Naisten työllisyystilanne on niiannut miehiä syvempään; kulutus kohdentuu koteihin ja tavaroihin
POP Pankin Kansalaissuhdannebarometrin ennakkoinfosta selviää, että naistyöllisten määrä laski koronan seurauksena miehiä enemmän. Vaikka työllisyys on yleisesti noussut verrattain hyvin keväästä, on naisten työllisyys palautunut huomattavasti miehiä hitaammin. Naisten työllistymistä painaa erityisesti palvelualojen heikko tilanne, sillä suomalainen kulutusrakenne on muuttumassa palveluiden kustannuksella tavarapainotteiseksi.

Suomen työttömyysaste on pysytellyt hieman yli POP Pankin ennustamassa 8 prosentissa. Viime vuoteen verrattuna työttömyysaste on noussut kolmannella neljänneksellä lähes kaikissa maakunnissa lukuun ottamatta Kainuuta, Pohjois-Savoa ja Keski-Pohjanmaata.
Kainuussa työttömyysaste on jopa laskenut useamman prosenttiyksikön viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Eniten työttömyys on noussut Pohjois-Karjalassa.
Keväällä työllisyys laski kausitasoitettuna viime vuodesta noin kolme prosenttia. Tuolloin naisten työllisyyden lasku oli hieman suurempi kuin miesten, mutta ero oli edelleen suhteellisen pieni. Kesällä ja syksyllä miesten työllisyyden palautuminen nopeutui ja lokakuussa miesten työllisyys oli enää 0,6 prosenttia viimevuotista alemmalla tasolla. Naisten työllisyys sen sijaan oli edelleen 2,5 prosenttia alempana.
Liikevaihtovertailussa miespainotteiset toimialat, kuten rakentaminen ja teollisuus, ovat kärsineet vähiten koronan vaikutuksista. Naisia työllistävien alojen elpymistä painaa edelleen ensimmäisen ja nyt toisen aallon mukanaan tuomat rajoitteet.
– Naisten työllisyyden hidas kehittyminen on huolestuttavaa, mutta ei yllättävää, kun katsoo kulutusrakenteen muutosta. Naisten työllisyyden kannalta on ratkaisevaa, koska koronarajoitusten suitsemia palveluita uskalletaan ja voidaan taas kuluttaa. Tilanne on hyvä tunnistaa ja naisten mahdollisesta velkaantumisen ehkäisemisestä, ammattitaidosta ja työkyvystä on tärkeä huolehtia erilaisin keinoin, toteaa POP Pankin johtaja Timo Hulkko.
Tulot laskussa, kulutus nousussa
Tulonmenetykset ovat kohdistuneet yleisellä tasolla lomautettujen ja työttömien lisäksi moniin yrittäjiin. Julkiset tuet ovat paikanneet palkkatulojen menetyksiä ja pitäneet yllä kotitalouksien ostovoimaa. Jo aiemmin sovitut palkankorotukset ajoittuvat pääosin ensi vuoteen. Kuluttajat ovat reagoineet yleiseen tilanteeseen lisäämällä säästämistään.
Koronaepidemia on vähentänyt kulutusta yleisessä tarkastelussa merkittävästi vuoden aikana, vaikkakin kulutus on piristynyt loppuvuotta kohden. Muun muassa liikenteen, matkailun, kulttuurin ja muiden palvelujen kulutus on vähentynyt.
Sen sijaan välttämättömyyksiin, kuten asumiseen ja elintarvikkeiden kulutukseen koronakriisillä ei ole ollut laskevaa vaikutusta. Vuoden kolmannella neljänneksellä kestokulutustavaroiden, eli esimerkiksi autojen ja huonekalujen, kulutus kasvoi viime vuodesta lähes kuusi prosenttia.
- Kuluttajahinnat jopa laskivat keväällä öljyn hinnan romahdettua. Hintojen nousu on kuitenkin hiipunut lähes kaikissa tuoteryhmissä, koska kulutus on ollut heikkoa. Poikkeuksena on ollut ruuan hinta, joka on tänä vuonna noussut selvästi yleistä inflaatiota nopeammin, vaikkakin Suomessa nousu on muihin euromaihin nähden ollut maltillista. Asuntokauppa kävi kohtuullisen vilkkaasti. Tämä selittyy osittain sillä, että suomalaisten kiinnostus sijoittamiseen ja säästämiseen on ollut historiallisen korkealla ja ainakaan vielä korkojen nousua ei ole näköpiirissä. Nykyisiin koteihin satsaaminen näkyy kulutuksessa ja trendi jatkunee arviomme mukaan lähitulevaisuudessa, summaa Hulkko.
POP Pankki julkaisee vuoden toisen Kansalaissuhdannebarometrinsä 28.12.2020.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Timo Hulkko, johtaja, POP Pankki, puh. 0500 894 008, timo.hulkko@poppankki.fi
Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankki,
puh. 050 572 9679, maija.hyotylainen@poppankki.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Hevosenkenkä 3
02600 Espoo
POP Pankki on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 22 POP Pankkia, verkossa toimiva vahinkovakuutusyhtiö POP Vakuutus, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus 2020 -tutkimuksen mukaan Suomen ja Pohjoismaiden tyytyväisimmät asiakkaat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk
POP Pankin ennuste: taloudella on aineksia toipumiseen, osalla toimialoja voidaan nähdä nopeitakin muutoksia28.12.2020 08:30:00 EET | Tiedote
Suomen talous pääsee ensi vuonna tämänvuotisia käynnistysyrityksiä parempaan kasvuun. Elvytystoimien purevuus, koronarokotteen saatavuus, Suomen viennin elpyminen sekä kulutuspaineiden purkautuminen vaikuttavat viriämisen tahtiin. Osalla toimialoista, kuten matkailussa, voidaan nähdä nopeitakin muutosliikkeitä. Valtioiden nopea velkaantuminen lisää edelleen riskiä epävakaasta talouskehityksestä.
Ruoka eriarvoistaa suomalaislapsia – POP Pankki ohjaa joulumuistamisensa Venner-ruokalahjoitukseen perheille27.11.2020 08:30:00 EET | Tiedote
Vähävaraisten perheiden ruoka-apupyynnöt ovat kasvaneet syksyä kohti. Tämä näkyy perheiden ravitsemuksen puolesta kampanjoivan Vennerin sekä järjestöjen yhteydenotoissa. Sekä koulujen että omaehtoiset koronakaranteenit ovat vaikuttaneet kotiaterioinnin lisääntymiseen ja tämä vuosi on haastanut perheitä monella tavalla. Riittävyyden ohella ruoan terveellisyys ja monipuolisuus huolestuttaa perheitä. POP Pankki lahjoittaa TekojenTiistaina 1.12.2020 suomalaisperheille yli 2300 terveellsitä ruoka-annosta mahdollistavaa Venner-laatikkoa.
Tutkimus: Hieman yli puolet suomalaisista ei aio muuttaa joulusuunnitelmiaan koronan vuoksi25.11.2020 08:15:00 EET | Tiedote
65 prosenttia suomalaisista ei usko koronan vaikuttavan jouluviettosuunnitelmiinsa lainkaan. Alueellisesti eniten joulusuunnitelmiaan muuttaneita on pääkaupunkiseudulla, vähiten Pohjanmaalla. Tuloerot vaikuttavat jossain määrin siihen koska lahjat hankitaan, sen sijaan Black Fridayn kaltaisilla kampanjoilla ei ole yleisesti suoraa vaikutusta jouluostoksiin, joskin ikä- ja alue-eroja löytyy. POP Pankki ja IROResearch selvittivät koronan vaikutuksia suomalaisten tämän vuoden joulusuunnitelmiin ja lahjahankintoihin.
POP Pankki Kyrönmaan ja Lapuan yhteensulautuminen lähestyy – käyttökatkoksia pankkipalveluissa18.11.2020 14:32:26 EET | Tiedote
POP Pankki Kyrönmaan ja POP Pankki Lapuan sulautumisesta syntyvä POP Pankki Lakeus aloittaa toimintansa ti 1.12.2020. Pankkien sulautumisen viimeinen vaihe vaikuttaa pankkipalveluihin seuraavasti: Kyrönmaan konttorit ovat kiinni pe 4.12.2020, sulautumisen tekninen vaihe suoritetaan la 5.12.2020.
POP Pankista EIR-välittäjäpankki, päätös vahvistaa ryhmän rahoitusta pk-yrityksille6.11.2020 07:50:00 EET | Tiedote
Kotimaiset pk-yritykset voivat hakea marraskuusta lähtien Euroopan investointirahaston takausta rahoitukselleen POP Pankeista. SME Initiative -riskinjakotakauksen välittäjäpankiksi valittu POP Pankki arvio, että moni suomalaisyrityksistä täyttää takauksen ehdot.
Seinäjoen Voimistelijoille uusi pääyhteistyökumppani POP Pankista8.10.2020 08:30:00 EEST | Tiedote
Kyrönmaan, Kurikan ja Lapuan POP Pankit ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen Seinäjoen Voimistelijat ry:n (SVO) kanssa. Samalla Seinäjoen Voimistelijoiden uuden Kapernaumiin rakennetun voimisteluhallin nimeksi tulee POP Pankki Areena.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme