Nelipäiväinen työviikko voi olla pidempi kuin viisipäiväinen
Työaikakeskustelun ytimessä normina tai tavallisena näyttäytyy viisipäiväinen tietotyöntekijän työviikko. Kuitenkin jo nyt tehdään hyvin erilaisia ja eri mittaisia työaikoja.
Tietyillä aloilla voidaan tehdä jaksotyötä, ja sille on myös tarvetta. Esimerkiksi kuorma-autonkuljettajilla jaksotyö tarkoittaa 80 tuntia työtä kahden viikon jaksossa. Sen sisällä voidaan tehdä useita jopa 15 tunnin mittaisia työpäiviä viikossa. Työviikko voi hyvinkin olla nelipäiväinen, mutta tarkoittaa hyvin erilaista asiaa kuin mitä uusissa työaikakokeiluissa on puhuttu.
Jaksotyö tekee vapaa-ajan viettämisestä vaikeaa, kun työajat ovat epäsäännölliset ja tiedossa vain lyhyeksi ajaksi eteenpäin. Esimerkiksi kuorma-autonkuljettaja tietää vain työpäivän alkamishetken, ei sen päättymistä. EU:n työaikadirektiivi määrittää lepoajaksi 11 tuntia. Jaksotyössä tätä aikaa voidaan lyhentää jopa vain seitsemään tuntiin.
- Jaksotyö voi kuitenkin olla tappavan raskasta. Työpäivä voi alkaa ja päättyä jakson aikana työehtosopimusten rajoissa liki milloin tahansa, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko toteaa.
Vuorotyö on jo sinällään terveysriski. Riskiä kasvattaa, että jaksotyön vuorot ovat ennakoimattomia ja epäsäännöllisiä. Tarvitaan ratkaisuja, jotka parantavat työhyvinvointia jaksotyössä.
- Yritykset säästävät euroja hinnalla millä hyvänsä. Työehdoista ja työajoista neuvotellessa ovat vastakkain työnantajan puolelta raha, työntekijöiden puolelta terveys, Kokko sanoo.
Iso ongelma on, että jaksotyössä työntekijä ei itse pysty vaikuttamaan työaikaansa. Hän ei voi päättää sen enempää työn alkamisesta kuin päättymisestä.
Liukuvaa työaikaa tietotyössä tekevä voi aloittaa työt esimerkiksi kello 7-9 välillä – ja myös lähteä silloin kun huvittaa. Mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön ja työaikoihin lisää tutkitusti työtyytyväisyyttä ja vähentää sairauspoissaoloja.
Työaikakeskustelussa tulee katsoa koko kenttää erilaisine työaikamuotoineen. On tartuttava myös jaksotyön ongelmiin, jotta esimerkiksi työvoimapulasta kärsivän kuljetusalan työntekijöiden työhyvinvointia voidaan parantaa.
- AKT:ssa työajan lyhentäminen nähdään osana työelämän kehittämistä, jolla työssäkäyvien elämänlaatua parannetaan muun muassa helpottamalla työn ja perhe-elämän yhteensovittamista. AKT:n pitkäaikaisena tavoitteena on vuosityöajan lyhentäminen ansiotasoa laskematta, AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiNiko Blom2. varapuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 554 0495niko.blom@akt.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
AKT jatkaa lakkoja, työehtojen historiallinen heikentyminen uhkaa työntekijöitä27.3.2024 12:03:15 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n jäsenet jatkavat poliittisia lakkoja vielä neljännellä lakkoviikolla. Lakko sulkee satamien tavaraliikenteen sekä joitain polttoainejakelun toimintoja. Henkilöliikenne toimii normaalisti. Lakkoa jatketaan, koska hallituksen linja on nykyisille ja tuleville työntekijöille historiallisen vahingollinen.
AKT jatkaa lakkoja, kyse on heikennyksistä, jotka muuttavat jokaisen suomalaisen työelämän nykyisiltä ja tulevilta sukupolvilta20.3.2024 16:15:39 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ahtaajat ja osa muita satamiin liittyviä työntekijäryhmiä jatkaa poliittisia lakkoja 25.3.-1.4. Lakko sulkee satamien tavaraliikenteen, henkilöliikenne toimii normaalisti. Lakkoa jatketaan, koska hallituksen linja on työntekijöille vahingollinen.
AKT vaatii hallitukselta suunnanmuutosta työelämäratkaisuihin6.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ahtaajat ja osa muita satamiin liittyviä työntekijäryhmiä on mukana kaksi viikkoa kestävässä poliittisessa lakossa 11.3. -24.3. Lakko tulee sulkemaan satamien tavaraliikenteen, henkilöliikenne toimii normaalisti. Lakkoon päädyttiin, koska hallitus ei suostu kuulemaan työntekijöitä.
Paikallisen sopimisen laajentaminen repii auki koko työehtosopimusjärjestelmää16.2.2024 11:44:46 EET | Tiedote
Työ- ja elinkeinoministeriö kertoi paikallisen sopimisen uudistamisesta. Iso ongelma on, että palkansaajien näkemyksiä ei työryhmässä kuunnella. - Ministeriön papereihin päätyvät ainoastaan työnantajien näkemykset. Vaakakupissa on luottamusmiehen asema, ja jopa työehtosopimusten yleissitovuus ja suomalaisten työehdot, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
Paikallinen sopimisen laajentaminen repii auki koko työehtosopimusjärjestelmää15.2.2024 14:52:33 EET | Tiedote
Työ- ja elinkeinoministeriö kertoo tänään paikallisen sopimisen uudistamisesta. Iso ongelma on, että palkansaajien näkemyksiä ei työryhmässä kuunnella. - Ministeriön papereihin päätyvät ainoastaan työnantajien näkemykset. Vaakakupissa on luottamusmiehen asema, ja jopa työehtosopimusten yleissitovuus ja suomalaisten työehdot, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme