ELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskukset

Nästan 3 miljoner euro beviljades för att utveckla hållbar vattenhushållning inom jord- och skogsbruket

I och med jord- och skogsbruksministeriets och miljöministeriets första gemensamma anslag kör 19 projekt igång. Projektens mål är att utveckla lösningar för åkrars och ekonomiskogars hållbara vattenhushållning, främjandet av vattenskyddet, anpassning till föränderliga vattenförhållanden och markägarnas tätare samarbete på avrinningsområdena.

Kohrinnotko våtmark i Alavus.

Av projekten som beviljades understöd förutsattes att de verkställer flera ansökningsteman, skapar samarbete och har nyhetsvärde eller att resultaten kan tillämpas bredare. Inalles 42 ansökningar om understöd lämnades in från elva landskap. Av dessa beviljades 19 olika projekt understöd till ett totalbelopp av 2,9 miljoner euro. Projektens sammanlagda totalkostnader uppgick till mer än 4,2 miljoner euro. Projekten genomförs av bland annat föreningar, kommuner, högskolor, forskningsinrättningar och företag.

I projekten som kör igång utarbetas planer för hållbar vattenhushållning på avrinningsområdesnivå och markägarna aktiveras och får råd. Ytterligare planeras och verkställs exempelobjekt för hållbar vattenhushållning. Dessutom söker projekten handlingsmodeller i syfte att verkställa gemensamma vattenhushållningslösningar för markägarna och för att säkerställa lösningarnas godtagbarhet. Projekten framställer ny information om metoder såsom reglering av dräneringssystem eller olika vattenskyddskonstruktioners funktion, dimensionering och allokering. I de flesta projekten kommer initiativet till verksamheten från markägare och exempelvis en dikningssammanslutning och expertorganisationer eller kommuner genomför aktivt projektet tillsammans.

-    Projekten är mångnyttiga, förklarar Johanna Helkimo, specialsakkunnig på miljöministeriet. De främjar vattenskyddet, förbättrar markens bördighet och ökar naturens mångfald. Projekten utvecklar nya vattenskyddsmetoder såsom tvåstegsdiken som både håller kvar vattnet och minskar näringsbelastningen.

-    Antalet ansökningar var en positiv överraskning, berättar vattenhushållningsexpert Olle Häggblom från jord- och skogsbruksministeriet. När det gäller hållbar vattenhushållning inom jord- och skogsbruket spelar samarbetet mellan markägarna i avrinningsområdet en nyckelroll. Till denna del producerar projekten viktig information även om utvecklingen av styrmetoderna i fortsättningen.

Projekten som har beviljats understöd har en varierande skala allt från lokal till riksomfattande. En del av projekten inleder verksamheten i ett nytt område, medan andra är en fortsättning på ett mera långvarigt samarbete. Projekten sporras till att skapa nätverk, utbyta information och erfarenheter och till samarbete exempelvis inom kommunikation. För projekten ordnas flera träffar under projekttiden.

-    Projektens teman intresserar över landskapsgränserna. Det är viktigt att begrunda hur projektens resultat kan utnyttjas och tillämpas i ett större område än projektområdet och på vilket sätt de lever vidare efter att projektet har avslutats, framhäver vattenresursenhetens chef Tero Väisänen från NTM-centralen i Norra Österbotten.

Projektansökan för hållbar vattenhushållning inom jord- och skogsbruket fortsätter hösten 2021 som en del av programmet för effektivering av vattenskyddet. Under sommaren och hösten informeras mer om prioriteringarna i den nya ansökningsomgången.

Ledande vattenhushållningsexpert Anne-Mari Rytkönen, NTM-centralen i Norra Österbotten, tfn 0295 038 083, fornamn.efternamn@ntm-centralen.fi

Ledande vattenhushållningsexpert Eeva Nuotio, NTM-centralen i Södra Österbotten, tfn 0295 028 025, fornamn.efternamn@ntm-centralen.fi

Vattenhushållningsexpert Olle Häggblom, jord- och skogsbruksministeriet, tfn 0295 162 073, fornamn.efternamn@mmm.fi

Specialsakkunnig Johanna Helkimo, miljöministeriet, tfn 0295 250 092, fornamn.efternamn@ym.fi

Kohrinnotko våtmark i Alavus.

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Maanteiden varsien niitto- ja raivaustyöt ovat käynnistyneet (Keski-Suomi, Itä-Suomi)11.6.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Keski- sekä Itä-Suomessa maanteiden viheralueita hoidetaan kesäkaudella mm. niittämällä ja raivaamalla teiden varsia. Ne parantavat liikenneturvallisuutta sekä edistävät samalla luonnon monimuotoisuutta. Työt ovat paikoitellen jo käynnistyneet taajamissa maatiealueilla sijaitsevien viheralueiden niitoilla. Viheralueiden hoitotyöt tehdään maanteiden hoitourakoissa.

Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg lindras stegvis10.6.2021 16:51:41 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Passagerarbegränsningarna lindras försiktigt från mitten av juni. I det här skedet kommer man dock endast att öka antalet utomhusplatser på några rutter. Från och med början av juli kommer passagerarbegränsningarna att bedömas på nytt varje vecka enligt sjukdomssituationen och gällande anvisningar. Eftersom man ännu inte kan avstå från passagerarbegränsningarna rekommenderas det fortfarande att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg.

Yhteysalusten matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain10.6.2021 09:04:11 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin lisäämään ainoastaan ulkopaikkoja muutamille reiteille. Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.

Entrepreneurs’ distress evident in massive increase in need for financial advice7.6.2021 08:19:58 EEST | Press release

The Yrittäjän talousapu counselling service for entrepreneurs provides assistance for business-owners experiencing financial and payment difficulties. The national Talousapu helpline will be augmented with an online service and regional services. Entrepreneurs’ distress has been evident in the telephone service, which has experienced a 350 per cent increase in demand due to the Covid-19 pandemic and the resulting restrictions. The objective is for entrepreneurs to recognise their financial difficulties in time and to have the courage to ask for help.

Företagarnas kris avspeglas i rekordstor efterfrågan på ekonomisk rådgivning7.6.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Företagarens ekonomihjälp erbjuder rådgivning vid ekonomiska problem och betalningssvårigheter. Ekonomihjälpens nationella telefontjänst kompletteras nu med en webbtjänst och regionala tjänster. Företagarnas ekonomiska kris till följd av coronapandemin och restriktionerna märktes tydligt under fjolåret och efterfrågan på telefontjänsten ökade med 350 procent. Målet är att företagare ska reagera på ekonomiska problem i tid och våga be om hjälp.