Näin onnistut hyvän vuokrausilmoituksen tekemisessä

Hyvä viestintä vuokrasuhteessa alkaa jo vuokrausilmoituksen laatimisesta. Onnistunut ilmoitus tekee asunnosta houkuttelevamman ja herättää kiinnostusta vuokralaisehdokkaissa.

”Hyvään vuokratapaan kuuluu selkeä ilmoitus, jossa kerrotaan asunnon ominaisuuksista ja vuokrasuhteen keskeisistä ehdoista. Onnistunut vuokrasuhde alkaa hyvästä ilmoituksesta”, alleviivaa Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes.

Hyvässä vuokrausilmoituksessa on otettu huomioon ainakin seuraavat asiat:

1. Tiedot vuokrattavasta asunnosta

Kerro olennaiset tiedot asunnon sijainnista, pinta-alasta, huoneluvusta ja asunnon kunnosta. Ilmoituksessa kannattaa tuoda ilmi myös asunnon houkuttelevuutta parantavat seikat kuten parveke, sauna, autopaikka ja mahdolliset varastotilat. Vuokralaisehdokkaita kiinnostavat myös perustiedot taloyhtiöstä ja lähialueen palveluista. Jos taloyhtiöön on tulossa remontteja lähiaikoina, niistäkin kannattaa kertoa.

2. Hyvät kuvat ja pohjapiirros

Hyvälaatuiset valokuvat lisäävät vuokrausilmoituksen houkuttelevuutta ja antavat käsityksen asunnon yleisilmeestä ja pintamateriaaleista. Valokuvia olisi hyvä olla asuintalosta sen ulkopuolelta sekä jokaisesta asuinhuoneesta ja kylpyhuoneesta. Vuokrausilmoituksessa kannattaa olla myös asunnon pohjapiirros, joka auttaa hahmottamaan tilojen sijoittumista ja kokoa.

3. Vuokran ja erilliskorvauksien määrä

Kerro ilmoituksessa selkeästi vuokran ja sen lisäksi perittävien erilliskorvauksien määrä. Erilliskorvauksia ovat mm. vesi- ja autopaikkamaksu. Hyvässä ilmoituksessa on mainittu myös vuokrasuhteessa vaadittavan vakuuden määrä.

4. Mahdolliset erityisehdot

Hyvän vuokratavan mukaan vuokrasuhdetta koskevat erityisehdot tuodaan esille jo vuokrausilmoituksessa. Tällaisia ovat esimerkiksi sopimuksen määräaikaisuus, mahdollinen tupakointikielto ja asunnon vapautumisajankohta. Syrjivät tai hyvän vuokratavan vastaiset ehdot eivät kuulu vuokrausilmoitukseen tai vuokrasuhteisiin ylipäätään.

5. Yhteystiedot

Hyvässä vuokrausilmoituksessa on vuokranantajan yhteystiedot ja maininta siitä, millä tavalla häneen voi olla yhteydessä. Vuokranantajan kannattaa myös pitää huoli siitä, että hän on ilmoituksen julkaisemisen jälkeen tavoitettavissa. Suomen Vuokranantajien jäsenet voivat käyttää Oikotiellä ja Vuokraovessa julkaisemissaan ilmoituksissa ”Suomen Vuokranantajien jäsen"-logoa.

”Hyvä vuokranantaja löytää hyvän vuokralaisen, ja ilmoitus on ensimmäinen kontakti vuokralaisen ja vuokranantajan välillä. Siksi hyvin laadittu vuokrausilmoitus on tie toimivaan vuokrasuhteeseen", Hughes painottaa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.

Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä14.7.2018 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.

Kotimajoitukseen kaivataan kieltojen sijaan pelisääntöjä30.5.2018 16:00Tiedote

Airbnb ja muu lyhytaikainen vuokraustoiminta on kasvattanut suosiotaan viime aikoina myös Suomessa. Helsingissä jo viidennes majoituspaikoista tarjotaan Airbnb:n kautta. Osa taloyhtiöistä ja majoitusalan toimijoista on esittänyt huolensa Airbnb-toiminnan aiheuttamista häiriöistä ja muista lieveilmiöistä sekä kilpailuneutraliteetista Ala ei kuitenkaan kaipaa kieltoja ja rajoituksia vaan reiluja ja yhdenmukaisia pelisääntöjä.

Kutsu medialle: Airbnb meidän talossa – uhka vai mahdollisuus?28.5.2018 08:23Kutsu

Kotimajoitus ja muu asunnon lyhytaikainen vuokraus ovat taas kesän tullen kuumia puheenaiheita. Mitä laki sanoo asiasta, ja millaisia ohjeita viranomaisilta kaivattaisiin? Yksi suurimmista haasteista liittyy rajanvetoon vuokraustoiminnan ja majoitustoiminnan välillä. Toisena huolenaiheena on mm. henkilölukuun perustuvien vesimaksujen määräytyminen taloyhtiöissä, joissa majoitustoimintaa harjoitetaan.