Nastja Säde Rönkkö’s video work for those yet to be addresses the emotions ecological destruction awakens

In her video performance, Young Artist of the Year 2019 Nastja Säde Rönkkö depicts places around the world impacted by environmental disasters and climate change. A message is attached to each place, shared on a piece of cardboard held by the artist. For those yet to be is a part of EMMA’s collection and is showed in its entirety for the first time. The piece is on display during 26 February – 23 August 2020.

Nastja Säde Rönkkö: for those yet to be, 2016–2018. Video still. © Nastja Säde Rönkkö

Places like Chernobyl, Talvivaara and Fukushima have become concepts synonymous with accidents and ecological destruction. Human activities, such as industrial environmental disasters, are often extensive and long-lasting, penetrating through entire ecosystems with effects that may pass through several generations.

The video performance for those yet to be (2016–2018) consisting of several parts sheds light on places impacted by climate change and ecological disasters – places where the artist sends messages to future generations. In the piece, Rönkkö utilises a gesture familiar from political demonstrations; in each video, she is seen holding a cardboard sign with a short written message.

Climate change and the ecological crisis are rarely addressed through emotions. When examining feelings and their significance, we can create deep and meaningful connections with each other and the world around us. At the core of the piece is a need to understand, challenge and change the problematic values of our time and the draining ways of existing,” Rönkkö contemplates.

Nastja Säde Rönkkö is a contemporary artist born in 1985, working primarily through means of performance and media art. Rönkkö graduated as Master of Fine Art from London Slade School of Fine Art in 2011. She was selected as Young Artist of the Year 2019, and her solo exhibition was featured at Tampere Art Museum and Aboa Vetus & Ars Nova Museum in Turku the same year. Rönkkö is also a part of an artist collective that includes Shia LaBeouf and Luke Turner. The trio’s works have been featured at Museum of Contemporary Art Kiasma (2016) and Helsinki International Film Festival Love & Anarchy (2018), among others.

During the spring, EMMA will address the climate crisis. The theme will be approached in the EMMA Talks, a series of discussions. On 25 March, the subject ‘The climate is changing, what can we do?’ is broached by artist Nastja Säde Rönkkö, post-doctoral researcher Laura Riuttanen from the University of Helsinki Institute for Atmospheric and Earth System Research INAR and founding member of Zero Waste Finland ry Susanna Luukinen. The discussion is moderated by Museum Director Pilvi Kalhama.

Keywords

Images

Download
Download

About EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Subscribe to releases from EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Subscribe to all the latest releases from EMMA – Espoo Museum of Modern Art by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from EMMA – Espoo Museum of Modern Art

EMMA on aloittanut yt-neuvottelut27.3.2020 15:00:00 EETTiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo on aloittanut yhteistoimintaneuvottelut torstaina 26.3.2020. Neuvottelut koskevat koko henkilökuntaa eli 44 työntekijää. Syynä yt-neuvotteluille ovat koronatilanteen aiheuttamat pääsylippu- ja muiden tulojen menetykset sekä asiakaspalvelutoiminnan lakkaaminen poikkeustilanteen ajaksi. EMMA on ollut suljettuna yleisöltä Suomen hallituksen ja Espoon kaupungin ohjeiden mukaisesti 17.3.2020 alkaen. Yt-neuvottelut saattavat merkitä toimintojen supistamista ja lomautuksia. Museonjohtaja Pilvi Kalhaman mukaan tavoitteena on turvata museon toimintakyky tulevaisuudessa.

EMMA har inlett samarbetsförhandlingar27.3.2020 15:00:00 EETTiedote

EMMA – Esbo moderna konstmuseum har torsdagen 26.3.2020 inlett samarbetsförhandlingar. Förhandlingarna gäller hela personalen, det vill säga 44 arbetstagare. Orsaken till samarbetsförhandlingarna är förlusten av biljettintäkter och andra intäkter förorsakade av coronasituationen, samt att kundservicen har stängts ner för den tid undantagstillståndet är i kraft. EMMA har sedan den 17.3.2020 varit stängt, i enlighet med Finlands regerings och Esbo stads anvisningar. Samarbetsförhandlingarna kan innebära nedskärningar i museets funktioner och permitteringar. Enligt museidirektör Pilvi Kalhama är målet att trygga museets framtida verksamhetsförmåga.

Lasten museofestarit siirtyvät maaliskuusta syksylle 202012.3.2020 14:24:08 EETTiedote

Näyttelykeskus WeeGeen toimijat ovat yhteisesti päättäneet, että tapahtuma siirretään syksylle 2020 Suomen hallituksen suosituksen mukaisesti. Festivaali järjestetään syksyllä myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Muutoksesta huolimatta Näyttelykeskus WeeGee on edelleen auki normaalisti. Päätös siirtämisestä tehtiin museovieraiden, esiintyjien ja henkilökunnan terveyden turvaamiseksi vallitsevassa koronavirustilanteessa.

Nastja Säde Rönkön videoteos for those yet to be käsittelee ympäristötuhon herättämiä tunteita25.2.2020 12:00:00 EETTiedote

Vuoden nuori taiteilija 2019, Nastja Säde Rönkkö, kuvaa videoperformanssissaan ympäristökatastrofien ja ilmastonmuutoksen koskettamia paikkoja ympäri maailmaa. Jokaiseen paikkaan liittyy viesti, jonka taiteilija jakaa pitelemässään pahvinpalassa. For those yet to be kuuluu EMMA-kokoelmaan ja se esitetään kokonaisuudessaan ensimmäistä kertaa. Teos on esillä 26.2.–23.8.2020.

Nastja Säde Rönkkös videoverk for those yet to be behandlar de känslor miljöförstöringen väcker25.2.2020 12:00:00 EETTiedote

Årets unga konstnär 2019, Nastja Säde Rönkkö, beskriver i sin videoperformance olika platser i världen som berörts av miljökatastrofer och av klimatförändringen. Varje plats är förknippad med ett budskap som konstnären vill dela, på en pappbit hon håller i händerna. For those yet to be hör till EMMA-samlingen och det visas för första gången i sin helhet. Verket visas 26.2–23.8.2020.