Suomen YrittäjätSuomen Yrittäjät

Näin yritykset ja kunnat voivat selviytyä koronakriisistä yhdessä – Kuntaliitolta ja yrittäjäjärjestöltä yhteiset suositukset

Suomen Yrittäjät ja Kuntaliitto laativat yhteiset suositukset yrityksille ja kunnille koronakriisin ajaksi. Tavoite on turvata yritysten toimintaedellytykset, alueiden työpaikat ja kuntien elinvoima.

Suositukset käsittelevät erityisesti sosiaali- ja terveydenhoitopalveluita, julkisten hankintojen toteuttamista, joustomahdollisuuksia vuokrasaatavissa sekä yrittäjien ja kuntajohdon vuoropuhelun käynnistämistä.

- Yrittäjät ja kunnat elävät normioloissa vahvassa yhteydessä ja vuoropuhelussa. Nyt kriisissä tämä yhteys on entistä tärkeämpi. Ja tämä yhteys toimii hienosti kaikilla tasoilla, nyt tarvitaankin julkisen ja yksityisen yhteistyötä enemmän kuin koskaan, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala toteaa.

- Olemme jo aiemmin kehottaneet kunnan johdon ja yrittäjäyhdistyksen aloittamaan matalan kynnyksen vuoropuhelu yritysten toimintaedellytysten ja kunnan elinvoiman turvaamiseksi, Kujala sanoo.

- Nyt on tärkeää, että kukaan yrittäjä ei jää ongelmien kanssa yksin ja että kunta ja yrittäjäyhdistys hakevat yhdessä ratkaisuja yritysten selviämiseen. Olemme Kuntaliitossa mukana tukemassa kuntia ja yrityksiä tässä äärimmäisen haastavassa tilanteessa, Kuntaliiton Alueet ja yhdyskunnat -yksikön johtaja Jarkko Huovinen sanoo.

- Nyt menemme tarkempiin keinoihin. Esimerkiksi suosittelemme yhdessä, että voimassa olevien hankintasopimusten osalta toimittajien ja kuntien kannattaa yhteistyössä neuvotellen etsiä sopimusehtojen ja sopimusten kohtuullisuuteen tähtääviä ratkaisuja, Kujala sanoo.

- Poikkeusoloissa on tärkeää pyrkiä minimoimaan niin kunnalle kuin toimittajalle aiheutuva vahinko. Jotta selvittäisiin mahdollisimman vähäisellä vahingolla, on erityisen tärkeää miettiä myös hankintojen vaikutusta paikalliseen elinvoimaan ja tilanteeseen akuutin kriisin jälkeen, Huovinen sanoo.

Lisätietoja Suomen Yrittäjissä:

Anssi Kujala, varatoimitusjohtaja, 0400 567 925, anssi.kujala(at)yrittajat.fi
Satu Grekin, elinkeino- ja kilpailupolitiikan päällikkö, 050 550 3488, satu.grekin(at)yrittajat.fi
Janika Tikkala, elinkeinopolitiikan asiantuntija 046-9234386, janika.tikkala(at)yrittajat.fi

Lisätietoja Kuntaliitossa:
Jarkko Huovinen, Alueet ja yhdyskunnat -yksikön johtaja, 040 531 6655, jarkko.huovinen(at)kuntaliitto.fi
Katariina Huikko, johtava lakimies, 050 566 4327, katariina.huikko(at)kuntaliitto.fi

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjän oikeutta työttömyysturvaan laajennetaan - auttaa turvaamaan yrittäjien toimeentuloa ja pelastamaan yrityksiä2.4.2020 14:48:30 EESTTiedote

Hallitus esittää, että yrittäjä voisi saada työttömyysturvaa ilman, että lopettaa yrityksensä. - Tämä on erittäin tarpeellinen esitys. Monen yrittäjän taloustilanne on vaikeutunut dramaattisesti koronan vuoksi. Annamme hallitukselle tunnustuksen siitä, että se laati nopeasti hyvän esityksen, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.