Nämä uutuuskirjat nostavat akuutin matkakuumeen

Kirjailija, koomikko Antto Terraksen uutuuskirjassa Viro (Sensuroimaton) sukelletaan etelänaapurimme yllätyksellisimpiin paikkoihin, joihin harva turisti löytää tiensä. Dekkaristi Anu Patrakan tuoreimmassa psykologisessa rikosromaanissa Totuuden portaat herkutellaan portugalilaisen elämänmenon yksityiskohdilla – selvittäen samalla rannikkokaupungissa tapahtunutta murhaa.

Mitä tapahtuu, kun Suomen ansioitunein myymäläetsivä Antto Terras päästetään itsekseen temmeltämään synnyinmaansa Viron takapihoille ja kulisseihin? Hän kolusi Viroa kuukausien ajan, ja kokosi yhteen rehellisen, oivaltavan ja uutta tietoa pursuavan tietopaketin etelänaapuristamme. Viro (Sensuroimaton) -teokseen on kirjattu armotta kaikki oudoimmatkin paikat ja yllätyksellisimmät ihmiset, joihin Terras matkallansa törmäsi.

Antto Terras syntyi vuonna 1973 Tallinnassa, silloisessa Neuvostoliitossa. Viron itsenäistymistä seurannut mielipuolisuuden aika ajoi hänet Suomeen vuonna 1991. Hänen esikoisteoksensa Stockmann Yard – Myymäläetsivän muistelmat ilmestyi 2015. Kesäkuussa 2019 Terrakselta ilmestyi Viro-aiheinen True Crime -kirja Tallinnan tappajat – Viron veriset vuodet.

Antto Terras saapuu uutuuskirjansa tiimoilta Akateemisen Kirjakaupan Kohtaamispaikalle (Keskuskatu 1, 00100 Helsinki) perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun haastateltavaksi tänään keskiviikkona 15.1. klo 17. Tere tulemast!

Antto Terras esiintyy myös Helsingin Messukeskuksessa (Messuaukio 1, 00520 Helsinki) järjestettävillä Matkamessuilla 17.01.–19.01. Lisätietoja Antton show:sta löydät täältä.

Rikoskirjailija Anu Patrakka loihtii Portoon sijoittuvassa Totuuden portaat -dekkarissaan esiin portugalilaisen elämänmenon yksityiskohdilla herkutellen. Kirja on nojatuolimatka  trendikkääseen matkakohteeseen Portoon. Kauniiden talojen julkisivujen ja muurien taakse kätkeytyy kuitenkin tuskaa ja kylmääviä yllätyksiä – ja kuollut nuori mies, jota kukaan ei kaipaa.

Porvoolaislähtöinen Anu Patrakka teki pitkän uran yritysjohdon parissa Suomessa, kunnes päätti lakata haaveilemasta ja pyrkiä kohti pitkäaikaista tavoitettaan, kirjoittamista. Hän irtisanoutui työstään, muutti Portugaliin ja alkoi takoa konetta. Tätä nykyä hän asuu maatilalla lähellä Portoa. Patrakan edellinen kirja Syyllisyyden ranta ilmestyi helmikuussa 2019. Kirjailijan blogi löytyy täältä

Anu Patrakka vierailee parhaillaan Suomessa ja on tavattavissa kirjan julkistamistilaisuudessa Rikhardinkadun kirjastossa (Rikhardinkatu 3, 00130 Helsinki) lauantaina 18.1. klo 13:30–15:30. Tervetuloa!

Arvostelukappalepyynnöt:

Tietokirjoja solvaamisen historiasta ja kadonneista suomalaisista13.5.2020 08:55:00 EESTTiedote

Petri Laukan ja Ari Turusen uusi tietokirja "Solvaajat – Herjaamisen hävytön historia" tutustuu panettelun historiaan ja käy läpi politiikan, uskonnon sekä kulttuurialan solvaajia, jotka katsovat oikeudekseen arvostella muita. Tiina Saaren ja Maiju Majamaan tietokirja "Ei jälkeäkään" kertoo yhdentoista kadonneen suo­malaisen tarinan. Vuosittain 40–50 suomalaista katoaa pitkäksi aikaa. Osaa heistä ei löydetä koskaan. Kirjat ilmestyvät 1.6. – myös e- ja äänikirjoina.

Sosiaalipolitiikan viisaat kertovat uutuuskirjoissaan miten hyvinvointiyhteiskunta uudelleenrakennetaan kriisin jälkeen23.4.2020 14:13:02 EESTTiedote

Into julkaisee koronakriisin jälkeisen yhteiskunnan uudelleenrakennukseen kolme punnittua tietokirjaa (linkki arvostelukappaleisiin alla). Professori Pekka Puskan “SOTE ja sen pitkä kaari” kuvaa sote-uudistuksen pitkää valmistelua ja värikästä käsittelyä eduskunnassa viime kaudella, ja esittää soten välttämättömät jatkotoimet koronan jälkeen. Pitkäaikaisen kansliapäällikkö Markku Lehdon “Hyvinvointiyhteiskunnan arvot” on avain tulevaisuuden Suomeen, joka kuvaa kuinka itsenäisen Suomen historiassa olemme jo kokeilleet kahta hyvinvointimallia. Aina sodan jälkeen on lähdetty rohkeasti uudelle polulle: Nyt käydään virussotaa ja sen jälkeen on aika tarttua kolmanteen. Professori Hannu Uusitalon “Tutkimus ja päätöksenteko hyvinvointivaltiossa” kuvaa kuinka tutkimustietoa käytetään nykyisin pää­töksenteon tukena huomattavasti enem­män kuin aiempina vuosikymmeninä. Silti tutkimuksen, hallinnon ja poliitti­sen päätöksenteon suhde on jatkuvasti jännitteinen.