Näin onnistut hyvän vuokrausilmoituksen tekemisessä

Hyvä viestintä vuokrasuhteessa alkaa jo vuokrausilmoituksen laatimisesta. Onnistunut ilmoitus tekee asunnosta houkuttelevamman ja herättää kiinnostusta vuokralaisehdokkaissa.

”Hyvään vuokratapaan kuuluu selkeä ilmoitus, jossa kerrotaan asunnon ominaisuuksista ja vuokrasuhteen keskeisistä ehdoista. Onnistunut vuokrasuhde alkaa hyvästä ilmoituksesta”, alleviivaa Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes.

Hyvässä vuokrausilmoituksessa on otettu huomioon ainakin seuraavat asiat:

1. Tiedot vuokrattavasta asunnosta

Kerro olennaiset tiedot asunnon sijainnista, pinta-alasta, huoneluvusta ja asunnon kunnosta. Ilmoituksessa kannattaa tuoda ilmi myös asunnon houkuttelevuutta parantavat seikat kuten parveke, sauna, autopaikka ja mahdolliset varastotilat. Vuokralaisehdokkaita kiinnostavat myös perustiedot taloyhtiöstä ja lähialueen palveluista. Jos taloyhtiöön on tulossa remontteja lähiaikoina, niistäkin kannattaa kertoa.

2. Hyvät kuvat ja pohjapiirros

Hyvälaatuiset valokuvat lisäävät vuokrausilmoituksen houkuttelevuutta ja antavat käsityksen asunnon yleisilmeestä ja pintamateriaaleista. Valokuvia olisi hyvä olla asuintalosta sen ulkopuolelta sekä jokaisesta asuinhuoneesta ja kylpyhuoneesta. Vuokrausilmoituksessa kannattaa olla myös asunnon pohjapiirros, joka auttaa hahmottamaan tilojen sijoittumista ja kokoa.

3. Vuokran ja erilliskorvauksien määrä

Kerro ilmoituksessa selkeästi vuokran ja sen lisäksi perittävien erilliskorvauksien määrä. Erilliskorvauksia ovat mm. vesi- ja autopaikkamaksu. Hyvässä ilmoituksessa on mainittu myös vuokrasuhteessa vaadittavan vakuuden määrä.

4. Mahdolliset erityisehdot

Hyvän vuokratavan mukaan vuokrasuhdetta koskevat erityisehdot tuodaan esille jo vuokrausilmoituksessa. Tällaisia ovat esimerkiksi sopimuksen määräaikaisuus, mahdollinen tupakointikielto ja asunnon vapautumisajankohta. Syrjivät tai hyvän vuokratavan vastaiset ehdot eivät kuulu vuokrausilmoitukseen tai vuokrasuhteisiin ylipäätään.

5. Yhteystiedot

Hyvässä vuokrausilmoituksessa on vuokranantajan yhteystiedot ja maininta siitä, millä tavalla häneen voi olla yhteydessä. Vuokranantajan kannattaa myös pitää huoli siitä, että hän on ilmoituksen julkaisemisen jälkeen tavoitettavissa. Suomen Vuokranantajien jäsenet voivat käyttää Oikotiellä ja Vuokraovessa julkaisemissaan ilmoituksissa ”Suomen Vuokranantajien jäsen"-logoa.

”Hyvä vuokranantaja löytää hyvän vuokralaisen, ja ilmoitus on ensimmäinen kontakti vuokralaisen ja vuokranantajan välillä. Siksi hyvin laadittu vuokrausilmoitus on tie toimivaan vuokrasuhteeseen", Hughes painottaa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Kotimajoitukseen kaivataan kieltojen sijaan pelisääntöjä30.5.2018 16:00Tiedote

Airbnb ja muu lyhytaikainen vuokraustoiminta on kasvattanut suosiotaan viime aikoina myös Suomessa. Helsingissä jo viidennes majoituspaikoista tarjotaan Airbnb:n kautta. Osa taloyhtiöistä ja majoitusalan toimijoista on esittänyt huolensa Airbnb-toiminnan aiheuttamista häiriöistä ja muista lieveilmiöistä sekä kilpailuneutraliteetista Ala ei kuitenkaan kaipaa kieltoja ja rajoituksia vaan reiluja ja yhdenmukaisia pelisääntöjä.

Kutsu medialle: Airbnb meidän talossa – uhka vai mahdollisuus?28.5.2018 08:23Kutsu

Kotimajoitus ja muu asunnon lyhytaikainen vuokraus ovat taas kesän tullen kuumia puheenaiheita. Mitä laki sanoo asiasta, ja millaisia ohjeita viranomaisilta kaivattaisiin? Yksi suurimmista haasteista liittyy rajanvetoon vuokraustoiminnan ja majoitustoiminnan välillä. Toisena huolenaiheena on mm. henkilölukuun perustuvien vesimaksujen määräytyminen taloyhtiöissä, joissa majoitustoimintaa harjoitetaan.

Vuokranantaja on arvokas taloyhtiölle11.4.2018 13:47Tiedote

Yksityinen vuokranantaja on asuntosijoittaja, jolle on usein kertynyt kokemusta monista taloyhtiöistä. Tämän kokemuksen ja vertailutiedon hyödyntäminen taloyhtiön hallituksessa on kaikkien etu, joka toteutuu vielä liian harvoin. Vain joka viides yksityinen vuokranantaja on hallitusaktiivi. Vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: pidetään taloyhtiön talous tasapainossa ja huolehditaan kiinteistön kunnossapidosta ja viihtyvyydestä.