Neljä uutta sähköautojen ABC-latauspistettä S-market Pukinmäkeen

HOK-Elanto tuo pääkaupunkiseudulle ja Uudenmaan alueelle 222 sähköautojen latauspistettä tämän vuoden aikana. Ensimmäiset uudet latauslaitteet otettiin käyttöön huhtikuun lopussa Prisma Itäkeskuksen pysäköintihallissa. Nyt on vuorossa S-market Pukinmäki.

Pukinmäkeen avataan perjantaina 7.5. neljä DC-pikalatauspistettä, joissa latausteho on aluksi ohjelmallisesti kiinteäksi ohjelmoitu 25 kW / latauspiste. Jatkossa latausteho yksittäisessä latauspisteessä on jopa 80 kW. AC-asiointilatauspisteet otetaan Pukinmäessä käyttöön touko-kesäkuun vaihteessa.

- Ladattavien autojen määrä kasvaa ja latauspisteiden merkitys arjen asioinnin yhteydessä on yhä tärkeämpää - siksi tuomme latauspisteitä yhä useamman marketin yhteyteen. Tietysti haluamme myös tukea kehitystä kohti vähähiilisempää liikkumista, HOK-Elannon ABC-ketjun johtaja Hannu Houni toteaa.

Uudesta laitteistosta haetaan käyttökokemuksia ja asiakkaille tarjotaan toistaiseksi mahdollisuus ilmaiseen lataukseen kaikissa HOK-Elannon latauspisteissä. Lataus muuttuu maksulliseksi vuoden 2021 aikana, minkä jälkeen maksu tapahtuu ABC-mobiilisovelluksella.

Uudellamaalla on jo yli puolet Suomen ladattavasta autokannasta. HOK-Elanto laajentaa ja monipuolistaa merkittävästi sähköautojen latauspisteverkostoaan. Uusia latauspisteitä rakennetaan tämän vuoden aikana Prismojen ja S-marketien yhteyteen Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Keravalla, Järvenpäässä, Hyvinkäällä, Tuusulassa, Mäntsälässä ja Nurmijärvellä. Seuraavat latauslaitteistot asennetaan Prisma Viikkiin ja Prisma Olariin toukokuun loppupuolella.

Sähkö uusiutuvaa tuulivoimaa, latauslaitteet Lahdesta

Latauspisteiden sähkö on S-ryhmän pääosin itse tuottamaa uusiutuvaa tuulivoimaa. S-ryhmässä on investoitu jo vuosia tuulivoimaan sekä aurinkosähköön.

Laitteistot toimittaa kotimainen Kempower. Laitteistot suunnitellaan ja valmistetaan Lahdessa.

HOK-Elannon latauspisteverkoston laajentaminen on osa S-ryhmätasoista hanketta, jonka tavoitteena on rakentaa lähivuosina koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Laajan sähkölatausverkoston kehittämisen ohella kehitetään myös muita liikenteen energiamuotoja.

ABC-lataus, S-market Pukinmäki, Eskolankaari 2, 00720 Helsinki

Hannu Houni, ABC-ketjujohtaja, HOK-Elanto, hannu.houni(at)sok.fi, puh. 010 766 0676