalle kirivät myös pistokassandaalit”, Prisman jalkineista vastaava myyntipäällikkö Anu Keskinen toteaa.
Keskinen ennustaa, että tänä vuonna tullaan näkemään myös toisenlainen hittikenkä.
”Paljasjalkakengät ovat erityisesti naisten ja lasten kenkämyynnissä nousseet selkeäksi trendiksi ja olemme tästä johtuen kasvattaneet niiden valikoimaa Prismassa merkittävästi tälle keväälle. Paljasjalkakenkien hittimerkkeinä jatkavat Froddo ja Affenzahn, mutta myös Reima on laajentanut valikoimaansa ensimmäistä kertaa paljasjalkakenkiin. Reiman Astelu-paljasjalkakenkä on otettu ilolla vastaan asiakkaiden keskuudessa.”
*Tutkimus toteutettiin Prisman asiakasomistajille ja tutkimukseen vastasi 2790 eri ikäistä (18–75) suomalaista maanlaajuisesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jonna Halme-Räsänen
Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö
jonna.halme-rasanen@sok.fi
Anu Keskinen
Prisman jalkineista ja laukuista vastaava myyntipäällikkö
anu.keskinen@sok.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme