Natalia Goncharovas utställning presenterar ”alltismens” banbrytare

På Konstmuseet Ateneums tredje våning visas 27.2–17.5.2020 en utställning av Natalia Goncharova. Natalia Goncharova (1881–1962) är känd som en av den ryska avantgardekonstens centralgestalter som inspirerade såväl ryska som västeuropeiska experimentella konstnärer. Utställningen omfattar ett stort urval av konstnärens arbeten från 1900-talets fyra första decennier. Innan utställningen kommer till Ateneum visas den på Tate Modern i London och Palazzo Strozzi i Florens. Utställningen är en fortsättning på Ateneums strävan att lyfta fram kvinnliga konstnärer, av vilka Ateneum förutom finländska konstnärer arrangerade en utställning av Alice Neel sommaren 2016.

Natalia Goncharova: Självporträtt med gula liljor (1907–1908).  Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet | Natalia Goncharova i 1913. © Tretjakovgalleriet
Natalia Goncharova: Självporträtt med gula liljor (1907–1908). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet | Natalia Goncharova i 1913. © Tretjakovgalleriet

Natalia Goncharova blev erkänd redan i ett tidigt skede av sin karriär. Hon korades till det ryska avantgardets ledargestalt tidigare än andra konstnärskollegor genom att hon år 1913 höll en stor separatutställning i Moskva. Hon var till exmepel före Kazimir Malevich, Marc Chagall och Wassily Kandinsky. År 1916 flyttade hon till Frankrike och blev en nyckelfigur på Paris sjudande konstfält.

Inspirationen till sin omfattande, konstnärliga produktion fick Goncharova såväl från folkkonsten som från religiösa ikoner. Hennes konst var också kontroversiell: parallellt med att hon kunde uppträda med målat ansikte i en gatuperformance i Moskva skapade hon också religiös konst med inspiration från gamla ikoner. Utöver bildkonst planerade Goncharova dräkter och sceninredning till Sergej Djagilevs berömda ryska balett samt dräkter för modehus i både Moskva och Paris, hon deltog i avantgardistiska filmer och gjorde illustrationer till experimentella dikter. ”Alltism” (engl. everythingism, ry. vsechestvo) är en träffande beskrivning på Goncharovas mångsidiga produktion.

Goncharovas modiga och innovativa produktion gjorde intryck på hennes samtida och överskred de för 1900-talet vedertagna gränserna mellan olika konstformer. Utställningen tar fasta på konstnärens mest innovativa period från början av 1900-talet till 1920-talet, då hon inspirerade såväl ryska som västeuropeiska, experimentella konstnärer. I utställningen ingår över hundra verk, däribland en stor mängd målningar, men också illustrationer, dräkter, scenografiska skisser och balettmaterial. Nästan alla verk på utställningen visas i Finland för första gången.

Utställningen är ett samarbete mellan Konstmuseet Ateneum och Tate Modern i London tillsammans med Fondazione Palazzo Strozzi i Florens. Kuratorer för utställningen är intendent Timo Huusko från Konstmuseet Ateneum, utställningschef Matthew Gale från Tate Modern och kuratorn för internationell konst Natalia Sidlina från Tate Modern.

Exempel på evenemang i anslutning till utställningen

To 13.2 kl. 17.00–17.45
Goncharovaa odotellessa – föreläsning av Timo Huusko
Kom och lyssna på en introduktion om utställningens teman och konstnären redan på förhand! Utställningens kurator, intendent Timo Huusko, föreläser på finska i Ateneumsalen. Biljetter 23/13 € (inklusive museets inträdesbiljett) från Ateneums webbshop.

To 27.2 kl. 17–17.45
Kuratorn har ordet: Natalia Sidlina
Föreläsare är kuratorn för Natalia Goncharovas utställning i Tate Modern i London, Natalia Sidlina. Språket är engelska. I Ateneumsalen. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

Onsdagarna 4.3, 18.3 och 25.3 kl. 17–19.30
Konstverkstad för vuxna
: Textilarbeten i Goncharovas fotspår
Vi granskar Natalia Goncharovas färggranna uttryck och textilkonstens metoder. I konstverkstäderna lär vi oss hur man gör mönster på tyg, tovningstekniker och broderi. I verkstaden på våning 2,5. Biljetter 39/29 € (inklusive inträdesavgift till museet, material och kaffe/te) från Ateneums webbshop.

To 12.3 kl. 17–17.45
Expertföreläsning: Mirva Saukkola – Natalia Goncharovan muotitaide
Natalia Goncharova fick idéer till sina avantgardistiska dräkter från den slaviska folktraditionen och från balettens och teaterns värld. Föreläsare är tidskriften Antiikki & Designs chefredaktör, FD Mirva Saukkola. I Ateneumsalen. Språk: finska. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

To 26.3 kl. 17–17.45
Expertföreläsning: Tomi Huttunen – Natalia Goncharova ja itsesyntyinen venäläinen avantgarde
Föreläsare är professorn i rysk litteratur och historia, FD Tomi Huttunen. I Ateneumsalen. Språk: finska. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

To 16.4 kl. 17–17.45
En konstnär har ordet: Rosa LiksomInspiraationa Natalia Goncharova ja ikonit
Författaren, bildkonstnären Rosa Liksom berättar hur hon hittade vägen till Natalia Goncharova s konst som har inspirerat henne i årtionden. I Ateneumsalen. Språk: finska. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

Öppettider
Ti, fre kl. 11–18 | Ons, to kl. 10–20 | Lö, sö kl. 10–17 | Måndagar stängt

Inträdesavgifter
Normal inträdesavgift 17 € | Nedsatt inträdesavgift 15 € | Under 18 år gratis

@AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Pressbilder: press.ateneum.fi | användarnamn: ateneum | lösenord: mediat

Bilder

Ladda ned bild
Natalia Goncharova: Bönder som plockar äpplen (1911). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Ladda ned bild
Natalia Goncharova: Skördepolyptyk: Fågel Fenix (1911). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Ladda ned bild
Natalia Goncharova: Gudsmoderntriptyk: Gods Moder (1911). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Ladda ned bild
Natalia Goncharova: Elektriskt ornament (1914). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Natalia Goncharova: Badande (1922). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Ladda ned bild
Natalia Goncharova: Fåglar och blommor, skiss till ett mönster (1925–1928). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Ladda ned bild

Konstmuseet Ateneum är landets mest bemärkta konstmuseum i vars konstsamlingar det finns verk alltifrån 1800-talet till modern tid. Ateneums huvudsponsor är HOK-Elanto. Konstmuseet Ateneum hör till Finlands Nationalgalleri tillsammans med Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. www.kansallisgalleria.fi/sv

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Natalia Goncharova’s exhibition to introduce the pioneer of “everythingism”12.12.2019 10:57:12 EETPress release

An exhibition of Natalia Goncharova’s work will be shown on the third floor of the Ateneum Art Museum from 27 February to 17 May 2020. Natalia Goncharova (1881–1962) is known as a central figure in Russian avant-garde art, inspiring experimental artists in both Russia and Western Europe. The exhibition offers a comprehensive overview of the artist’s work from the first four decades of the 20th century. Before coming to the Ateneum, the exhibition is on display at Tate Modern in London and the Palazzo Strozzi in Florence. The exhibition continues the work done by the Ateneum in highlighting women artists, examples of which are the Alice Neel exhibition, held in the summer of 2016, and displays by female Finnish artists.

Natalia Goncharovan näyttely esittelee ”kaikkismin” edelläkävijän12.12.2019 10:56:07 EETTiedote

Ateneumin taidemuseon kolmannessa kerroksessa nähdään 27.2.–17.5.2020 Natalia Goncharovan näyttely. Natalia Goncharova (1881–1962) tunnetaan Venäjän avantgarde-taiteen keskushahmona, joka inspiroi niin Venäjän kuin Länsi-Euroopan kokeellisia taiteilijoita. Esille saadaan laajasti taiteilijan teoksia 1900-luvun neljältä ensimmäiseltä vuosikymmeneltä. Ennen Ateneumia näyttely on esillä Tate Modernissa Lontoossa ja Palazzo Strozzissa Firenzessä. Näyttely jatkaa Ateneumin työtä taiteilijanaisten esiin nostamiseksi, josta esimerkki on kotimaisten taiteilijoiden ohella kesällä 2016 järjestetty Alice Neelin näyttely.

Ateneums utställningar 2020 är Natalia Goncharova, Inspiration – samtidskonst & klassiker samt Magnus Enckell2.10.2019 10:41:01 EESTTiedote

På Konstmuseet Ateneums tredje våning kommer vi år 2020 att få se tre tillfälliga utställningar. Den ryska avantgardekonstnären Natalia Goncharovas utställning visas från februari till maj. Från juni till september får vi se utställningen Inspiration – samtidskonst och klassiker, där dagens mest intressanta nutidskonstnärer blir inspirerade av den europeiska konstens mest kända verk. Från oktober 2020 till januari 2021 presenteras den hittills mest täckande utställningen av Magnus Enckells produktion.