POP Pankkikeskus osk

Naisten työllisyystilanne on niiannut miehiä syvempään; kulutus kohdentuu koteihin ja tavaroihin

Jaa

POP Pankin Kansalaissuhdannebarometrin ennakkoinfosta selviää, että naistyöllisten määrä laski koronan seurauksena miehiä enemmän. Vaikka työllisyys on yleisesti noussut verrattain hyvin keväästä, on naisten työllisyys palautunut huomattavasti miehiä hitaammin. Naisten työllistymistä painaa erityisesti palvelualojen heikko tilanne, sillä suomalainen kulutusrakenne on muuttumassa palveluiden kustannuksella tavarapainotteiseksi.

Naisten ja miesten työllisyyden kehittyminen vuosina 2018-2020
Naisten ja miesten työllisyyden kehittyminen vuosina 2018-2020

Suomen työttömyysaste on pysytellyt hieman yli POP Pankin ennustamassa 8 prosentissa. Viime vuoteen verrattuna työttömyysaste on noussut kolmannella neljänneksellä lähes kaikissa maakunnissa lukuun ottamatta Kainuuta, Pohjois-Savoa ja Keski-Pohjanmaata.

Kainuussa työttömyysaste on jopa laskenut useamman prosenttiyksikön viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Eniten työttömyys on noussut Pohjois-Karjalassa.

Keväällä työllisyys laski kausitasoitettuna viime vuodesta noin kolme prosenttia. Tuolloin naisten työllisyyden lasku oli hieman suurempi kuin miesten, mutta ero oli edelleen suhteellisen pieni. Kesällä ja syksyllä miesten työllisyyden palautuminen nopeutui ja lokakuussa miesten työllisyys oli enää 0,6 prosenttia viimevuotista alemmalla tasolla. Naisten työllisyys sen sijaan oli edelleen 2,5 prosenttia alempana.

Liikevaihtovertailussa miespainotteiset toimialat, kuten rakentaminen ja teollisuus, ovat kärsineet vähiten koronan vaikutuksista. Naisia työllistävien alojen elpymistä painaa edelleen ensimmäisen ja nyt toisen aallon mukanaan tuomat rajoitteet.

–  Naisten työllisyyden hidas kehittyminen on huolestuttavaa, mutta ei yllättävää, kun katsoo kulutusrakenteen muutosta. Naisten työllisyyden kannalta on ratkaisevaa, koska koronarajoitusten suitsemia palveluita uskalletaan ja voidaan taas kuluttaa. Tilanne on hyvä tunnistaa ja naisten mahdollisesta velkaantumisen ehkäisemisestä, ammattitaidosta ja työkyvystä on tärkeä huolehtia erilaisin keinoin, toteaa POP Pankin johtaja Timo Hulkko.


Tulot laskussa, kulutus nousussa

Tulonmenetykset ovat kohdistuneet yleisellä tasolla lomautettujen ja työttömien lisäksi moniin yrittäjiin. Julkiset tuet ovat paikanneet palkkatulojen menetyksiä ja pitäneet yllä kotitalouksien ostovoimaa. Jo aiemmin sovitut palkankorotukset ajoittuvat pääosin ensi vuoteen. Kuluttajat ovat reagoineet yleiseen tilanteeseen lisäämällä säästämistään.

Koronaepidemia on vähentänyt kulutusta yleisessä tarkastelussa merkittävästi vuoden aikana, vaikkakin kulutus on piristynyt loppuvuotta kohden. Muun muassa liikenteen, matkailun, kulttuurin ja muiden palvelujen kulutus on vähentynyt.

Sen sijaan välttämättömyyksiin, kuten asumiseen ja elintarvikkeiden kulutukseen koronakriisillä ei ole ollut laskevaa vaikutusta. Vuoden kolmannella neljänneksellä kestokulutustavaroiden, eli esimerkiksi autojen ja huonekalujen, kulutus kasvoi viime vuodesta lähes kuusi prosenttia.

-  Kuluttajahinnat jopa laskivat keväällä öljyn hinnan romahdettua. Hintojen nousu on kuitenkin hiipunut lähes kaikissa tuoteryhmissä, koska kulutus on ollut heikkoa. Poikkeuksena on ollut ruuan hinta, joka on tänä vuonna noussut selvästi yleistä inflaatiota nopeammin, vaikkakin Suomessa nousu on muihin euromaihin nähden ollut maltillista. Asuntokauppa kävi kohtuullisen vilkkaasti. Tämä selittyy osittain sillä, että suomalaisten kiinnostus sijoittamiseen ja säästämiseen on ollut historiallisen korkealla ja ainakaan vielä korkojen nousua ei ole näköpiirissä. Nykyisiin koteihin satsaaminen näkyy kulutuksessa ja trendi jatkunee arviomme mukaan lähitulevaisuudessa, summaa Hulkko.

POP Pankki julkaisee vuoden toisen Kansalaissuhdannebarometrinsä 28.12.2020. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

Timo Hulkko, johtaja, POP Pankki, puh. 0500 894 008, timo.hulkko@poppankki.fi

Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankki,
puh. 050 572 9679, maija.hyotylainen@poppankki.fi

Kuvat

Naisten ja miesten työllisyyden kehittyminen vuosina 2018-2020
Naisten ja miesten työllisyyden kehittyminen vuosina 2018-2020
Lataa
Toimialojen liikevaihdon kehitys vuonna 2020
Toimialojen liikevaihdon kehitys vuonna 2020
Lataa
Kotitalouksien käytettävissä olevat tulot ja kulutus
Kotitalouksien käytettävissä olevat tulot ja kulutus
Lataa
Johtaja Timo Hulkko kommentoi pankkibarometrin huomioita
Johtaja Timo Hulkko kommentoi pankkibarometrin huomioita
Lataa

Tietoja julkaisijasta

POP Pankkikeskus osk
Hevosenkenkä 3
02600 Espoo

POP Pankki on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 21 POP Pankkia, verkossa toimiva vahinkovakuutusyhtiö Suomen Vahinkovakuutus Oy (POP Vakuutus), POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus 2020 -tutkimuksen mukaan Suomen ja Pohjoismaiden tyytyväisimmät asiakkaat. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk

POP Pankin nimissä on lähetetty kalasteluviestejä, viestin linkkiä ei pidä aukaista3.3.2021 12:32:29 EET | Tiedote

POP Pankin nimissä on lähetetty sähköposteja, joissa kehotetaan siirtymään verkkopankkiin viestissä olevan linkin kautta. POP Pankki muistuttaa, että verkkopankkiin tulee aina turvallisuussyistä kirjautua pankin omilta sivuilta. Viesteissä ollutta linkkiä ei pidä aukaista. Kaikista POP Pankin tietoon tulleista viesteistä ja kalasteluverkkosivuista on lähetetty sulkemisilmoitukset.

POP Pankki -ryhmä onnistui uuden kasvustrategiansa aloituksessa koronasta huolimatta15.2.2021 09:00:00 EET | Tiedote

POP Pankki -ryhmän tase ylitti 5 miljardin euron rajan. Ryhmän luottokanta kasvoi vuoden aikana 6,4 prosenttia 3,9 miljardiin euroon. Asiakkaiden muuttunut ostokäyttäytyminen ja lisääntynyt säästäminen kasvatti ryhmän talletusten määrää 9,1 prosenttia 4,1 miljardiin euroon. Yhteenliittymän vakavaraisuus säilyi vahvana CET1-vakavaraisuus ollessa tilikauden päättyessä 19,9 prosenttia.

POP Pankin ennuste: taloudella on aineksia toipumiseen, osalla toimialoja voidaan nähdä nopeitakin muutoksia28.12.2020 08:30:00 EET | Tiedote

Suomen talous pääsee ensi vuonna tämänvuotisia käynnistysyrityksiä parempaan kasvuun. Elvytystoimien purevuus, koronarokotteen saatavuus, Suomen viennin elpyminen sekä kulutuspaineiden purkautuminen vaikuttavat viriämisen tahtiin. Osalla toimialoista, kuten matkailussa, voidaan nähdä nopeitakin muutosliikkeitä. Valtioiden nopea velkaantuminen lisää edelleen riskiä epävakaasta talouskehityksestä.

Ruoka eriarvoistaa suomalaislapsia – POP Pankki ohjaa joulumuistamisensa Venner-ruokalahjoitukseen perheille27.11.2020 08:30:00 EET | Tiedote

Vähävaraisten perheiden ruoka-apupyynnöt ovat kasvaneet syksyä kohti. Tämä näkyy perheiden ravitsemuksen puolesta kampanjoivan Vennerin sekä järjestöjen yhteydenotoissa. Sekä koulujen että omaehtoiset koronakaranteenit ovat vaikuttaneet kotiaterioinnin lisääntymiseen ja tämä vuosi on haastanut perheitä monella tavalla. Riittävyyden ohella ruoan terveellisyys ja monipuolisuus huolestuttaa perheitä. POP Pankki lahjoittaa TekojenTiistaina 1.12.2020 suomalaisperheille yli 2300 terveellsitä ruoka-annosta mahdollistavaa Venner-laatikkoa.

Tutkimus: Hieman yli puolet suomalaisista ei aio muuttaa joulusuunnitelmiaan koronan vuoksi25.11.2020 08:15:00 EET | Tiedote

65 prosenttia suomalaisista ei usko koronan vaikuttavan jouluviettosuunnitelmiinsa lainkaan. Alueellisesti eniten joulusuunnitelmiaan muuttaneita on pääkaupunkiseudulla, vähiten Pohjanmaalla. Tuloerot vaikuttavat jossain määrin siihen koska lahjat hankitaan, sen sijaan Black Fridayn kaltaisilla kampanjoilla ei ole yleisesti suoraa vaikutusta jouluostoksiin, joskin ikä- ja alue-eroja löytyy. POP Pankki ja IROResearch selvittivät koronan vaikutuksia suomalaisten tämän vuoden joulusuunnitelmiin ja lahjahankintoihin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme