Neljä uutta turvakotia avataan kipeään tarpeeseen

Vuoden 2018 aikana avataan neljä uutta turvakotia ympäri Suomea. Perhe- ja lähisuhdeväkivallan kriisiapua antavat turvakodit avataan Espooseen, Tampereelle, Seinäjoelle ja Hämeenlinnaan. Uudet perhepaikat tulevat suureen tarpeeseen.

Valtion budjetista myönnettiin turvakotipalveluihin neljän miljoonan lisärahoitus, joka riitti neljän uuden turvakodin perustamiseen. Vuoden 2018 aikana turvakotiverkoston perhepaikkojen määrä nousee 143 paikasta 185 paikkaan.

– Tämä on erittäin myönteinen uutinen perheille, iloitsee Riitta Särkelä, Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri.
– Turvakotipalveluita on ollut aivan liian vähän. Tarve lisäpaikoille on ollut suurinta isoissa kaupungeissa. Yhdistyksemme kertovat, että jopa puolet apua hakevista on jäänyt ilman turvakotipaikkaa, Särkelä muistuttaa.

Uudet turvakodit perustetaan sinne missä tarve on suurin; alueille missä turvakoteja ei ole tai kaupunkeihin missä paikkoja on asukasmäärään ja tarpeeseen nähden liian vähän.

Tampereen ensi- ja turvakoti ry sai rahoituksen uuden turvakodin perustamiseksi Tampereelle. Uusi yhdeksän paikkainen turvakoti aloittaa Tampereen keskustassa vuoden 2018 alkupuolella. Seinäjoella avattavaan turvakotiin tulee seitsemän huonetta. Turvakodin perustaa Etelä-Pohjanmaan ensi- ja turvakoti ry.  Hämeenlinnassa on odotettu päätöstä uudesta turvakodista jo vuosia. Sopivien tilojen löydyttyä turvakodin perustaminen on mahdollista ja seitsemälle perheelle tarkoitettu turvakoti voi avata ovensa ensi kesänä. Turvakodin perustaa Kanta-Hämeen perhetyö ry. Myös pääkaupunkiseudun ruuhkaista tilannetta helpotetaan uudella seitsemänpaikkaisella turvakodilla. Espoon turvakodin perustaa Pääkaupungin turvakoti ry, joka jo ylläpitää turvakoteja Haagassa ja Toukolassa.

Kaikkia uusia turvakoteja on perustamassa Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset, joilla on pitkän linjan osaaminen väkivaltatyöstä turvakodeissa ja avopalveluissa sekä toimivat verkostot.

Turvakodit tarjoavat kriisiapua perhe- ja lähisuhteessa väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille. Turvakodeissa saa akuuttiin tilanteeseen liittyvää tukea, neuvontaa ja ohjausta väkivallasta selviämiseen sekä suojan väkivallalta. Kodinomaisessa paikassa henkilökunta on läsnä ympäri vuorokauden. Turvakotiin voi aina ottaa yhteyttä ja tulla yksin tai lasten kanssa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Lapset tarvitsevat apua väkivallasta toipumiseen

Turvakotien kriisiavun lisäksi väkivaltaa kokeneet tarvitsevat apua väkivallasta toipumiseen. Aina ei tarvita turvakodin suojaa väkivallasta selviytymiseen vaan työskentelyn apuna voivat olla erilaiset avopalvelut. Niissä autetaan aikuisten väkivallan kokijoiden ja tekijöiden lisäksi väkivaltaa kokeneita tai sille altistuneita lapsia.

– Lasten tilanne huolestuttaa, sillä liian moni väkivaltaa kokenut lapsi ei pääse käsittelemään kokemustaan, kertoo kehittämispäällikkö Tiina Muukkonen Ensi- ja turvakotien liitosta.
– Aikuiset, eli ammattilaiset ja vanhemmat eivät riittävästi käsittele lapsen kanssa väkivaltakokemuksia tai osaa ohjata lapsia käsittelemään kokemuksia väkivaltatyön avopalveluiden pariin. Lapsille tulisi tarjota kattavaa apua selviytymiseen esim. muutaman viikon kriisijakson jälkeen. Vain pieni osa lapsista saa riittävästi apua, Muukkonen toteaa.

Vuonna 2016 liiton jäsenyhdistysten 11 turvakodissa apua sai 2227, joista 1075 oli lapsia ja 1080 naisia. Väkivaltatyön avopalveluissa apua saaneita oli 2790, joista aikuisia 2458 ja lapsia 332. Tänä vuonna turvakoteja yhdistysten ylläpitämiä turvakoteja on ollut 13. Kaikkiaan turvakoteja on Suomessa 23.

Riitta Särkelä
pääsihteeri, Ensi- ja turvakotien liitto

Tiina Muukkonen
kehittämispäällikkö, Ensi- ja turvakotien liitto
p. 044 526 5256, tiina.muukkonen@etkl.fi

Uhkaavien erotilanteiden tunnistaminen ja riskien arviointi keskeistä - Ensi- ja turvakotien liitto julkaisee perusteoksen vainon uhrien auttajille12.12.2017 08:00Tiedote

Parisuhteen väkivalta voi jatkua myös eron jälkeen. Vainoaja voi uhkailla, seurata, tarkkailla tai ottaa toistuvasti yhteyttä ahdistavalla tai pelottavalla tavalla. Vainoaja voi myös yltyä hengenvaaralliseen väkivaltaan. Nykyään on olemassa keinoja tunnistaa vainoajat, jotka todennäköisesti käyttävät fyysistä väkivaltaa, ja suojella uhreja, mutta niitä ei pystytä käyttämään kattavasti kaikkialla Suomessa. Erityisesti lapseen kohdistuvan vainon arvioimiseksi ei ole välineitä.

Kutsu medioille 20.11: Lapsiperheen arki vastaanottokeskuksessa on haastavaa16.11.2017 09:00Kutsu

Vastaanottokeskuksissa asuvien lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Lapset jäävät helposti työntekijöiden kiireen ja vanhempien vaikean elämäntilanteen jalkoihin. Perheitä voidaan tukea monin tavoin. Medialounaalla vastaanottokeskuksessa asuvan pikkulapsiperheen isä kertoo perheen arjesta ja elämästä turvapaikkaprosessin aikana.

Taide apuna väkivallasta selviytymisessä13.11.2017 14:21Tiedote

Taide ja kulttuuri luovat jo itsessään hyvinvointia ja tuovat mielekkyyttä elämään mutta taidetta voidaan käyttää myös soveltavasti. Näin on tehty Porissa, missä liikunnan ja tanssin avulla tavoitettiin väkivaltaa kokeneita naisia uudella tavalla. Kolmivuotinen Jalkautuvan naistyön hanke päättyy vuoden lopussa Porin ensi- ja turvakotiyhdistyksessä. Hankkeen aikana on kohdattu noin 300 satakuntalaista naista. Taiteella väkivaltaa vastaan -tapahtuma 16.11. ottaa kantaa väkivaltaa vastaan.

Mediainfo 23.11: Väkivaltaa ei huomioida riittävästi huoltajuuspäätöksissä13.11.2017 13:45Kutsu

Vuonna 2016 parisuhdeväkivallan seurauksena kuoli 12 naista, joista viisi surmasi entinen kumppani. Riski on erityisen suuri parisuhteen päättyessä, sillä 15 vuoden aikana joka kolmas parisuhdeväkivallan seurauksena kuollut on surmattu erotilanteessa. Väkivaltaa ei myöskään huomioida riittävästi huoltajuuspäätöksissä. Väkivaltaa käyttänyt vanhempi voi saada tavata lasta ilman tukea tai valvontaa tai jopa yhteishuoltajuuden toisen vanhemman kanssa. Mediainfossa kuulemme, miten huolto- ja tapaamisriitojen väkivaltaa voidaan ehkäistä ja kuinka lapsen turvallisuus voidaan varmistaa.

Kutsu medioille 4.10: Vastaanottokeskuksissa järjestetty toiminta auttaa lapsia2.10.2017 11:38Tiedote

Neljässä vastaanottokeskuksessa Pirkanmaalla ja Hämeessä asuu parhaillaan yhteensä yli 320 lasta, joista noin 130 on alle kouluikäisiä. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa vastaanottokeskuksessa asunut perhe kertoo kokemuksistaan perheen arjesta turvapaikkaprosessin aikana. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivää haetaan pysyväksi25.9.2017 13:43Tiedote

Lokakuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2016 liputettiin ensi kerran Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Liputuspäivä liittyi Miina Sillanpää 150-juhlavuoteen ja myönnettiin tuolloin kertaluonteisena. Myös tänä vuonna suositellaan liputusta lokakuun ensimmäisen päivänä. Liputuspäivän vakiinnuttamista ovat hakeneet Miina Sillanpään Seura ja tukemassa on lähes neljäkymmentä tahoa.