Nämä uutuuskirjat nostavat akuutin matkakuumeen

Kirjailija, koomikko Antto Terraksen uutuuskirjassa Viro (Sensuroimaton) sukelletaan etelänaapurimme yllätyksellisimpiin paikkoihin, joihin harva turisti löytää tiensä. Dekkaristi Anu Patrakan tuoreimmassa psykologisessa rikosromaanissa Totuuden portaat herkutellaan portugalilaisen elämänmenon yksityiskohdilla – selvittäen samalla rannikkokaupungissa tapahtunutta murhaa.

Mitä tapahtuu, kun Suomen ansioitunein myymäläetsivä Antto Terras päästetään itsekseen temmeltämään synnyinmaansa Viron takapihoille ja kulisseihin? Hän kolusi Viroa kuukausien ajan, ja kokosi yhteen rehellisen, oivaltavan ja uutta tietoa pursuavan tietopaketin etelänaapuristamme. Viro (Sensuroimaton) -teokseen on kirjattu armotta kaikki oudoimmatkin paikat ja yllätyksellisimmät ihmiset, joihin Terras matkallansa törmäsi.

Antto Terras syntyi vuonna 1973 Tallinnassa, silloisessa Neuvostoliitossa. Viron itsenäistymistä seurannut mielipuolisuuden aika ajoi hänet Suomeen vuonna 1991. Hänen esikoisteoksensa Stockmann Yard – Myymäläetsivän muistelmat ilmestyi 2015. Kesäkuussa 2019 Terrakselta ilmestyi Viro-aiheinen True Crime -kirja Tallinnan tappajat – Viron veriset vuodet.

Antto Terras saapuu uutuuskirjansa tiimoilta Akateemisen Kirjakaupan Kohtaamispaikalle (Keskuskatu 1, 00100 Helsinki) perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun haastateltavaksi tänään keskiviikkona 15.1. klo 17. Tere tulemast!

Antto Terras esiintyy myös Helsingin Messukeskuksessa (Messuaukio 1, 00520 Helsinki) järjestettävillä Matkamessuilla 17.01.–19.01. Lisätietoja Antton show:sta löydät täältä.

Rikoskirjailija Anu Patrakka loihtii Portoon sijoittuvassa Totuuden portaat -dekkarissaan esiin portugalilaisen elämänmenon yksityiskohdilla herkutellen. Kirja on nojatuolimatka  trendikkääseen matkakohteeseen Portoon. Kauniiden talojen julkisivujen ja muurien taakse kätkeytyy kuitenkin tuskaa ja kylmääviä yllätyksiä – ja kuollut nuori mies, jota kukaan ei kaipaa.

Porvoolaislähtöinen Anu Patrakka teki pitkän uran yritysjohdon parissa Suomessa, kunnes päätti lakata haaveilemasta ja pyrkiä kohti pitkäaikaista tavoitettaan, kirjoittamista. Hän irtisanoutui työstään, muutti Portugaliin ja alkoi takoa konetta. Tätä nykyä hän asuu maatilalla lähellä Portoa. Patrakan edellinen kirja Syyllisyyden ranta ilmestyi helmikuussa 2019. Kirjailijan blogi löytyy täältä

Anu Patrakka vierailee parhaillaan Suomessa ja on tavattavissa kirjan julkistamistilaisuudessa Rikhardinkadun kirjastossa (Rikhardinkatu 3, 00130 Helsinki) lauantaina 18.1. klo 13:30–15:30. Tervetuloa!

Arvostelukappalepyynnöt:

Into Kustannus on tieto- ja kaunokirjoja julkaiseva kustantamo, joka julkaisee uutta avaavaa ja näkökulmia avartavaa laadukasta kirjallisuutta yksin ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Innon toiminta on rohkeaa, kunnianhimoista ja tavoitteellista.

Erakot, Juice Leskinen ja muita omintakakeisia suomalaisia23.1.2020 13:29:51 EETTiedote

Juice Leskinen täyttäisi 70 vuotta 19. helmikuuta 2020, jolloin Into julkaisee "Juice puhuu – Kootut muistelmat". Ainutlaatuinen teos perustuu 40-tunnin leikkaamattomiin haastattelunauhoihin, joita ei koskaan aikaisemmin ole päässyt julkisuuteen. Juice oli luonteenlaadultaan erakko ja perin omintakeinen ihminen. Suomi on erakkojen luvattu maa, mutta erakotkaan eivät ole niinkuin ennen. Milla Peltosen "Erakot – Omintakeisten suomalaisten elämäntarinoita" kertoo yhteiskunnan “ulkopuolelle” vetäytyneistä yksineläjistä. Se tutustuttaa lukijansa omintakeisiin persooniin pohjoisen erämaissa, korpien kätköissä, kaukaisilla saarilla ja vuorilla, peräkylillä ja kaupunkien reunamilla. Se kurkkii myös menneisyyteen ja kulttuuriseen kuvastoonkin, ja kertoo niin tunnettujen kuin tuntemattomien erakkojen kiehtovia tarinoita.

Trumpin kansa – Keitä he ovat ja miksi he rakastavat johtajaansa16.1.2020 08:15:00 EETTiedote

Maria Annalan tietokirja "Trumpin kansa" seuraa kolmen intohimoisen Donald Trumpin kannattajan ponnisteluja ehdokkaansa hyväksi vuoden 2016 presidentinvaalikampanjan alkumetreiltä aina virkaanastujaisiin saakka. Teos tarjoaa syvällisen ja monisyisen kuvan äänestäjistä, jotka ovat avainasemassa paitsi vuoden 2020 presidentinvaaleissa myös pitkään sen jälkeen, kun Trumpin valtakausi on päättynyt.

Juice Leskinen omin sanoin, Millenniaalit, ruokaväärennökset ja muut Merimonsterit12.12.2019 12:18:55 EETTiedote

19. helmikuuta 2020 on suomalaisen populaarikulttuurin merkkipäivä: Juice Leskisen syntymästä tulee silloin 70 vuotta ja Into julkaisee "JUICE PUHUU – Kootut muistelmat", joka perustuu Harri Tuomisen ja Waldemar Walleniuksen 90-luvun alussa tekemiin Juicen haastatteluihin. Heti loppiaisen jälkeen kauppoihin ilmestyy Tuija Sorjasen & Annina Vainion “Millenniaalit – Uuden vuosituhannen tekijät” ja Mari Koistisen “Syötkö väärennettyä ruokaa? – Elintarvikepetokset meillä ja muualla“. Sitä ennen Innon painosta ehti putkahtaa kauden odotetuin lahjakirja “Merimonsterit”, Yökyöpelit-tekijöiden Laura Ruohosen ja Erika Kallasmaan hulvaton runomuotoinen uutuuskuvakirja.

Lasten tietokirja Ihme ilmat! myyty 10 maahan – Syötävät koirat ja sympaattiset siat ilmestyy10.12.2019 11:24:35 EETTiedote

Laura Ertimon & Mari Ahokoivun kirjan "Ihme ilmat! – Miksi ilmasto muuttuu" oikeudet on myyty jo kymmeneen maahan, viimeksi Espanjaan. Lajissaan ensimmäinen, lapsille suunnattu tietokirja ilmastonmuutoksesta vastaa lasten kiperiin kysymyksiin ilmastonmuutoksesta ja kertoo, miten voimme pistää sille yhdessä hanttiin. Kirjan kirjoittaja Laura Ertimo on mukana Innon joulunavauskeskusteluissa Rosebudissa torstaina iltapäivällä 12.12., tervetuloa! Samalla ilmestyy uutuuskirja "Syötävät koirat ja sympaattiset siat – Eläinten kohtaamisesta" kun toimittaja Bettina Sågbom haastattelee kirjan kirjoittajaa Salla Tuomivaaraa.