Nämä asiat ratkaisevat työnhaussa – asiantuntija listaa 3 tapaa erottua hakijoiden joukosta

Työnantajat etsivät työnhakijassa erityisesti motivaatiota työtehtävää kohtaan, kertoo Duunitorin tuore tutkimus. Rekrytoinnin asiantuntija kertoo, miten työnhakija voi osoittaa motivaationsa työnhaussa.
Duunitorin rekrytoinnin asiantuntija Lotta Viljamaa kertoo, miten työnhakija voi osoittaa motivaationsa työnhaussa. Kuva: Niko Raappana / Duunitori

Motivaatio on jälleen tärkein tekijä työnhaussa, selviää tuoreesta Kansallisessa rekrytointitutkimuksesta 2023.

Tulos ei tule suurena yllätyksenä, sillä rekrytoinnin ammattilaiset ovat nimenneet motivaation ylivoimaisesti tärkeimmäksi tekijäksi rekrytoinnin kannalta jo vuosien ajan. Muita merkittäviä asioita rekrytoijalle ovat työnhakijan potentiaali sekä sopivuus työpaikan kulttuuriin.

Kansallinen rekrytointitutkimus kartoittaa vuosittain rekrytointialan käytäntöjä ja tärkeimpiä trendejä. Lataa tutkimus täältä »

5 tärkeintä rekrytointipäätökseen vaikuttavaa tekijää

Tutkimukseen vastanneet rekrytoinnin ammattilaiset antavat rekrytoinnissa eniten painoarvoa seuraaville tekijöille:

1. Motivaatio työtehtävää kohtaan
  2. Henkilön potentiaali tai kehityskelpoisuus
  3. Sopivuus työpaikan kulttuuriin
  4. Toimialaosaaminen
  5. Kotimaisten kielten taito

Duunitorin rekrytoinnin asiantuntija Lotta Viljamaa pitää luonnollisena, että motivaatio on jälleen listan kärjessä.

”Henkilöstön motivaatiolla on eri tutkimuksissa havaittu olevan yhteys yritysten tuottavuuteen. Lisäksi motivaatio ja sitoutuminen liittyvät usein toisiinsa, eli voi olla, että rekrytoijat etsivät myös sitoutumista”, hän muistuttaa.

Viljamaa arvelee, että myös monia aloja jo vuosia kurittanut osaajapula ja työn murros saattavat heijastua vastauksiin.

”Kun erityisasiantuntijoiden rekrytointi vaikeutuu entisestään, on rekrytoijien suunnattava katse tulevaisuuden potentiaaliin ja motivaatioon. Hyvä asenne ja valmius oppia uutta korostuvat ajassa, jossa työ ja sen vaatimukset muuttuvat ennätysvauhtia ja työntekijän pitää olla valmis ottamaan käyttöön uusia työtapoja ja -kaluja.”

Vähiten merkitystä palkkauspäätöksen kannalta on tutkimuksen perusteella työnhakijan suosittelijoilla tai suosituksilla, rekrytointiasiantuntijan mielipiteellä ja edellisen työsuhteen päättymisen syyllä.

Miten tunnistaa motivoitunut työnhakija?

Motivaation arvo on siis yleisesti tunnustettu, mutta sen arvioiminen ei ole aivan yksinkertaista. Siksi vuoden 2023 Kansallisessa rekrytointitutkimuksessa pyydettiin ensimmäistä kertaa vastaajia kertomaan, miten he tunnistavat motivoituneen työnhakijan.

Vastauksista nousi esiin kolme erilaista näkökulmaa. Pieni osa vastaajista suhtautui kriittisesti motivaation arvioimiseen. Yhden vastaajan mukaan ”motivaation merkitys korostuu rekrytoinneissa aivan liikaa, vaikka sen luotettava selvittäminen on mahdotonta”

Osa vastaajista kertoi puolestaan arvioivansa motivaatiota tunnepohjaisesti tai kokemuksen tuomalla intuitiolla. ”Sen näkee silmistä”, kuvaili eräs vastaaja.

Suurimmalla osalla vastaajista oli kuitenkin selkeä näkemys siitä, miten arvioida työnhakijan motivaatiota. Näissä vastauksissa korostuivat työhaastattelun ja motivaatiota mittaavien työhaastattelukysymysten merkitys sekä selkeästi havaittava kiinnostus työtehtävää kohtaan.

Näin yksi vastaajista kuvaili motivoitunutta  työnhakijaa avoimessa vastauksessaan:

”Hän on kiinnostunut meistä ja esittää kysymyksiä. Hän on tutustunut toimintaamme etukäteen.”

Myös Lotta Viljamaa pitää motivaatiota olennaisena tekijänä rekrytointipäätöksen kannalta, mutta kannustaa rekrytoijia tarkastelemaan kriteereitään ja mittareitaan kriittisesti:

”Kun arvioidaan motivaatiota, on pyrittävä mittaamaan motivaatiota työtehtäviä kohtaan sen sijaan, että mitataan motivaatiota työnhakuun. Lisäksi rekrytoijan tulee olla hyvin perillä tarjoamastaan työnkuvasta ja siitä, millaiseen motivaatioprofiiliin se sopii. Tarjoaako työ sopivia haasteita osaajalle, joka motivoituu vallasta ja vaikutusmahdollisuudesta, vai osaajalle, joka motivoituu vapaudesta ja itsenäisyydestä?”

3 tapaa osoittaa motivaatiota työnhaussa

Duunitorin rekrytoinnin asiantuntija Lotta Viljamaa listaa, miten työnhakija voi näyttää motivaationsa:

1. Ota selvää, mihin olet hakemassa. Huolellinen taustatyö auttaa perustelemaan, miksi kyseinen työ kiinnostaa sinua ja miksi juuri sinä sopisit siihen.

2. Ole aktiivinen ja esitä tarkentavia kysymyksiä tehtävästä ja sen tavoitteista. Kun sinulla on mahdollisimman paljon tietoa käytettävissäsi, pystyt perustelemaan uskottavasti, miten voit auttaa ratkaisemaan jonkin työnantajalle keskeisen ongelman.

3. Tunne itsesi. Mieti, millaiset työtehtävät saavat sinut innostumaan ja kokemaan onnistumisen tunteita. Kun tiedät, mistä motivoidut, myös rekrytoijan on helpompi arvioida, sopiiko tehtävä sinulle vai ei.

11. kertaa toteutettu Kansallinen rekrytointitutkimus 2023 toteutettiin yhteistyössä Taloustutkimus Oy:n kanssa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 570 rekrytoinnin ja muun henkilöstöhallinnon, viestinnän, markkinoinnin ja liiketoimintajohdon ammattilaista. Tutkimus toteutettiin sekä avoimen linkin kautta että Taloustutkimuksen verkkopaneelissa 23.2–12.3.2023.

Tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun tai tietoa työelämästä? Ole yhteydessä!