Nästan hälften vill rösta på webben i kommunalvalet

Av dem som besvarat Kommunförbundets enkät understöder 46 procent möjligheten att rösta på webben vid vårens kommunalval. Understödet ligger på samma nivå som år 2008, men är klart högre än vid den föregående mätningen år 2017.

Inställningen till webbröstning är särskilt positiv bland 30–39-åringar (64 %), men också i alla åldersklasser som representerar personer under 60 år.

–Coronasituationen, som började medan enkäten genomfördes, har sannolikt åtminstone i någon mån bidragit till att intresset för webbröstning ökat. Det finns dock en risk för att den senaste tidens nyheter om bristande dataskydd minskar väljarnas stöd för webbröstning, säger forskningschef Marianne Pekola-Sjöblom.

Bland personer över 70 år understöds inte webbröstning. Nästan hälften skulle inte rösta på webben och färre än var tredje understöder sådan röstning.

Se man på alla åldersklasser är det bara en tredjedel som inte vill rösta på webben.

Uppgifterna framgår av Kommunförbundets enkät om kommuninvånarnas inställning till den egna kommunen och dess tjänster. Enkäten besvarades av 10 812 kommuninvånare. Enkätens målgrupp var kommuninvånare från 43 kommuner i olika delar av landet.

Mer information om kommunalvalet finns på adressen kommunalval.fi.

Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef, tfn 050 337 5634, marianne.pekola-sjoblom(@)kommunforbundet.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Sänkning av rösträttsåldern vid kommunalval understöds inte6.11.2020 14:28:11 EETTiedote

Av dem som besvarat Kommunförbundets enkät skulle 62 procent inte sänka rösträttsåldern vid kommunalval från 18 år till 16 år. Färre än var femte understöder en sänkning av rösträttsåldern. Understödet för att sänka rösträttsåldern är relativt litet i alla åldersklasser. Mest understöd får en sänkning av rösträttsåldern bland 40–49-åringar (25 %). Av 18–29-åringarna understöder 23 procent en sänkning av åldersgränsen, medan 55 procent motsätter sig det. I åldersklassen över 70 år förhåller sig hela 72 procent negativt till en sänkning av rösträttsåldern. Åsikterna om en sänkning av rösträttsåldern har förändrats endast en aning i positiv riktning under granskningsperioden 2015–2020. Andelen personer som stöder en sänkning har ökat med två procentenheter och är nu 18 procent. I motsvarande mån har andelen personer som motsätter sig en sänkning av åldersgränsen sjunkit med tre procentenheter. Andelen personer i åldersklassen 18–29 år som understöder en sänkning av rösträttsåldern har öka

Äänestysikärajan laskeminen kuntavaaleissa ei saa kannatusta6.11.2020 14:24:25 EETTiedote