Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.

Kuva: Pekko Korvuo
"Puolueiden pitää hyvissä ajoin ennen eduskuntavaaleja nimetä ehdokkaansa EU-komissaariksi”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi vaatii. Kuva: Pekko Korvuo

“Olisi oikein, että kansalaisilla olisi mahdollisuus ottaa eduskuntavaaleissa kantaa siihen, kenet haluavat Suomen EU-komissaariksi. EU-komissaarit käyttävät EU:n kehittämisessä merkittävää valtaa ja olisi todella tarpeen käydä keskustelua siitä, millaista politiikkaa kansalaiset haluaisivat Suomen EU-komissaarin tekevän. Puolueiden pitää hyvissä ajoin ennen eduskuntavaaleja nimetä ehdokkaansa EU-komissaariksi”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi vaatii.

SDP:n ehdokkaaksi EU-komissaariksi Näkkäläjärvi ehdottaa kansanedustajaa ja ulkoministerin rauhanvälityksen erityisedustajaa Jutta Urpilaista. Urpilainen on kokenut ja kansainvälisesti verkostoitunut poliitikko, entinen valtiovarainministeri ja entinen SDP:n puheenjohtaja.

“Euroopan komissio saisi Urpilaisesta erinomaisen jäsenen ja Suomi edustajan eurooppalaisen päätöksenteon ytimiin. Urpilainen on osoittanut politiikassa toimiessaan olevansa osaava ja vastuullinen. Euroopan unioni tarvitsee hänen kaltaisiaan todellisia eurooppalaisia etenkin tällaisina aikoina, kun EU:a haastetaan monesta suunnasta. Toivottavasti Urpilainen on kiinnostunut tehtävästä. On aika ryhtyä kehittämään EU:a määrätietoisesti yhtenäisemmäksi ja tiiviimmäksi yhteisöksi”, Näkkäläjärvi päättää.

Kuva: Pekko Korvuo

Euroopan Demarinuorten liittokokous Suomeen keväällä 201925.11.2018 12:36:44Tiedote

Euroopan Demarinuorten valtuusto päätti lauantaina kokouksessaan Itävallassa, että Euroopan Demarinuorten seuraava liittokokous järjestetään Helsingissä. 29.-30.3.2019 Suomeen saapuu yli 250 nuorta sosialidemokraattia lähes 40 eri maasta. Kokous on suurin Suomessa pidettävä kansainvälinen poliittisen nuorisojärjestön tapahtuma 2010-luvulla. “On suuri kunnia saada yli 250 eurooppalaista kollegaa Suomeen keskustelemaan Euroopan tulevaisuudesta juuri eurovaalien alla. Vuosi 2019 on todellinen Eurooppa-politiikan supervuosi, koska eurovaalien lisäksi järjestetään eduskuntavaalit, joissa päätetään Suomen Eurooppa-politiikan suunta ja heinäkuusta 2019 Suomi aloittaa EU-puheenjohtajamaana. Suomella ja SDP:lla on loistava tilaisuus ottaa johtajuus siitä, että Euroopasta tehdään ilmastonmuutoksen torjumisen suurvalta ja voimakas demokratian puolestapuhuja”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi toteaa. “Euroopan suurimpana puoluepoliittisena nuorisojärjestönä olemme aktiivinen osa Eur