Nälkäpäivän lipaskeräys järjestetään riskit minimoiden

Suomen Punaisen Ristin valtakunnallinen Nälkäpäivä-keräys täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Koronaviruksen vuoksi perinteinen lipaskeräys toteutetaan turvallisuus ja hygienia edellä. Paikallisissa keräyksissä huomioidaan alueelliset viranomaisohjeet ja rajoitukset. Nälkäpäivän lipaskeräys on ensi viikolla 24.–26.9.

Kuva: Marjaana Malkamäki

– Tänä vuonna lipaskeräykseen tarvitaan mukaan erityisen paljon uusia vapaaehtoisia, sillä moni konkarikerääjä kuuluu riskiryhmään ja jättää lipaskeräyksen väliin. Nälkäpäivä on oiva tilaisuus kokeilla vapaaehtoisena toimimista ja jo puolituntinen lipaskerääjänä on merkityksellistä, kannustaa Punaisen Ristin pääsihteeri Kristiina Kumpula.

Lipaskerääjät ovat näkyvä osa Nälkäpäivä-kampanjaa ja vuosittain lipaskeräykseen on osallistunut noin 14 000 vapaaehtoista.

– Tänä vuonna lippaiden jakopisteissä kerääjille annetaan kirurgisia suu-nenäsuojaimia ja käsidesiä. Jokainen kerääjä saa myös tarkat ohjeet turvalliseen keräämiseen, sanoo Punaisen Ristin terveyden ja ensiavun asiantuntija Kristiina Myllyrinne.

Poikkeuksellisena aikana avun tarve kasvaa

Nälkäpäivä on Punaisen Ristin tärkein vuosittainen keräys. Nälkäpäivänä kerätään sitomattomia varoja katastrofirahastoon, joka mahdollistaa nopean avustamisen Suomessa ja ulkomailla.

– Juuri nyt apua tarvitaan kipeästi esimerkiksi eteläisessä Afrikassa, missä jopa 45 miljoonaa ihmistä kärsii ruoan puutteesta. Nälkäkriisin taustalla on muuttuva ilmasto ja koronaviruksen aiheuttamat haasteet syventävät kriisiä entisestään. Suomessa varoilla autetaan heikoimmassa asemassa olevia poikkeustilanteissa, kuten koronakriisissä ja äkillisissä, tulipalon kaltaisissa onnettomuuksissa, kertoo Nälkäpäivä-kampanjan koordinaattori Raisa Heinämäki.

Monta tapaa osallistua ja aina saa hyvän mielen

Digikerääjille Punainen Risti tarjoaa tänä vuonna monipuolisia työkaluja.

– Digikerääminen on hyvä vaihtoehto heille, jotka haluavat auttaa helposti kotisohvaltaan. Lahjoitusten kerääminen verkossa ja sosiaalisessa mediassa on helppoa ja aivan yhtä tärkeää kuin perinteinen lipaskeräyskin, Heinämäki painottaa.

Jokaiselle auttajaksi haluavalle löytyy oma tapa osallistua. Lue erilaisista tavoista ja ilmoittaudu lipas- tai digikerääjäksi osoitteessa nälkäpäivä.fi. Netissä keräys on käynnissä syys- ja lokakuun aikana.

Terveyden ja ensiavun asiantuntija Kristiina Myllyrinne, p.040 543 7672, kristiina.myllyrinne@punainenristi.fi

Nälkäpäivä-kampanjan koordinaattori Raisa Heinämäki, p. 040 637 3379, raisa.heinamaki@punainenristi.fi

Viestinnän asiantuntija Mari Mäkinen, p. 040 664 7779, mari.makinen@punainenristi.fi

Kuva: Marjaana Malkamäki

Röda Korset öppnar en coronavårdcentral i Jemen21.9.2020 09:46:40 EESTTiedote

Internationella rödakorskommittén (ICRC), Finlands Röda Kors och Norges Röda Kors har den 20 september i samarbete med Röda Halvmånen i Jemen öppnat en coronavårdcentral som erbjuder avgiftsfri vård i staden Aden i Jemen. Med hjälp av centralen bereder man sig för en eventuell andra coronavåg i landet. I Jemen pågår världens allvarligaste humanitära kris och endast under hälften av landets hälsovårdstjänster är i funktion.

Punainen Risti avaa koronahoitokeskuksen Jemeniin 21.9.2020 09:46:39 EESTTiedote

Punaisen Ristin kansainvälinen komitea (ICRC), Suomen Punainen Risti ja Norjan Punainen Risti on avannut yhteistyössä Jemenin Punaisen Puolikuun kanssa maksutonta hoitoa tarjoavan koronahoitokeskuksen Jemeniin, Adenin kaupunkiin, 20. syyskuuta. Keskuksen avulla varaudutaan mahdolliseen toiseen korona-aaltoon maassa. Jemenissä on käynnissä maailman vakavin humanitaarinen kriisi ja vain alle puolet maan terveyspalveluista on toiminnassa.