Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.

Kuva: Pekko Korvuo
"Puolueiden pitää hyvissä ajoin ennen eduskuntavaaleja nimetä ehdokkaansa EU-komissaariksi”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi vaatii. Kuva: Pekko Korvuo

“Olisi oikein, että kansalaisilla olisi mahdollisuus ottaa eduskuntavaaleissa kantaa siihen, kenet haluavat Suomen EU-komissaariksi. EU-komissaarit käyttävät EU:n kehittämisessä merkittävää valtaa ja olisi todella tarpeen käydä keskustelua siitä, millaista politiikkaa kansalaiset haluaisivat Suomen EU-komissaarin tekevän. Puolueiden pitää hyvissä ajoin ennen eduskuntavaaleja nimetä ehdokkaansa EU-komissaariksi”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi vaatii.

SDP:n ehdokkaaksi EU-komissaariksi Näkkäläjärvi ehdottaa kansanedustajaa ja ulkoministerin rauhanvälityksen erityisedustajaa Jutta Urpilaista. Urpilainen on kokenut ja kansainvälisesti verkostoitunut poliitikko, entinen valtiovarainministeri ja entinen SDP:n puheenjohtaja.

“Euroopan komissio saisi Urpilaisesta erinomaisen jäsenen ja Suomi edustajan eurooppalaisen päätöksenteon ytimiin. Urpilainen on osoittanut politiikassa toimiessaan olevansa osaava ja vastuullinen. Euroopan unioni tarvitsee hänen kaltaisiaan todellisia eurooppalaisia etenkin tällaisina aikoina, kun EU:a haastetaan monesta suunnasta. Toivottavasti Urpilainen on kiinnostunut tehtävästä. On aika ryhtyä kehittämään EU:a määrätietoisesti yhtenäisemmäksi ja tiiviimmäksi yhteisöksi”, Näkkäläjärvi päättää.

Kuva: Pekko Korvuo

Demarinuoret: Ulkoministeri Soinin luottamuksesta äänestettävä13.8.2018 14:54Tiedote

Demarinuoret haluaa ulkoministeri Timo Soinin (sin.) luottamuksesta välikysymyksen. Ministerin on nautittava eduskunnan luottamusta ja eduskunta voi mittauttaa ministerin luottamuksen välikysymyksellä, mikäli 20 kansanedustajaa sitä vaatii. Ulkoministeri Soinin toistuvat aborttivastaiset kannanotot ja osallistuminen ulkomailla aborttia vastustavaan mielenosoitukseen ovat selkeästi vastoin Suomen ihmisoikeus- ja ulkopoliittista linjaa.

Demarinuoret tavoittelee 5 nuorta kansanedustajaa ja yhtä nuorta MEPiä vuoden 2019 vaaleissa10.6.2018 14:56Tiedote

Demarinuorten liittokokous on asettanut tavoitteita liittokokouskaudelle 2018-2020. Demarinuorten tavoitteena on saada SDP:n eduskuntaryhmään viisi alle 32-vuotiasta kansanedustajaa ja europarlamenttiin yksi alle 32-vuotias MEP. Mahdollisissa maakuntavaaleissa tavoitteena on, että SDP:n ehdokkaista vähintään kymmenen prosenttia on alle 32-vuotiaita ja nuorten ehdokkaiden keräämän äänimäärän on oltava vähintään kymmenen prosenttia kaikkien SDP:n ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä.

Demarinuoret: Raiskauslainsäädäntö on uudistettava - Demarinuoret tukee Suostumus 2018 -kampanjaa10.6.2018 14:20Tiedote

Demarinuoret vaatii raiskauksen määritelmän muuttamista jokaisen ihmisten itsemääräämisoikeutta kunnioittavaksi. Suomen lainsäädäntö on edelleen puutteellinen itsemääräämisoikeuden toteutumisen näkökulmasta. Raiskaus on tulevaisuudessa määriteltävä suostumuksen puutteen eikä käytetyn väkivallan tai sen uhan kautta. Demarinuoret antaa täyden tukensa 5.6.2018 alkaneelle Suostumus2018-kansalaiskampanjalle.