Natalia Goncharovan näyttely esittelee ”kaikkismin” edelläkävijän

Ateneumin taidemuseon kolmannessa kerroksessa nähdään 27.2.–17.5.2020 Natalia Goncharovan näyttely. Natalia Goncharova (1881–1962) tunnetaan Venäjän avantgarde-taiteen keskushahmona, joka inspiroi niin Venäjän kuin Länsi-Euroopan kokeellisia taiteilijoita. Esille saadaan laajasti taiteilijan teoksia 1900-luvun neljältä ensimmäiseltä vuosikymmeneltä. Ennen Ateneumia näyttely on esillä Tate Modernissa Lontoossa ja Palazzo Strozzissa Firenzessä. Näyttely jatkaa Ateneumin työtä taiteilijanaisten esiin nostamiseksi, josta esimerkki on kotimaisten taiteilijoiden ohella kesällä 2016 järjestetty Alice Neelin näyttely.

Natalia Goncharova: Omakuva keltaisten liljojen kanssa (1907–1908). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria | Natalia Goncharova, 1913. © Tretjakovin galleria

Natalia Goncharova (suom. Gontšarova) sai tunnustusta urallaan jo varhain. Hän julistautui venäläisen avantgarden johtohahmoksi jo ennen muita, sittemmin tunnetuksi nousseita taiteilijakollegoitaan Kazimir Malevichia, Marc Chagallia tai Wassily Kandinskyä, järjestämällä valtavan yksityisnäyttelyn Moskovaan vuonna 1913. Vuonna 1916 hän muutti Ranskaan ja tuli avainhenkilöksi Pariisin kuohuvassa taidekentässä.

Goncharovan mittavaa taiteellista tuotantoa innoittivat niin kansantaide kuin uskonnolliset ikonit. Hänen taiteensa oli myös ristiriitaista: Goncharova saattoi samaan aikaan esiintyä kasvot maalattuna katuperformanssissa Moskovassa ja luoda uskonnollista taidetta vanhojen ikonien inspiroimana. Kuvataiteen lisäksi Goncharova suunnitteli pukuja ja lavasteita Sergei Djaghilevin kuuluisaan Venäläiseen balettiin sekä pukuja muotitaloille Moskovaan ja Pariisiin, oli mukana avantgardistisessa elokuvassa sekä teki kuvituksia kokeellisiin runoihin. ”Kaikkismi” (engl. everythingism, ven. vsechestvo) kuvaa osuvasti Goncharovan monipuolista tuotantoa.

Goncharovan rohkea ja innovatiivinen tuotanto vaikutti aikalaisiinsa ja ylitti 1900-luvulle ominaiset taiteenväliset rajat. Näyttely keskittyy taiteilijan innovatiivisimpaan kauteen 1900-luvun alusta 1920-luvulle, jolloin hän inspiroi yhtä lailla Venäjän kuin Länsi-Euroopan kokeellisia taiteilijoita. Näyttelyssä nähdään yli sata teosta, joihin kuuluu paljon maalauksia, mutta myös kuvituksia, pukuja, lavastusluonnoksia ja balettitaltiointeja. Lähes kaikki näyttelyn teokset nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa.

Näyttelyn toteuttavat Ateneumin taidemuseo, Lontoon Tate Modern ja Firenzen Fondazione Palazzo Strozzi yhteistyössä Tretjakovin gallerian kanssa. Näyttelyn kuraattoreita ovat intendentti Timo Huusko Ateneumin taidemuseosta sekä näyttelypäällikkö Matthew Gale ja kansainvälisen taiteen kuraattori Natalia Sidlina Tate Modernista.

Poimintoja näyttelyyn liittyvistä tapahtumista

Lisätiedot tapahtumista Ateneumin tapahtumakalenterissa

To 27.2. klo 17.00–17.45
Kuraattorin puheenvuoro: Natalia Sidlina
Luennoitsijana Lontoon Tate Modernissa nähdyn Natalia Goncharova -näyttelyn kuraattori Natalia Sidlina. Englanniksi. Ateneum-salissa. Pääsy museolipun hinnalla, museokortilla tai Ateneumin ystävien jäsenkortilla.

Keskiviikkoisin 4.3., 18.3. ja 25.3. klo 17.00–19.30
Aikuisten taidepaja: Tekstiilitöitä Goncharovan jäljillä
Tutustu Natalia Goncharovan värikkääseen ilmaisuun ja tekstiilitaiteen menetelmiin! Taidepajoissa tutustutaan kankaan kuviointiin, huovutustekniikoihin ja kirjontaan. Työpajassa, 2.5 krs. Liput 39/29 € (sis. pääsymaksun museoon, materiaalit ja kahvi/tee).

Viisi esitystä 6.–20.3.
Vuokko Hovatta: Tietysti olemme siskokset
Vuokko Hovatan monologi Natalia Goncharovan ja runoilija Marina Tsvetajevan ystävyydestä Ateneum-salissa. Suomeksi. Liput 31/26 € (sis. palvelumaksu 1 €).

To 12.3. klo 17–17.45
Asiantuntijaluento: Mirva Saukkola – Natalia Goncharovan muotitaide
Natalia Goncharova sai ideoita avantgardistisiin pukuihinsa slaavilaisesta kansanperinnöstä sekä baletin ja teatterin maailmasta. Luennoitsijana Antiikki & Design -lehden päätoimittaja, FT Mirva Saukkola.Ateneum-salissa.Suomeksi. Pääsy museolipun hinnalla, museokortilla tai Ateneumin ystävien jäsenkortilla.

To 26.3 klo 17–17.45
Asiantuntijaluento: Tomi Huttunen – Natalia Goncharova ja itsesyntyinen venäläinen avantgarde
Luennoitsijana venäläisen kirjallisuuden ja kulttuurin professori, FT Tomi Huttunen. Ateneum-salissa. Suomeksi. Pääsy museolipun hinnalla, museokortilla tai Ateneumin ystävien jäsenkortilla.

Pe 27.3. klo 18–21.30
Ateneum Late
Vietä perjantai-iltaa Ateneumissa! Vieraile näyttelyissä, osallistu miniopastuksille, tee itse taidepajassa ja nauti yllättävistä esityksistä. Vapaa pääsy opiskelijakortilla sekä alle 25-vuotiaille.Muille pääsy museolipun hinnalla, museokortilla tai Ateneumin ystävien jäsenkortilla.

To 2.4. klo 17.00–17.45
Kuraattorin puheenvuoro: Timo Huusko
Luennoitsijana Ateneumin intendentti Timo Huusko. Suomeksi. Ateneum-salissa. Pääsy museolipun hinnalla, museokortilla tai Ateneumin ystävien jäsenkortilla.

La 4.4. klo 10–15
Ateneumin lasten lauantai

Tervetuloa viettämään lasten ja heidän tärkeiden aikuistensa päivää Ateneumiin! Tutustu näyttelyihin, osallistu Ateneumin kissan Skissin opastuksille ja tee itse työpajoissa. Pääsy museolipun hinnalla, museokortilla tai Ateneumin ystävien jäsenkortilla. Vapaa pääsy alle 18-vuotiaille.

To 16.4. klo 17
Taiteilijapuheenvuoro: Rosa Liksom – Inspiraationa Natalia Goncharova ja ikonit
Kirjailija, kuvataiteilija Rosa Liksom kertoo, miten hän löysi tien Natalia Goncharovan taiteeseen, joka on innoittanut häntä vuosikymmenien ajan. Ateneum-salissa. Suomeksi. Pääsy museolipun hinnalla, museokortilla tai Ateneumin ystävien jäsenkortilla.

Normaali pääsymaksu 17 € | Alennettu pääsymaksu 15 € | Alle 18-vuotiaat maksutta

Natalia Goncharova: Talonpojat keräävät omenoita (1911). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria
Natalia Goncharova: Sadonkorjuu-polyptyykki: Feeniks (1911). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria
Natalia Goncharova: Jumalanäiti-triptyykki: Jumalanäiti (1911). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria
Natalia Goncharova: Sähköinen ornamentti (1914). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria
Natalia Goncharova: Kylpijät (1922). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria
Natalia Goncharova: Lintuja ja kukkia, luonnos painokankaaksi (1925–1928). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria

Ateneumin taidemuseo on Suomen johtava taidemuseo, jonka kokoelmat kattavat taidetta 1800-luvulta moderniin. Ateneumin pääyhteistyökumppani on HOK-Elanto. Ateneum on osa Kansallisgalleriaa, yhdessä nykytaiteen museo Kiasman sekä Sinebrychoffin taidemuseon kanssa. www.kansallisgalleria.fi

Works by the world-famous artist Ilya Repin to be shown at the Ateneum in spring 20218.9.2020 10:30:00 EESTPress release

An exhibition featuring work by the international master painter Ilya Repin (1844–1930) will be on display on the third floor of the Ateneum Art Museum from 19 March to 29 August 2021. Repin is Russia’s most famous painter and also loved by the Finns: his studio home was located on Finnish territory, in Kuokkala in Terijoki, between 1917 and 1930. The exhibition is realised in collaboration with the State Tretyakov Gallery in Moscow and the Petit Palais in Paris. Changes to the exhibition and its schedule are possible.

Ilja Repin, en av världens mest kända konstnärer på Ateneum våren 20218.9.2020 10:29:00 EESTTiedote

På Ateneums tredje våning visas 19.3–29.8.2021 en utställning av den internationelle mästaren, bildkonstnären Ilja Repin (1844–1930). Repin är Rysslands berömdaste målare, även älskad i Finland: hans ateljéhem låg på finska sidan i Kuokkala i Terijoki åren 1917–1930. Utställningen görs i samarbete med Tretjakovgalleriet i Moskva och Petit Palais i Paris. Det är möjligt att ändringar beträffande utställningen och tidtabellen måste göras.

Maailman tunnetuimpiin taiteilijoihin kuuluvan Ilja Repinin näyttely Ateneumiin keväällä 20218.9.2020 10:28:00 EESTTiedote

Ateneumin taidemuseon kolmannessa kerroksessa nähdään 19.3.–29.8.2021 kansainvälisen mestarin, taidemaalari Ilja Repinin (1844–1930) näyttely. Repin on Venäjän kuuluisin taidemaalari ja myös suomalaisten rakastama: hänen ateljeekotinsa oli Suomen puolella Terijoen Kuokkalassa vuosina 1917–1930. Näyttely toteutetaan yhteistyössä Moskovan Tretjakovin gallerian ja Pariisin Petit Palais’n kanssa. Muutokset näyttelyyn ja sen aikatauluun ovat mahdollisia.