Natalia Goncharovas utställning presenterar ”alltismens” banbrytare

På Konstmuseet Ateneums tredje våning visas 27.2–17.5.2020 en utställning av Natalia Goncharova. Natalia Goncharova (1881–1962) är känd som en av den ryska avantgardekonstens centralgestalter som inspirerade såväl ryska som västeuropeiska experimentella konstnärer. Utställningen omfattar ett stort urval av konstnärens arbeten från 1900-talets fyra första decennier. Innan utställningen kommer till Ateneum visas den på Tate Modern i London och Palazzo Strozzi i Florens. Utställningen är en fortsättning på Ateneums strävan att lyfta fram kvinnliga konstnärer, av vilka Ateneum förutom finländska konstnärer arrangerade en utställning av Alice Neel sommaren 2016.

Natalia Goncharova: Självporträtt med gula liljor (1907–1908).  Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet | Natalia Goncharova i 1913. © Tretjakovgalleriet
Natalia Goncharova: Självporträtt med gula liljor (1907–1908). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet | Natalia Goncharova i 1913. © Tretjakovgalleriet

Natalia Goncharova blev erkänd redan i ett tidigt skede av sin karriär. Hon korades till det ryska avantgardets ledargestalt tidigare än andra konstnärskollegor genom att hon år 1913 höll en stor separatutställning i Moskva. Hon var till exmepel före Kazimir Malevich, Marc Chagall och Wassily Kandinsky. År 1916 flyttade hon till Frankrike och blev en nyckelfigur på Paris sjudande konstfält.

Inspirationen till sin omfattande, konstnärliga produktion fick Goncharova såväl från folkkonsten som från religiösa ikoner. Hennes konst var också kontroversiell: parallellt med att hon kunde uppträda med målat ansikte i en gatuperformance i Moskva skapade hon också religiös konst med inspiration från gamla ikoner. Utöver bildkonst planerade Goncharova dräkter och sceninredning till Sergej Djagilevs berömda ryska balett samt dräkter för modehus i både Moskva och Paris, hon deltog i avantgardistiska filmer och gjorde illustrationer till experimentella dikter. ”Alltism” (engl. everythingism, ry. vsechestvo) är en träffande beskrivning på Goncharovas mångsidiga produktion.

Goncharovas modiga och innovativa produktion gjorde intryck på hennes samtida och överskred de för 1900-talet vedertagna gränserna mellan olika konstformer. Utställningen tar fasta på konstnärens mest innovativa period från början av 1900-talet till 1920-talet, då hon inspirerade såväl ryska som västeuropeiska, experimentella konstnärer. I utställningen ingår över hundra verk, däribland en stor mängd målningar, men också illustrationer, dräkter, scenografiska skisser och balettmaterial. Nästan alla verk på utställningen visas i Finland för första gången.

Utställningen är ett samarbete mellan Konstmuseet Ateneum i Helsingfors, Tate Modern i London och Fondazione Palazzo Strozzi i Florens, tillsammans med Tretjakovgalleriet. Kuratorer för utställningen är intendent Timo Huusko från Konstmuseet Ateneum, utställningschef Matthew Gale från Tate Modern och kuratorn för internationell konst Natalia Sidlina från Tate Modern.

Exempel på evenemang i anslutning till utställningen

Läs mera om evenemang på Ateneums sidor

To 27.2 kl. 17–17.45
Kuratorn har ordet: Natalia Sidlina
Föreläsare är kuratorn för Natalia Goncharovas utställning i Tate Modern i London, Natalia Sidlina. Språket är engelska. I Ateneumsalen. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

Onsdagarna 4.3, 18.3 och 25.3 kl. 17–19.30
Konstverkstad för vuxna
: Textilarbeten i Goncharovas fotspår
Vi granskar Natalia Goncharovas färggranna uttryck och textilkonstens metoder. I konstverkstäderna lär vi oss hur man gör mönster på tyg, tovningstekniker och broderi. I verkstaden på våning 2,5. Biljetter 39/29 € (inklusive inträdesavgift till museet, material och kaffe/te).

Fem föreställningar 6–20.3
Vuokko Hovatta: Tietysti olemme siskokset
Vuokko Hovattas monolog ’Naturligtvis är vi systrar’om vänskapen mellan Natalia Goncharova och poeten Marina Tsvetajeva i Ateneumsalen. Språk: finska. Biljetter 31/26 € (inklusive serviceavgift 1 €).

To 12.3 kl. 17–17.45
Expertföreläsning: Mirva Saukkola – Natalia Goncharovan muotitaide
Natalia Goncharova fick idéer till sina avantgardistiska dräkter från den slaviska folktraditionen och från balettens och teaterns värld. Föreläsare är tidskriften Antiikki & Designs chefredaktör, FD Mirva Saukkola. I Ateneumsalen. Språk: finska. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

To 26.3 kl. 17–17.45
Expertföreläsning: Tomi Huttunen – Natalia Goncharova ja itsesyntyinen venäläinen avantgarde
Föreläsare är professorn i rysk litteratur och historia, FD Tomi Huttunen. I Ateneumsalen. Språk: finska. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

Fre 27.3 kl. 18–21.30
Ateneum Late
Kom och fira fredagskvällen på Ateneum! Besök utställningar, delta i miniguidningar, gör-det-själv i verkstäder och njuta av överraskande föreställningar. Fritt inträde med studiekort och för personer under 25 år.För övriga besökare gäller normal inträdesavgift, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

To 2.4 kl. 17.00–17.45
Kuratorn har ordet: Timo Huusko
Föreläsningen hålls av Ateneums intendent Timo Huusko. Språk: finska. I Ateneumsalen. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

Lö 4.4 kl. 10–15
Barnens lördag på Ateneum
Kom och fira barnens och deras viktiga vuxnas dag på Ateneum! Se på utställningarna, delta i en guidning med Ateneums Skissi-katt och gör-det-själv i våra verkstäder. Inträde med museibiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort. Personer under 18-år har fritt inträde.

To 16.4 kl. 17–17.45
En konstnär har ordet: Rosa LiksomInspiraationa Natalia Goncharova ja ikonit
Författaren, bildkonstnären Rosa Liksom berättar hur hon hittade vägen till Natalia Goncharova s konst som har inspirerat henne i årtionden. I Ateneumsalen. Språk: finska. Med museets inträdesbiljett, museikort eller Ateneums vänners medlemskort.

Öppettider
Ti, fre kl. 11–18 | Ons, to kl. 10–20 | Lö, sö kl. 10–17 | Måndagar stängt

Inträdesavgifter
Normal inträdesavgift 17 € | Nedsatt inträdesavgift 15 € | Under 18 år gratis

@AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Pressbilder: press.ateneum.fi | användarnamn: ateneum | lösenord: mediat

Bilder

Ladda ned bild
Natalia Goncharova: Bönder som plockar äpplen (1911). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Ladda ned bild
Natalia Goncharova: Skördepolyptyk: Fågel Fenix (1911). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Ladda ned bild
Natalia Goncharova: Gudsmoderntriptyk: Gods Moder (1911). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Ladda ned bild
Natalia Goncharova: Elektriskt ornament (1914). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Natalia Goncharova: Badande (1922). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Ladda ned bild
Natalia Goncharova: Fåglar och blommor, skiss till ett mönster (1925–1928). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet
Ladda ned bild

Konstmuseet Ateneum är landets mest bemärkta konstmuseum i vars konstsamlingar det finns verk alltifrån 1800-talet till modern tid. Ateneums huvudsponsor är HOK-Elanto. Konstmuseet Ateneum hör till Finlands Nationalgalleri tillsammans med Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. www.kansallisgalleria.fi/sv

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Works by the world-famous artist Ilya Repin to be shown at the Ateneum in spring 20218.9.2020 10:30:00 EESTPress release

An exhibition featuring work by the international master painter Ilya Repin (1844–1930) will be on display on the third floor of the Ateneum Art Museum from 19 March to 29 August 2021. Repin is Russia’s most famous painter and also loved by the Finns: his studio home was located on Finnish territory, in Kuokkala in Terijoki, between 1917 and 1930. The exhibition is realised in collaboration with the State Tretyakov Gallery in Moscow and the Petit Palais in Paris. Changes to the exhibition and its schedule are possible.

Ilja Repin, en av världens mest kända konstnärer på Ateneum våren 20218.9.2020 10:29:00 EESTTiedote

På Ateneums tredje våning visas 19.3–29.8.2021 en utställning av den internationelle mästaren, bildkonstnären Ilja Repin (1844–1930). Repin är Rysslands berömdaste målare, även älskad i Finland: hans ateljéhem låg på finska sidan i Kuokkala i Terijoki åren 1917–1930. Utställningen görs i samarbete med Tretjakovgalleriet i Moskva och Petit Palais i Paris. Det är möjligt att ändringar beträffande utställningen och tidtabellen måste göras.

Maailman tunnetuimpiin taiteilijoihin kuuluvan Ilja Repinin näyttely Ateneumiin keväällä 20218.9.2020 10:28:00 EESTTiedote

Ateneumin taidemuseon kolmannessa kerroksessa nähdään 19.3.–29.8.2021 kansainvälisen mestarin, taidemaalari Ilja Repinin (1844–1930) näyttely. Repin on Venäjän kuuluisin taidemaalari ja myös suomalaisten rakastama: hänen ateljeekotinsa oli Suomen puolella Terijoen Kuokkalassa vuosina 1917–1930. Näyttely toteutetaan yhteistyössä Moskovan Tretjakovin gallerian ja Pariisin Petit Palais’n kanssa. Muutokset näyttelyyn ja sen aikatauluun ovat mahdollisia.