Naisten ja tyttöjen oikeudet on turvattava Afganistanissa

Äärijärjestö Taliban on noussut valtaan Afganistanissa. Tilanne on erittäin epävarma ja vaarallinen erityisesti Afganistanissa naisille ja tytöille sekä vähemmistöön kuuluville ihmisille. Heidän asemansa on heikentynyt entisestään. Olemme huolissamme Afganistanin ihmisoikeustilanteesta, siviilien oikeudet sekä turvallisuus on taattava.

Suomi on tehnyt paljon työtä tasa-arvon ja ihmisoikeuksien eteen ja tätä työtä tulee jatkaa. Tasa-arvo ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys. Kansainvälisen yhteisön tulee toimia yhdessä, ihmisoikeusjärjestöjen pääsy maahan on turvattava eikä naisia tule jättää yhteiskunnan ulkopuolelle”, kommentoi Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

Demarinaiset ovat mukana Naisjärjestöjen Keskusliiton laatimassa yhteiskannanotossa 18.8. ”Suomella on vastuu tukea Afganistanin naisten oikeuksien puolustajia”.

Demarinaiset: Tyttöjen hyvinvointiin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota20.9.2021 16:17:43 EEST | Tiedote

Viime perjantaina julkaistun THL:n kouluterveyskyselyn mukaan nuorten ja etenkin tyttöjen hyvinvointi on heikentynyt huomattavasti kuluneen kahden vuoden aikana. Kysely teetettiin peruskoulun yläluokilla ja toisen asteen opinnoissa opiskeleville nuorille kevään 2021 aikana. Vastauksista kävi ilmi että 30 prosenttia tytöistä kokee ahdistuneisuutta elämässään, tämä on kymmenen prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2019. Tämän lisäksi joka neljäs tytöistä kokee itsensä melko usein tai jatkuvasti yksinäiseksi.

Demarinaiset: Hoitovelka on maksettava takaisin - budjettiriihessä on löydettävä ratkaisuja sosiaali- ja terveydenhuollon tukemiseen6.9.2021 10:29:36 EEST | Tiedote

Marinin hallitus kokoontuu tällä viikolla budjettiriiheen neuvottelemaan vuoden 2022 budjetista. On keskeistä, että sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit turvataan, jotta koronan aiheuttama hoitovelka pystytään maksamaan takaisin. Hyvinvointivaltion on turvattava ihmisille hoitoon pääsy ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut poikkeusajasta huolimatta.

Translain uudistuksessa ei tule unohtaa nuoria17.5.2021 10:26:10 EEST | Tiedote

Kouluterveyskyselyssä on selvitetty nuorten sukupuolen kokemuksia, ja ne kertovat huolestuttavia tuloksia trans- ja muunsukupuolisten nuorten pahoinvoinnista. Transnuoret voivat psyykkisesti heikommin kuin enemmistöön kuuluvat. He ovat myös yksi haavoittuvimmista ryhmistä, johon kohdistuu vihamielistä suhtautumista. Sukupuolen vahvistaminen tukee nuorten hyvinvointia, se helpottaa transnuorten elämää ja vähentää syrjintää.

Neuvolapalvelut ovat keskeisiä perhepalveluita15.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Marinin hallituksen esitys perhevapaauudistuksesta on askel kohti tasa-arvoista vanhemmuutta ja se edistää huomattavasti erilaisten perheiden yhdenvertaisuutta. Uudistuksessa on otettu aiempaa paremmin huomioon myös isien asema ja isän mahdollisuus hoitaa lasta kotona. Tämä vahvistaa myös lapsen etua. On myös kiitettävää, miten uudistuksessa on nostettu esille perheiden monimuotoisuus, sekä erilaiset vanhemmaksi tulemisen muodot.

Kuntavaalien merkitys koronapandemian aikana25.4.2021 15:34:47 EEST | Tiedote

Tulevat kuntavaalit määrittelevät osaltaan maamme kunnallisen päätöksenteon yleiskuvaa seuraavan valtuustokauden eli neljän vuoden ajalle. Isot ja merkittävät kunnalliset ratkaisut erilaisine palveluverkkopäätöksineen vaikuttavat kuntalaisten palvelutasoon valtuustokausien ylikin. Yleensä lakkautetut palvelut ovat menetettyjä palveluita, joiden takaisinsaaminen on huomattavasti vaikeampi prosessi kuin palveluiden supistaminen tai kokonaan poistaminen.

Nyt on aika vahvistaa kestävää kasvua ja turvata sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit20.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Marinin hallitus kokoontuu huhtikuun 21.–22.päivä hallituskauden puoliväliriiheen, jossa linjataan hallituksen loppukauden keskeisiä talouspoliittisia päätöksiä. Koronaviruspandemia on vaikuttanut ennennäkemättömällä tavalla yhteiskuntaamme ja sen vaikutukset ovat moninaisia. Siksi on tärkeää, että pandemian jälkihoito toteutetaan huolellisesti ja inhimillisyys edellä. Jälleenrakennus vaatii vahvoja investointeja ja tukea julkiselle sektorille.