Neljä ELY-aluetta mukana kokeilussa saatavuusharkinnan sujuvoittamiseksi (Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)

Etelä-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskusten toimialueet ovat valikoituneet työlupalinjausten saatavuusharkintaa koskevan pilotin kokeilualueiksi.

Kokeilussa on tavoitteena luoda yhteinen työlupalinjaus neljälle ELY-keskusalueelle. Kokeilualueilla on useita toimialoja, joissa osaavan työvoiman saatavuus on monin paikoin kasvun este. Kokeilulla tavoitellaan ulkomaisen työvoiman alueellisen liikkuvuuden lisäämistä ja työvoiman maahanmuuttoon liittyvien lupaprosessien selkeyttämistä.

Saatavuusharkinta tarkoittaa, että ulkomailla olevan työntekijän hakiessa oleskelulupaa Suomesta, TE-toimisto selvittää, olisiko avoinna olevaan paikkaan jo tarjolla työntekijää kotimaasta. Saatavuusharkinnan tarkoitus on tukea työmarkkinoilla olevan työvoiman mahdollisuutta työllistyä, mutta ei estää työvoiman rekrytointia ulkomailta.

Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto käsittelee keskitetysti työntekijän oleskelulupiin liittyvät asiat pilottiin osallistuvien Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun ELY-keskusalueilla.

Tavoitteena on, että kokeilu käynnistyy jo lokakuun aikana.

etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
Mauno Salmela
Maahanmuuttoasiantuntija

Kainuun ELY-keskus
Riia Mantsinen
Maahanmuuttoasiantuntija

Pohjanmaan ELY-keskus
Emine Ehrström
Kotouttamispäällikkö

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Hanna Määttä
Maahanmuuttopäällikkö

Pilotprojekt ger nya tjänster till arbetsgivare i omställningssituationer20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Omställningsskyddet är samverkan i personalminskningssituationer och service som TE-byråerna bjuder på som har som mål att underlätta sysselsättning för personer som förlorar sina jobb. I omställningsskyddets regionala pilotprojekt utvecklas nya tjänster som förutser omställningssituationer för arbetsgivare. Genom att förutse omställningssituationer och med rätt stödåtgärder vill man undvika personalminskningssituationer och minimera följderna av dessa.

Piloteilla uusia palveluja työnantajien muutostilanteisiin20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Muutosturva on vähentämistilanteiden yhteistoimintaa ja TE-toimistojen palvelua, jolla pyritään helpottamaan työnsä menettävien henkilöiden työllistymistä. Muutosturvan alueellisissa piloteissa kehitetään työnantajille muutostilanteita ennakoivia uusia palveluja. Muutostilanteiden ennakoinnilla ja oikeilla tukitoimilla pyritään välttämään henkilöstön vähennystilanteita ja minimoimaan niiden vaikutuksia.

Uusi jokihelmisimpukkaan keskittyvä LIFE-hanke alkaa: Satakunnassa parannetaan uhanalaisen jokihelmisimpukan tilaa ja elinympäristöjä (Varsinais-Suomi, Satakunta)16.9.2021 11:22:35 EEST | Tiedote

Euroopan komissio myönsi noin 9,5 miljoonaa euroa jokihelmisimpukan eli raakun ja sen isäntäkalojen, lohen ja taimenen, elinympäristöjen parantamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Jyväskylän yliopiston koordinoima kuusivuotinen LIFE Revives -projekti alkoi syyskuun alussa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osuus rahoituksesta on n. 840 tuhatta euroa. Hankkeen kansallinen rahoitus Lounais-Suomessa koostuu suurelta osin Helmi-ohjelman rahoituksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus kannattaa Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n ehdottamaa tutkimushanketta lannan peltolevityksen bakteerikuormituksesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.9.2021 15:56:44 EEST | Tiedote

Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n 4.9.2021 tekemässä toimenpidehakemuksessa on pyydetty selvittämään Eurajoen elokuussa 2021 tapahtunutta bakteerikuormitusta sekä ehdotettu tutkimushanketta ja nitraattiasetuksen uudistamista. Eurajoen elokuun bakteerilöydösten syynä arveltiin aiemmin olevan peltojen keväiset lannanlevitykset.