Nästan 1500 yrkesstuderanden tävlar i Mästare2020-semifinaler 27.-31.1.

I Mästare tävlar framtidens experter och proffs om FM-medaljer i yrkesskicklighet inom sin bransch. I januari arrangeras semifinalerna i olika grenar runtom i Finland och de bästa tävlandena fortsätter sedan till finalen i Jyväskylä i maj.

Mästare2020-tävlingens semifinaler hålls på över 30 olika orter under tiden 27.1.–31.1.2020 med över 1500 deltagare. Yrkesinstitut runtom i Finland arrangerar semifinalerna i samarbete med olika företag och andra anordnare av utbildning.

I regel kvalas semifinalens åtta bästa tävlanden till Mästare2020-finalen där vi kommer att ha ca 500 deltagare. I finaltävlingen finns ca 50 grenar och yrkesvisningar inom följande branscher: byggande, kosthållstjänster, fordons- och transportteknik, industri, service och it- och informationsteknik. Tävlingen inkluderar också MästarePLUS-grenar som är avsedda för studeranden med behov av specialstöd. Dessutom arrangeras Mästare9-finalen för högstadieeleverna i samma evenemang.

I Mästare-evenemanget finns också talrika bievenemang som till exempel mötesplatsen Uratori som är avsedd för studeranden, skolor och företag, evenemang för nätverkande, expertseminarier samt funktionella temadagar för grund- och förskoleelever och dagisbarn. Mästare-evenemanget är öppet och gratis för alla och det är den största årliga händelsen inom yrkesutbildningen i Finland. Mästare2020 Jyväskylä-evenemangets skyddare är utbildningsminister Li Andersson.

Mästare2020-evenemanget arrangeras av samkommunen för utbildning Gradia Jyväskylä med dess samarbetspartner. Gradia är en av Finlands största anordnare av yrkes- och gymnasieutbildning. Mästare-tävlingen arrangerades i Jyväskylä senast 2012 då tävlingen hade 42 000 besökare.

Bakgrundsorganisationen för Mästare-tävlingen är Skills Finland rf som också skickar det finska landslaget till de internationella tävlingarna i yrkesskicklighet.

Välkomna med att följa semifinalerna!

Mediarepresentanter är varmt välkomna att besöka semifinalerna. Det är möjligt att avtala om eventuella intervjuer med semifinalkoordinatorer för olika grenar.

Information om Mästare2020-semifinalplatser, tidpunkter och semifinalkoordinatorns kontaktuppgifter: https://taitaja2020.fi/sv/nyheter/mastare2020-semifinaler-27-1-31-1/

Ytterligare information:

Mästare2020, Marknadsförnings- och kommunikationsansvarig Sanna-Riikka Koponen, sanna-riikka.koponen@gradia.fi, 040 341 5854

Kommunikationschef Katja Katajamäki, Skills Finland, katja.katajamaki@skillsfinland.fi, 040 7320691.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Mästare2020 Jyväskylä -evenemangets video

Skills Finland rf främjar yrkesutbildningens kvalitet och dragningskraft genom tävlings- och träningsverksamhet. Vårt mål är att tillsammans med våra samarbetspartners skapa världens starkaste yrkeskunnande.

Vi organiserar årligen yrkesutbildningens storevenemang, Mästare. Vi skickar även Finlands yrkeslandslag till de internationella yrkestävlingarna.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry